یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

پریسا شبانی: یک مادر بزرگ برزیلی به علت نازابودن دخترش با کاشت اسپرم دامادش یک دوقلو به دنیا آورده است. این تازه‌ترین پرده از نمایش رحم‌های اجاره‌ای است.

 این زن 51 ساله، نوه‌های خود را از طریق سزارین در بیمارستان سانتا جوآنا برزیل به دنیا آورده و اگرچه مقامات بیمارستان حاضر به ارائه توضیح در این خصوص نشده‌اند، اما به گزارش آسوشیتدپرس مادربزرگ و نوه‌ها در سلامت کامل از بیمارستان مرخص شده‌اند.

 نکته جالب اینجاست که عمل سزارین دو هفته زودتر از موعد مقرر انجام شده چون مادربزرگ از یک نوع اختلال خواب رنج می‌برده است.

 دختر 27 ساله این زن نازا بوده و پس از 4 سال درمان بدون نتیجه، مادربزرگ تصمیم گرفت خودش نقش مادر را بازی کند. طبق قوانین کشور برزیل، تنها خویشاوندان نزدیک مجازند نقش مادران تسخیری را ایفا کنند و از آنجا که دختر نابارور تنها فرزند خانواده بوده و هیچ‌یک از خویشاوندان نزدیک او هم حاضر به ایفای نقش مادر تسخیری نشدند، مادربزرگ برای به دنیا آوردن نوه‌اش پیشقدم شد.

 اجاره رحم، اصطلاح رایجی است که در سال‌های اخیر، برای انتقال یک جنین حاصل از لقاح تخمک و اسپرم زوج نابارور به رحم یک زن دیگر به کار می‌رود. این روش، در مواردی که رحم مادر واقعی به‌هیچ وجه توانایی نگهداری جنین را ندارد، به کار برده می‌شود. بعضی زن‌ها واقعا برای این کار پول می‌گیرند و به معنای واقعی، رحم‌شان را اجاره می‌دهند. بعضی دیگر هم مثل این مادربزرگ برزیلی، فقط برای حل شدن مشکل خود را به زحمت می‌اندازند.

اگرچه در همه‌جای دنیا این مسئله با چالش‌های حقوقی و اخلاقی روبه‌روست، اما زنانی‌که به‌صورت مادرزادی بدون رحم هستند یا به دلایلی رحم شان توسط جراحی برداشته شده است یا این‌که به‌دلیل بیماریهای مختلف مثل دیابت، بیماری قلبی، فشار خون یا بیماریهای بدخیم رحم‌شان قادر به حمل جنین نیست، مجبورند که از این روش استفاده کنند: اسپرم پدر با تخمک مادر در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می‌شود و جنین حاصله در رحم زن دیگری که قابلیت بچه دار شدن را داشته باشد جایگزین می‌شود و به این ترتیب، نوزاد متولد شده خصوصیات ژنتیکی پدر و مادر خود را به ارث می‌برد.

 ماجرای این مادربزرگ برزیلی، اولین در نوع خودش محسوب نمی‌شود. چند ماه قبل، یک زن از ایالت فلوریدای آمریکا هم که دخترش تحت درمان سرطان رحم قرار گرفته‌بود، نوه‌های دوقلوی خود را از همین طریق به دست آورد.

 آن‌استالپر ۵۹ساله دوقلوهای دخترش به نام‌های ایتایو مایا چامسکی را به دنیا آورد، درحالی‌که کارین چامسکی، مادر این دوقلوها در سال ۲۰۰۵که تشخیص داده شد به سرطان رحم مبتلا است، ۲۵سال داشت. پزشکان تخمک‌های کارین را برداشتند و پس از آن رحم وی را بیرون آوردند و او را با رادیوتراپی درمان کردند.

 دختر جان سالم به در برد ولی دیگر نمی‌توانست بچه دار شود. به همین خاطر، آن‌استالپر که در آن زمان ۵۷سال داشت پیشنهاد داد که او کودک یا کودکان آنها را در رحمش رشد دهد.

به‌طورکلی پزشکان یک جنین را در رحم زنی مسن‌تر از ۵۵سال نمی‌کارند، اما وضعیت سلامت قلب، فشار خون و تناسب اندام استالپر به گونه‌ای بود که می‌شد تصور کرد برای حمل کودک آمادگی دارد. احتمالا آن استالپر مسن‌ترین مادری است که از این طریق کودکی را به دنیا آورده است.

کد خبر 33346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز