سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رقابت بر سر تصاحب پست نخست وزیری در آنکارا بالا گرفته است در این میان برات آلبایراک داماد رئیس جمهوری ترکیه و بینعلی یلدریم وزیر ارتباطات فعلی نسبت به دیگران شانس بیشتری برای تصاحب مقام نخست وزیری ترکیه را دارند.

چه کسی نخست وزیر ترکیه می شود؟

به گزارش ایرنا، هر روز كه به برگزاری كنگره فوق العاده حزب حاكم عدالت و توسعه تركیه نزدیكتر می شود شمار نامزدهای احتمالی برای تصاحب رهبری این حزب كه نخست وزیرآینده تركیه خواهد شد ، كمتر می شود.

با استعفای غیر منتظره احمد داود اوغلو نخست وزیر تركیه كه گفته می شود در پی بروز اختلاف سلیقه بین وی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تركیه صورت گرفت ،حزب حاكم تركیه قرار است در دوم خرداد ماه سال جاری رهبر جدید خود را انتخاب و وی هم چنین به جای داود اوغلو مقام نخست وزیری را نیز بر عهده خواهد گرفت.

داود اوغلو اعلام كرده است كه در كنگره فوق العاده ، نامزد رهبری حزب نخواهد شد.

اغلب صاحبنظران با تاكید بر اینكه رهبر حزب حاكم و نخست وزیر آینده تركیه صد در صد شخصی خواهد بود كه مورد تائید اردوغان است، طی یك هفته گذشته پنج تن را به عنوان نخست وزیر احتمالی مورد تائید اردوغان معرفی كردند.

عبدالقادر سلوی» و دیگر روزنامه نگاران نزدیك به حزب حاكم و شخص اردوغان گمانه زنی كرده اند كه رهبر حزب و نخست وزیر آتی از بین 'بینعلی یلدرم'، 'برات آلبایراك' وزیر انرژِی فعلی و داماد اردوغان ، 'باكربوزداغ' وزیر دادگستری فعلی ، 'نعمان كورتولموش' معاون نخست وزیر و 'عصمت یلماز' وزیر دفاع انتخاب خواهد شد.

بررسی رسانه های روز سه شنبه تركیه ، اظهارات مقامهای حزبی و نقطه نظرات مردم تركیه در این باره نشان می دهد كه به رغم اینكه بورداغ و یلماز هنوز شانس دارند كه رهبری حزب را بر عهده بگیرند و از دور خارج نشده اند ، «بینعلی یلدریم » در شرایط فعلی قویترین نامزد احتمالی اردوغان است.

طبق عرف مرسوم سیاسی، بعد از انتخاب رئیس جدید حزب ، داوداوغلو استعفای خود و اعضای هیات دولت را تقدیم اردوغان خواهد كرد.

انتظار می رود در این كنگره برای اینكه نشان داده شود كه حزب یكپارچه بوده و احتمال انشعاب وجود ندارد ، تنها یك نامزد برای ریاست كنگره معرفی شود و به دنبال آن وی نیز از سوی اردوغان مامور تشكیل دولت جدید شود.

بنوشته پایگاه خبری حریت ، « بلند توران» از حزب حاكم عدالت و توسعه به خبرنگاران گفت: نامزد حزب حاكم برای رهبری و نخست وزیر آتی تركیه هفتۀ آینده معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینكه روز 22 ماه می جاری ( دوم خرداد ماه آینده) كنگره فوق العاده حزب تشكیل جلسه خواهد داد ، گفت: در این جلسه جانشین رهبر فعلی (احمد داود اوغلو) معرفی خواهد شد.

وی با تاكید بر اینكه نقش اردوغان در حزب حاكم 'مسلم' است، گفت: این موضوع هیچ اشكالی ندارد چرا كه موسس اصلی حزب عدالت و توسعه شخص اردوغان است.

وی در باره شایعات موجود در جامعه تركیه مبنی بر اینكه رهبر بعدی حزب حاكم و نخست وزیر آتی تركیه فردی ضعیف و صد در صد مطیع اردوغان خواهد بود، گفت : حزب حاكم عضو ضعیف ندارد.

کد خبر 333473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha