مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر بخواهید لیستی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی جهان را ایجاد کنید، شاید نام‌هایی مانند اهرام مصر یا استون‌هنج را در لیست بگنجانید، سازه‌هایی تاریخی که سالانه میلیون‌ها نفر را به سوی خود جذب می‌کنند و واقعا وجود دارند.

جزیره

براساس گزارش ساينس الرت، شايد به نظر بيايد كه كه "وجود داشتن" شرط اوليه هويت يك نقطه مكاني است، اما واقعيت اين است كه يكي از پربازديد‌ترين نقاط سياره زمين مكاني خيالي به نام جزيره پوچ است كه وجود فيزيكي ندارد. اين جزيره روي نقشه در مختصات صفر درجه شمالي و صفر درجه شرقي اقيانوس اطلس جنوبي قرار گرفته‌است و موجوديت غيرحقيقي آن ناشي از خطاهايي است كه دراثر استفاده از سيستم‌هاي اطلاعاتي جغرافيايي (GIS) مختلف ايجاد مي‌شوند.

GIS سيستمي رايانه‌اي است كه داده‌هاي جغرافيايي را ذخيره،‌تحليل و اداره مي‌كند و تمامي اين داده‌ها را در قالب يك نقشه مصور مي‌سازد. به بياني ديگر اين يك سيستم پشت‌صحنه‌اي است كه امكان قرارگيري اطلاعات در جاي درست و مصور‌سازي آنها را فراهم مي‌آورد تا انسان‌ها بتوانند درك درستي از داده‌ها به دست آورند.

براي مثال محققان از سيستم GIS براي مطالعه تغييرات آب و هوايي استفاده مي‌كنند، اما مي‌توان براي فعاليت‌هاي روزمره‌اي مانند يافتن مكان يك رستوران نيز از آن استفاده كرد.

يكي از كارايي‌هاي اين سيستم كديابي جغرافيايي است، فرايندي كه داده‌هايي مانند آدرس‌ها را به مختصات تبديل مي‌كند تا به راحتي روي نقشه‌ها قابل شناسايي باشند. به اين شكل به راحتي مي‌توان موقعيت مكاني را براساس مختصات طول و عرض جغرافيايي آن روي نقشه تعيين كرد.

شايد اين كار در ابتدا ساده به نظر بيايد،‌ اما زماني كه به كدياب جغرافيايي اطلاعات نادرست داده شود، كاركردن با آن دشوارتر خواهد‌شد. در حقيقت وارد كردن داده‌هاي نادرست،‌نقص نرم‌افزاري، و ديگر انواع نقص‌هاي فني باعث مي‌شوند كدياب‌جغرافيايي مختصال 0,0 را نمايش دهد و مكان‌هايي نادرست را مشخص سازد.

مختصات 0 درجه شرقي 0 درجه شمالي نيز مكاني است كه واقعا در ميان اقيانوس اطلس جنوبي وجود دارد. از آنجايي كه جغرافي‌دانان در حين برطرف كردن خطاهاي مختصاتي، همواره با اين مختصات سروكار دارند،‌به آن جزيره پوچ مي‌گويند.

اين تجربه مشترك در ميان جغرافي‌دانان باعث شكل‌گيري شهرت و جذابيت جزيره پوچ شده‌است، تاحدي كه علاقمندان GIS نقشه‌هايي فانتزي،‌پرچمي ملي،‌و مقاله اي درباره تاريخ غني و البته تقلبي جزيره پوچ ايجاد كرده‌ و در فضاهاي مجازي منتشر كرده‌اند.

پس از سال‌ها بروز خطا در كد‌ياب‌هاي جغرافيايي،‌جزيره پوچ اكنون داراي چندين آدرس و مكان مختلف است كه در واقعيت در آن مكان‌ها وجود ندارد. اين به آن معني است اين جزيره يكي از پربازديد‌ترين و جالب‌ترين مكان‌هاي روي زمين است،‌اگرچه در واقعيت اين جزيره تنها خطاي اطلاعاتي است كه توسط جغرافيدانان ايجاد شده‌است.

کد خبر 333923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha