دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

برخی فعالان بازار سرمایه در اقدامی انسان دوستانه زیان یک معامله گر را که به اشتباه تعداد زیادی سهام خریداری کرده بود جبران کردند.

بورس

علي صحرايي معاون بورس تهران در گفت‌وگو با همشهري اين خبر را تأييد كرد.به گزارش همشهري، يكي از معامله گران كه در روز‌هاي قبل سهام شركت‌هاي خودروساز را خريداري كرده بود براي فروش اين ميزان سهام وارد صف فروش شد اما به‌صورت پيش فرض به جاي وارد كردن دستور فروش، دستور خريد صادر مي‌كند و اين اشتباه سهوي سبب مي‌شود، تعداد قابل توجهي سهام اين شركت خودروساز از صف فروش 150ميليون سهمي براي او خريداري شود.

اين معامله گر كه متحمل زيان فراواني شده بود، مكاتبات و تماس‌هاي فراواني را با مسئولان بورس تهران و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داد تا معامله‌اش ابطال شود اما طبق قوانين و آئين‌نامه‌هاي موجود، امكان ابطال آن وجود نداشت و معامله گر مجبور به پذيرش تعداد بالايي از اين سهام شد.

براين اساس روز گذشته با هماهنگي با ناظر بازار برخي از فعالان بازار سرمايه در اقدامي انسان دوستانه حاضر شدند، سهام خريداري شده از اين معامله گر را به‌صورت بلوكي خريداري كنند تا از اين طريق بخشي از زيان اين معامله گر را جبران كنند. در واقع اين افراد زيان سهم را بين خود تقسيم كردند تا بخشي زيادي از ضرر اين فرد جبران شود.علي صحرايي معاون بورس تهران اين خبر را تأييد كرد و به همشهري گفت: يكي از معامله گران مقداري سهام اشتباه خريده بود كه توسط برخي فعالان بازار جبران شد.او در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان ابطال اين معامله وجود نداشت، گفت: خير به لحاظ مقررات امكان ابطال اين معامله وجود نداشت.

  • جزئيات بيشتر

مهدي پارچيني مدير عمليات بورس تهران هم درباره اين رويداد به همشهري گفت:فردي كه دچار اين اشتباه شده بوديك معامله‌گر يك شركت كارگزاري بود كه تعداد 4ميليون سهم را به ارزش تقريبي 500تا 600ميليون تومان، به اشتباه خريداري كرده بود.
او افزود:اين مقدار سهم براي يك مشتري خريداري شده بود و با توجه به اينكه براي سهام اين شركت صف فروش وجود داشت مشتري حاضر نبود سهام خريداري شده را بپذيرد. به گفته او اين مقدار سهام از سوي 100شخص حقيقي فروخته شده بود.

او با بيان اينكه بورس براساس مقررات قادر به ابطال اين معامله نبود، تأكيد كرد: با همكاري چند كارگزار و خريدار حقوقي و همچنين همكاري بورس سهامي كه اشتباه خريداري شده بود توسط چند سهامدار حقوقي خريداري شد.در واقع كارگزاران از سهامداران حقوقي خواستند تا سهام خريداري شده را از معامله گر خريداري كنند. او اشاره‌اي به نام خريداراني كه حاضر به خريد اين ميزان سهام شدند نكرد اما اطلاعات همشهري نشان مي‌دهد بخشي از اين ميزان سهام از سوي شركت كارگزاري بانك سامان و بخش ديگري از سوي كارگزاري بورسيران براي اختصاص به صندوق سرمايه‌گذاري خريداري شد.

پارچيني همچنين در ادامه در مورد اين اقدام خيرخواهانه سهامداران حقوقي گفت: به‌طور عام سهامداران حقوقي با ديد بلندمدت سهام خريداري مي‌كنند و ارزيابي‌شان براي سودآور بودن سهام در بلندمدت محاسبه مي‌شود.او درباره سابقه چنين اتفاق‌هايي در بورس گفت: ماهانه چند مورد از اين دست اتفاق‌ها در بورس رخ مي‌دهد اما ارقام آن درشت نيست و كارگزاري كه دچار اشتباه شده است موضوع را جبران مي‌كند اما در اتفاقي كه ديروز افتاد به‌دليل رقم سنگين سهام خريداري شده موضوع قابل جبران نبود در نتيجه با همكاري كارگزاران اين اشتباه جبران شد.

کد خبر 334096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha