یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفیق با اشاره به تجاوز و دست‌اندازی معدن‌کاران در چند ماه اخیر به حریم غار - دژ اسپهبد خورشید تصریح کرد: ادامه برداشت‌های بی‌رویه موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه ۲ و ۱ ، عرصه و بدنه این اثر تاریخی منحصر به فرد شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سامان توفیق مدیر پروژه "غار - دژ اسپهبَد خورشید" این مطلب را همزمان با بازدید غلامرضا میثاقیان مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از این محوطه باستانی مطرح ساخت.

او افزود: این دیدار به منظور معرفی ظرفیت‌های باستانی، تاریخی، طبیعی و گردشگری منطقه و توجه به حفاظت از آثار تاریخی در حال تخریب منطقه دوآب شهرستان سوادکوه به ویژه «غار - دژ اسپهبَد خورشید» که در فهرست آثار واجد ثبت جهانی قرار دارد انجام گرفت.

وی اظهار داشت: فعالیت معادن و برداشت‌های بی‌رویه علاوه بر تخریب حریم منظر، تخریب حرایم درجه 2 و 1 ، عرصه و بدنه اثر را نيز سبب شده که این امر موجبات نگرانی اهالی فرهنگ و طیف وسیعی از انجمن‌های مردم‌نهاد و علاقمندان به اثر را فراهم کرده است.

این باستان‌شناس در ادامه به برشمردن آثار باستانی ارزشمند منطقه پرداخته و پیشینه تاریخی و ویژگی‌های بارز و منحصربفرد معماری هر اثر را بیان کرد و افزود: علاوه بر غار - دژ اسپهبَد خورشید، قلعه باجگیران، غار - دژ کِیلی و غار - دژ کیجاکِرچال سه اثر ثبتی باستانی منحصر به فرد و از تاسیسات نظامی وابسته به غار دژ اسپهبَد خورشید هستند، که در حال تخریب توسط معدن‌کاران هستند.

مدیر پروژه غار - دژ اسپهبَد خورشید در رابطه با وضعیت ناامیدکننده باستان‌شناسی و آثار باستانی منطقه و شهرستان خواستار نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات ملی، برای انجام اقدامات پژوهشی، نجات‌بخشی و حفاظتی این آثار شد.

  • بررسی تخلفات معدن‌کاران

غلامرضا میثاقیان مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از صدور مجوزهای غیر‌کارشناسی و بر خلاف قوانین میراث فرهنگی کشور برای ایجاد معادن در کنار آثار باستانی ابراز گله کرد و از بررسی پروانه بهره‌برداری و رسیدگی به تخلفات رخ داده خبر داد.

او با تأکید بر حمایت از این پروژه ملّی به عظمت و منحصر به فرد بودن این اثر اذعان و اظهار داشت: غار - دژ اسپهبَد خورشید یک اثر ملّی و متعلّق به ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دست‌اندازی و تجاوز به این اثر ملی داده شود، بر روشن کردن وضعیت معادن پیرامون این اثر تاریخی و اتخاذ تدابیر لازم برای آزادسازی اثر از محاصره این معادن تأکید کرد.

میثاقیان گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود آثار ارزشمند بویژه غار - دژ اسپهبَد خورشید، این منطقه طبعاً از ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری کشور برخوردار است.

او انجام پروژه ملی دژ اسپهبَد خورشید را در شرایط دشوار کاری همراه با خطرات جانی و همچنین آسیب‌های معادن، اقدامی مثبت و سرنوشت‌ساز به منظور احیای اثر و منطقه دانست.

فاز میدانی پروژه ملی غار - دژ اسپهبَد خورشید با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی دکتر سامان توفیق در حال انجام است.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

کد خبر 333147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha