دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

نیروهای نظامی روسیه به مناسبت هفتاد و یکمین سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، مراسم رژه نظامی «روز پیروزی» را در میدان سرخ مسکو و دیگر شهرهای روسیه برگزار کردند.

پوتین

دراين رژه بيش از 13هزار نيروي نظامي روس حضور داشتند و 250قطعه ادوات نظامي ارتش اين كشور شامل موشك‌هاي بالستيك و قاره‌پيما به نمايش گذاشته شد. گفته مي‌شود دولت روسيه هزينه رژه امسال در مقايسه با سال گذشته را يك چهارم كاهش داده است. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، با حضور در اين مراسم در سخناني گفت: «ما در جنگ جهاني با نازي‌ها جنگيديم و اكنون دشمن ديگري داريم به نام تروريسم.» پوتين، تروريسم را يك تهديد جهاني دانست و از همه كشورها خواست از جنگ جهاني دوم درس بگيرند ودر كنار هم عليه تروريسم متحد شوند.

او همچنين خواستار ايجاد يك نظام امنيتي جديد در جهان شد و گفت: «روسيه آماده است با هر كشوري براي مبارزه با تروريسم متحد شود و آماده تشكيل يك نظام مدرن براي امنيت دسته‌جمعي بين‌المللي است». طبق آمارهاي رسمي حدود 27ميليون نفر از اتباع نظامي و غيرنظامي اتحاد جماهير شوروي سابق در جنگ با آلمان نازي بين سال‌هاي 1941 تا 1945 جان خود را از دست دادند.

دنيس راس كه طي سال‌هاي 2009 تا 2011 به‌عنوان مشاور باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا در امور خاورميانه فعاليت مي‌كرده ديروز طي يادداشتي در وب سايت پوليتيكو به دولت آمريكا هشدار داد كه كشورهاي خاورميانه در سايه ضعف آمريكا به سمت روسيه و پوتين متمايل شده‌اند.

او نوشت كه آمريكا بدون شك در قابليت‌هاي نظامي در خاورميانه دست بالاتر را دارد اما اين مسكو است كه به مقصد دائم سران كشورهاي اين منطقه تبديل شده، نه واشنگتن. به نوشته راس «بر خلاف نگاه اوباما، دخالت نظامي روسيه در سوريه، روس‌ها را در موضع قدرت قرار داد بدون اينكه رسيدن به اين نقطه هزينه‌اي معناداري براي آنها داشته باشد. عمليات نظامي مسكو تنها موضع بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه را تحكيم نمي‌بخشد بلكه همزمان مسكو را از انزواي جهاني خارج مي‌كند.» راس همچنين به ارتباط‌هاي اخير ميان روسيه و آمريكا اشاره كرده و مي‌نويسد: «اكنون اين خود اوباماست كه با پوتين تماس مي‌گيرد و دنبال همكاري‌ وي براي فشار وارد كردن بر اسد است. همين مسئله نشان مي‌دهد كه چه‌كسي در موضعي قدرتمندتر قرار دارد.»

کد خبر 333359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha