مهمانداران و سرمهمانداران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صبح دیروز در همایشی که در اعتراض به وضعیت مهمانداران برپا کردند به اهمیت فعالیت مهمانداران در جذب گردشگر به کشور و ترغیب گردشگران خارجی برای سفر به ایران اشاره کردند.

حاضران در اين همايش كه بدون حضور مسئولان هواپيمايي ج.ا.ا و با حضور مسئولان حراست ايران‌اير در يكي از مساجد غرب تهران برگزار شد، با اعتراض به وضعيت معيشتي و سختي كار مهمانداران هواپيما اعلام كردند كه پيگير شكايت‌هاي خود از هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تا احقاق حقوق خود هستند. 511مهماندار و 161سرمهماندار هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران سال‌هاست كه از حقوق خود محروم مانده‌اند و مسئولان هواپيمايي نيز به‌رغم نامه‌هاي مختلف منتشر شده براي بهبود وضعيت مهمانداران و رسيدگي به درخواست‌هاي آنها بي‌توجه‌اند.

به گزارش همشهري، بي‌توجهي به وضعيت معيشتي و شغلي مهمانداران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران سرانجام كار را به جايي رساند كه نمايندگان مهمانداران شكايت خود را به دفتر مقام معظم رهبري ارسال كردند و با رونمايي از پاسخ اين دفتر در همايش خود اعلام كردند كه براي پيگيري حقوق مهمانداران، با موافقت وزارت كشور به‌زودي كانون مهمانداران ايران تشكيل مي‌شود.

در نامه دفتر بازرسي رهبري كه در تاريخ 5اسفندماه 94به فرهاد پرورش، مديرعامل هواپيمايي ج.ا.ا ارسال شده است، دفتر مقام معظم رهبري اعلام كرد كه با توجه به درخواست جمعي از مهمانداران و سرمهمانداران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كه به همراه ضمائم به اين دفتر واصل شده است رسيدگي و مساعدت لازم انجام خواهد شد.

مهمانداران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران بخشي از زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري كشور را تشكيل مي‌دهند و مقام معظم رهبري نيز از آنها با عنوان سفراي سيال ايران ياد كرده است.

پرويز ولدخاني، نماينده مهمانداران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در اين همايش با اشاره به حقوق يك‌ميليون‌ تا يك ميليون و 400هزار توماني مهمانداران هواپيمايي گفت: متأسفانه مهمانداري هواپيما در هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان يك شغل خدماتي معرفي شده است نه يك شغل تخصصي و به همين دليل حقوق مهمانداران در هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران بسيار كم است.

مهمانداران هواپيما در طول زمان دچار بيماري‌هاي مختلف مي‌شوند. آنطور كه يكي از نمايندگان مهمانداران هواپيمايي به همشهري گفته است تنها يكي از آسيب‌هاي وارد شده به مهمانداران به‌دليل آنكه در معرض اشعه و در ارتفاع فعاليت مي‌كنند اين است كه از آنها خون نمي‌گيرند. آسيب ديگري كه مهمانداران هواپيما متحمل مي‌شوند آسيب ذهني به‌دليل حضور مداوم در معرض فشار هواست.

نمايندگان مهمانداران هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در همايش خود اعلام كردند، سازمان هواپيمايي حتي هزينه ماموريت‌هاي خارجي را به آنها نمي‌دهد و هزينه خورد و خوراك آنها را كه ملزم به پرداخت آنهاست به‌عنوان حقوق ماهانه مهمانداران به آنها پرداخت مي‌كند.

نماينده مهمانداران مي‌گويد: مهمانداران براي احقاق حقوق خود مسير قانوني را در پيش گرفته‌اند اما مسئولان هواپيمايي ج.ا.ا تاكنون حتي به نامه‌هاي ارسال شده براي حل مشكل مهمانداران از دفتر رياست‌جمهوري و مجلس اعتنا نكرده‌اند.

کد خبر 333226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha