همشهری آنلاین: کمال تبریزی با اشاره به اینکه زوایایی از شخصیت امام خمینی (ره) مغفول و پشت غبار مانده است، گفت: شرایط جامعه امروزی ما فاصله نجومی با دیدگاه‌های امام (ره) دارد.

به گزارش ایسنا، این فیلمساز که به عنوان یکی از جوانان پیرو خط امام (ره) شناخته می‌شود، همزمان با رونمایی پوستر جشنواره فیلم روح‌الله ادامه داد: به عنوان کسی که با ایشان فعالیت هنری‌ام را آغاز کرده‌ام، باید بگویم اگر امام نبود الان من مهندس بودم. اما دیدگاه‌های ایشان در مورد هنر باعث شد از رشته مهندسی ترک تحصیل کنم و خود را مدیون امام (ره) می‌دانم، چرا که نظراتشان بر نسل ما بسیار تأثیرگذار بود و باعث شد بسیاری از ما وارد عرصه هنری شویم.

تبریزی که دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه در نشست جشنواره فیلم روح‌الله در موسسه حفظ و نشر آثار و اندیشه‌های امام خمینی حضور داشت ابراز امیدواری کرد: جشنواره فیلم روح‌الله بتواند مستمر برگزار شود، چرا که سینمای ما به آن نیاز دارد و این گونه جشنواره‌ها راه را برای ورود جوانان خوش‌فکر به سینما باز می‌کند.

وی یادآور شد: این جشنواره پیش از این در چند دوره و البته با نام دیگری برگزار اما بعدا متوقف شده است و حالا امیدوارم با احیای آن، فیلمسازان جوان بویژه در حوزه فیلم کوتاه وارد فضای سینما شوند و با طرح‌های نوین خود سینمای ما را از کهنگی بیرون بیاورند.

تبریزی اضافه کرد: این جشنواره باید ادامه پیدا می‌کرد و توقف آن لطمه زده است اما خوشحالم که بار دیگر آغاز به کار می‌کند و بویژه نام جدید آن «روح‌الله» تأثیر بسیار خوبی در شناساندن جنبه‌هایی از شخصیت امام (ره) که پیش از این مغفول مانده، خواهد داشت.

در ادامه این جلسه کمال تبریزی با همراهی حجت‌الاسلام علی گمساری معاون فرهنگی و هنری موسسه و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و محمد آفریده دبیر جشنواره فیلم «روح‌الله» از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

محمد آفریده دبیر جشنواره‌ی روح‌الله نیز خاطر نشان کرد: جشنواره روح‌الله جشنواره همدلی است، چرا که حضرت امام (ره) مظهر یکپارچگی و وحدت است.

این مدیر هنری یادآور شد: همیشه تلاش کرده‌ام در مسیر اندیشه‌های امام (ره) حرکت کنم و امیدوارم بتوانیم چراغ این جشنواره را روشن نگه داریم و سرمایه‌ها و گنجینه‌های بزرگ‌مان را که همان جوان‌ها هستند به خوبی با این جشنواره مرتبط کنیم.

آفریده ادامه داد: امسال به تعداد سال‌های تولد امام، 114 فیلم در این جشنواره خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم جوانان را بر سر سفره انقلاب بنشانیم.

به گفته او،‌ این جشنواره از سوم خردادماه همزمان با سالروز پیروزی خرمشهر در اصفهان آغاز به کار می‌کند و به طور همزمان در 13 مرکز استان برگزار خواهد شد.

آفریده همچنین از برپایی تعدادی نشست در این جشنواره با حضور هنرمندانی همچون احمدرضا درویش خبر داد و افزود: در بخش بزرگداشت‌ها نیز از آقایان عبدالله اسفندیاری که پیش از این دبیری جشنواره را بر عهده داشته، احمدرضا درویش و محمدعلی فارسی تقدیر خواهیم کرد و در تلاش هستیم تا کلید تولید یک مجموعه را در اصفهان و با حضور مسئولان این استان بزنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌ای بدین شکل توضیح داد: جشنواره‌های موضوعی می‌تواند بر مبنای یک فرد خاص باشد اما امام (ره) یک فرد معمولی نبود بلکه جشنواره روح‌الله بیانگر نگاه اسلام به انسان است زیرا اندیشه‌های امام مبتنی بر نوعی نگاه اسلامی به انسان است و در بردارنده مفاهیمی همچون مقاومت، تعهد، امید، تلاش و... است.

آفریده درباره احتمال نمایش فیلم «فرزند صبح» در این جشنواره گفت:‌ قرار نیست نمایش فیلم سینمایی داشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که گاه فیلم‌هایی با کیفیت ضعیف درباره شخصیت‌هایی همچون امام خمینی (ره) ساخته می‌شود و چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق در جشنواره شما نیفتد، تصریح کرد: برای رسیدن به سینمای ایده‌آل باید بیش از هر چیز روی جوانان سرمایه‌گذاری کنیم و تا سال‌های سال می‌توانیم درباره امام فیلم بسازیم و نگران ضعیف بودن این فیلم‌ها هم نباشیم چون حوزه فعالیت جوانان حوزه تجربه است و قرار هم نیست با یک گل بهار شود بنابراین خوب نیست همه ظرفیت مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها را در تولید یک اثر درباره امام خلاصه کنیم بلکه باید جریان‌سازی داشته باشیم.

مدیر پیشین مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره تفاوت‌ها و برداشت‌های گوناگونی که از سخنان امام (ره) وجود دارد و گاه تناقض‌آمیز است، توضیح داد: جشنواره ما جشنواره همدلی است و ما بر اشتراکات تمرکز داریم. یکی از آفت‌های انقلاب این است که هر کس عمل خود را منتسب به امام (ره) می‌کند در حالی که امام مانند کوه دماوند، خلیج فارس و... است و نباید با سوءبرداشت‌های خود، نسل جوان و تشنه را از این دریا بی‌بهره کنیم.

آفریده در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تعریف جایزه‌ای با عنوان «روح‌الله» در جشنواره فیلم فجر گفت: پیشنهاد خوبی است اما هر یک از جشنواره‌ها گرفتاری‌های خودشان را دارند و بهتر است برای تمرکز بیشتر جشنواره‌ای مستقل به نام روح‌الله داشته باشیم.

در این نشست حجت‌الاسلام گمساری رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره «روح‌الله» با اشاره به پیشینه این جشنواره افزود: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های موسسه حفظ و نشر آثار امام، حفظ همه آنچه که مربوط به ایشان است را شامل می‌شود که دربردارنده سخنرانی‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و... است و این گردآوری همچنان در دستور کار ماست.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از وظایف اصلی ما ترویج اندیشه‌های ایشان به عنوان بنیانگذار نظام است و بویژه این اندیشه‌ها را باید به نسل‌های بعدی بشناسانیم که در این راه ابزارهای مختلفی وجود دارد و یکی از اصلی‌ترین ابزارها هنر است.

گمساری در عین حال تأکید کرد: منظورم استفاده ابزاری از هنر نیست بلکه مقصودم زبان و گونه هنری است که در قالب آثار ادبی، موسیقی،‌سینمایی و... متبلور می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری موسسه حفظ آثار و اندیشه‌های امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها با دو هدف در مجموعه ما پیگیری می‌شوند؛ کشف استعدادهای جوان و جریان‌سازی. در همین راستا پیش از این هفت دوره جشنواره را با نام آینه و آفتاب برگزار کردیم اما چند سال به دلایلی تعطیل شد و در دوره جدید با رویکردی متفاوت و با نام روح‌الله آن را برگزار می‌کنیم.

به گفته او، این جشنواره از حالت یک جشنواره چند بخشی خارج شده و به جشنواره‌ای برای نمایش فیلم‌های یک تا سه دقیقه‌ای تبدیل شده است.

گمساری در توضیح دلایل این تغییرات گفت: در وهله اول می‌خواستیم امکان حضور هنرمندان جوان را فراهم کنیم و در وهله بعدی تصمیم داشتیم محتوا برای عرضه در فضاهای مجازی تهیه کنیم چرا که فضای مجازی رسانه قدرتمند امروز است و یکی از اهداف مهم ما تولید محتوا برای این فضا است.

به گفته او، جشنواره از سوم تا پنجم خردادماه در اصفهان برگزار می‌شود و همزمان در 13 استان دیگر نیز فیلم‌های آن نمایش داده خواهد شد.

در این نشست رضا استادی که مدیر روابط عمومی جشنواره است از برپایی دیدار فیلمسازان فیلم کوتاه با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی خبر داد و افزود: این دیدار ساعت 11 روز پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه در حسینیه جماران انجام می‌شود.

کد خبر 333327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha