علی‌اصغر محمدی: نمایندگان مجلس درباره کرسی‌های آزاداندیشی به وزیر علوم تذکر کتبی دادند، این درحالی‌است که کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها رونق چندانی ندارد و معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم حاضر به توضیح در این‌باره نیست.

کرسی آزاداندیشی

دست‌اندركاران كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها باوجود شعارهاي فراوان در عمل، رغبتي به برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي نشان نمي‌دهند، وزير علوم نيز اين كم‌كاري را تأييد مي‌كند. ادامه چنين روندي موجب شد تا قاسم جعفري، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، بهرام بيرانوند و احمد آريايي‌نژاد، نمايندگان بجنورد، مشهد، بروجرد و ملاير در مجلس به وزير علوم، تحقيقات و فناوري در نشست علني روز دوشنبه 20ارديبهشت نسبت به اين موضوع تذكر كتبي بدهند. قاسم جعفري، ‌عضو كميسيون آموزش مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: وزارت علوم بايد نقش فعال‌تري در برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه ايفا كند كه اكنون اين چنين نيست.

نماينده مردم بجنورد توضيح داد كه «به وزير علوم درخصوص علت نبود عزم جدي براي برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه تذكر داده شد و وزير علوم بايد توضيح بدهد كه علت عدم‌اهتمام به فعال‌سازي و ايجاد رونق در كرسي‌هاي آزاد‌انديشي باوجود تأكيدات رهبر معظم انقلاب چيست.»

  • معاون وزير:‌ صحبت نمي‌كنم!

در همين حال معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم در پاسخ به همشهري درباره وضعيت كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها كه از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، گفت: «من به اندازه كافي درباره كرسي‌هاي آزادانديشي صحبت كرده‌ام و ديگر در اين‌باره صحبت نمي‌كنم.»

سيدضياء هاشمي در واكنش به درخواست‌هاي همشهري براي گفت‌وگو در اين زمينه و اينكه چرا حاضر به ارائه توضيحات دراين باره نيستيد نيز به گفتن اين جمله بسنده كرد: «من دراين باره صحبت نمي‌كنم و با مديركل دفتر سياستگذاري و برنامه‌ريزي [فرهنگي اجتماعي وزارت علوم] تماس بگيريد.»

مديركل دفتر سياستگذاري و برنامه‌ريزي فرهنگي اجتماعي وزارت علوم نيز حاضر به پاسخگويي نشد. البته سال گذشته نيز چندبار درخواست گفت‌وگو با مسئولان مربوطه در اين‌باره از طريق روابط عمومي وزارت علوم مطرح شده‌ كه تاكنون هيچ‌يك از مسئولان اين وزارتخانه حاضر به گفت‌وگو با همشهري نشده‌اند.‌ اصرار همشهري بر پيگيري اين موضوع به‌دليل تأكيد بسياري از كارشناسان بر اهميت آن از يك سو و تكليف كردن پيگيري آن توسط رهبر انقلاب از سوي ديگر است. در آخرين نمونه ايشان هفته گذشته و در ديدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان كشور در بخشي از سخنانشان «تحمل مخالف» را يكي از شاخص‌هاي برجسته براي نسل آينده برشمردند.

البته معاون وزير علوم درحالي‌كه مدت‌هاست از پاسخگويي به پرسش‌هاي همشهري در اين زمينه طفره مي‌رود، در گفت‌وگو با خبرگزاري دولت مدعي شده كه «وزارت علوم فرمايش رهبر معظم انقلاب مبني بر تحمل نظرات مخالف و نقدپذيري را در دستور كار اصلي خويش قرار داده و بر همين اساس برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها را با جديت دنبال مي‌كند.» اصرار هاشمي در ارائه كارنامه مطلوبي از عملكرد وزارتخانه در اين زمينه در حالي است كه شخص وزير علوم تاكنون چندبار از وضعيت برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها اظهار نارضايتي كرده و خواستار تلاش بيشتر مسئولان مربوطه در اين‌باره شده‌است.

اين تأييد ضعف كمي در حالي است كه بسياري از كارشناسان منتقد وضعيت كيفي اين كرسي‌ها و نوع مطالب مطرح شده در آنها هستند. درحالي‌كه فروردين سال گذشته معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم قول داده بود كه سال‌94 موانع گسترش و توسعه كرسي‌هاي آزاد‌انديشي برداشته شود، اما همچنان بسياري از دانشگاه‌ها كارنامه موفقي در اين زمينه ندارند. در يك نمونه براساس گزارش عملكرد دانشگاه‌ها در برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي كه وزارت علوم دي‌94 منتشر كرده، دانشگاه‌هاي مهمي همچون تهران و شهيد بهشتي در رديف 13دانشگاه برتر كشور جايگاهي ندارند. با وجود وعده‌هاي مسئولان وزارتخانه مبني بر حمايت گسترده مادي و معنوي از هر مجموعه‌اي يا استاداني كه در مورد كرسي‌هاي آزادانديشي برنامه‌اي داشته باشند، در برخي دانشگاه‌ها براي برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي مانع‌تراشي مي‌شود. براي نمونه داوود گودرزي سرپرست سازمان بسيج دانشجويي در گفت‌وگو با همشهري تأييد كرده است كه با درخواست‌هاي اين نهاد براي برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي از سوي مسئولان دانشگاه‌ها مخالفت مي‌شود.

  • پرسش‌هاي بي‌پاسخ

علت برطرف نشدن موانع برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي، ملاك‌ها و شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها در زمينه برگزاري كرسي‌ها، سرانجام طرح مصونيت قضايي شركت‌كنندگان در كرسي‌ها، تأثير شركت در كرسي‌هاي آزادانديشي در ارتقا، نحوه رسيدگي موضوع در دانشگاه‌هايي كه كرسي آزادانديشي برگزار نكرده‌اند و علت به‌روز نبودن سايت كرسي‌هاي آزادانديشي، ازجمله پرسش‌هاي بي پاسخ مانده همشهري است.

کد خبر 333516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha