همشهری آنلاین: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که با توجه به کارشکنی های عربستان برای صدور روادید حجاج ایرانی و ندادن تعهد جهت برگزاری مناسک عزتمندانه برای زائران ایرانی به نظر می‌رسد که قطعا حج تمتع منتفی خواهد شد.

به گزارش ايسنا،‌محمد صالح جوکار عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار کرد: با وجودی که اعلام شد تا هشت شعبان تکلیف حج تمتع برای زائران ایرانی مشخص می‌شود ولی باز هم رژیم آل سعود با رفتارهایش نشان داده که حاضر به پاسخگویی درباره شهدای منا و پرداخت دیه و هم‌چنین مجازات عوامل تجاوز به دو نوجوان و دادن تعهد جهت برگزاری حج عزتمندانه برای زائران ایرانی نیست.

وی با بیان اینکه برای حضور زائران ایرانی در عربستان زمان جهت تهیه مقدمات لازم است گفت:‌ اگر تا چند روز آینده روادید برای زائران ایرانی صادر نشود طبیعتا دیگر زمانی جهت آماده کردن مقدمات باقی نماند به همین دلیل به خودی خود حج تمتع امسال برای ایرانیان منتفی خواهد شد.

جوکار با بیان اینکه اقدام عربستان بر ای صدور روادید برای زائران ایرانی در کشور ثالث اقدامی تحقیر آمیز است گفت : قطعا ما زیر بار رفتارهای تحقیر آمیز عربستان نخواهیم رفت و اجازه نمی دهیم که حقوق مردمان مان پایمال شود. قطعا باید به این رفتارهای گستاخانه عربستان پاسخ دندان شکنانه ای داد، آن‌ها بدانند که در مقابل مردم ایران باید ادبیات گستاخانه را کنار گذاشته و با ادبیاتی در شان مردم ایران سخن بگویند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آخرین اقدام عربستان در انگشت نگاری از مسئولان حج و وزارت خارجه در سفر اخیرشان به این کشور نشان داد که عربستان اراده ای برای برگزاری حج شرافت مندانه و عزتمندانه ندارد و می‌خواهد رفتارهای تحقیرآمیزش را ادامه دهد، رفتارهایی که ما به هیچ عنوان زیر بار پذیرش آن نخواهیم رفت.

وی با تاکید بر اینکه عربستان شایستگی برگزاری مناسک حج را ندارد گفت:‌ مسئولان عربستان با انجام اقدام بی شرمانه در تجاوز به دو نوجوان و مجازات نکردن عوامل آن در کنار عدم پاسخگویی در مورد فاجعه منا و اجازه ندادن به کمیته حقیقت یاب برای پیگیری این موضوع نشان دادند که شایستگی برگزاری مناسک حج را ندارند. موضوعی که باید از طریق کشورهای اسلامی پیگیری شود تا مسلمانان به حقوقشان برسند.

جوکار در پایان با تاکید بر اینکه باید پاسخ قاطع و شفافی به رفتارهای عربستان داد گفت:‌ گستاخی عربستان نه تنها درباره برگزاری مناسک حج بلکه در منطقه زیاد شده است که باید پاسخ داده شده و بی پاسخ نماند.

کد خبر 333789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha