دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۹
۰ نفر

برای آنها که سریال شهرزاد را دیده‌اند و با فضای تاریخی آن ارتباط برقرار کرده‌اند، داستان خانه بزرگ آقا هم حتما شنیدنی است.

خانه متروک‌الدوله

اينكه مخاطبان پر و پا قرص اين سريال بدانند خانه زيباي بزرگ‌آقا كه با رنگ و لعاب سينمايي ديده‌اند تنها يك خانه تاريخي يكصدساله متروكه است شايد عطاي ديدن خانه باغ بزرگ وثوق‌الدوله را به لقايش ببخشند. همين ديروز ايسنا در گزارشي از خانه تاريخي وثوق‌الدوله، نخست‌وزير ناصرالدين شاه قاجار اعلام كرد كه حال اين خانه خوب نيست و تمامي آنچه بر در و ديوار اين خانه يكصد ساله ديده‌ايم تنها رنگ و دكور بوده‌است.

براساس اين گزارش، خانه «بزرگ‌آقا» در باغ 2هكتاري سليمانيه در خيابان پيروزي تهران قرار دارد و مالك آن نيز بنياد مستضعفان است.

صاحب باغ ميرزا حسن‌خان، معروف به وثوق‌الدوله، نخست‌وزير و نماينده مجلس در زمان ناصرالدين شاه بود كه زماني مالك 25هكتار از باغ‌هاي اين منطقه بود و بعدها بخش‌هايي از آن به سازمان آب، كلانتري، بوستان، اداره راهنمايي و رانندگي و شهرك مسكوني واگذار شد. محوطه باغ نيز به‌عنوان چايخانه سنتي و تفريحگاه فرماندهي انتظامي بزرگ شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت.

  • وضعيت اسفبار لوكيشن شهرزاد

آنطور كه ايسنا مخابره كرد، زماني كه باغ وثوق‌الدوله به‌عنوان لوكيشن سريال پر‌طرفدار «شهرزاد» انتخاب شد، متروك بود و گروه دكور پروژه «شهرزاد» تزيينات داخلي آن را به سبك معماري سال‌هاي 1332در ٣۵ روز بازسازي و بخشي از محوطه‌ باغ را چمن‌ و گلكاري كردند اما اكنون اين خانه وضعيت اسفباري دارد.

براساس تصاوير منتشر شده در اين گزارش، بخشي از قسمت‌هاي سقف خانه نم داده و گچبري‌هاي اطراف پنجره‌ها شكسته يا آسيب ديده‌اند. بخش زير شيرواني خانه كه در لوكيشن شهرزاد، خلوتگاه قباد يكي از شخصيت‌هاي اصلي اين سريال است و زيرزمين اين عمارت نيز وضعيت اسفباري دارند. سقف زيرزمين بر اثر رطوبت زياد ريخته و بسياري از درختان باغ عمارت نيز خشكيده‌اند. بخشي از دكور سريال نيز همچنان در خانه باقي‌مانده كه به‌نظر مي‌رسد عوامل آن اين كار را براي ساخت ادامه فصل دوم آن انجام داده‌اند.

کد خبر 334000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha