همشهری آنلاین: رئیس‌ جمهور ایران با تأکید بر تصمیم تهران و سئول برای تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار اقتصادی اظهار داشت: دو طرف تصمیم گرفتیم سطح روابط اقتصادی خود را به سه برابر میزان موجود یعنی ۱۸ میلیارد دلار افزایش دهیم.

روحانی و رئیس جمهور کره جنوبی

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دوشنبه (13 ارديبهشت) پس از پایان نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و کره جنوبی و امضای 19 سند همکاری، در نشست مشترک خبری با همتای کره‌ای خود گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور مهم در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا بسیار حائز اهمیت است و دو کشور طی 54 سال گذشته همواره از روابط مثبت و سازنده‌ای برخوردار بودند.

رئیس‌ جمهور با بیان این که ایران و کره جنوبی از تمدن دیرینه و کهن برخوردار هستند، افزود: روابط دو کشور در دهه‌های گذشته، دو ملت و بخش‌های اقتصادی دو کشور را با یکدیگر آشناتر کرده است.

روحانی با بیان این که در جریان سفر خانم "پارک گئون هی" به ایران توافقات مهمی انجام شده است، گفت: یکی از این توافقات تبدیل روابط تجاری دو کشور به روابط راهبردی و ریشه‌دار است که برای ایجاد این تحول بزرگ، شرکت‌های کره جنوبی به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک اقتصادی با ایران مبادرت خواهند کرد و در کنار این فعالیت‌ها فناوری‌های پیشرفته وارد ایران خواهد شد.

رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: برای ایجاد تحرک جدید اقتصادی بین تهران و سئول لازم است فعالیت‌های کارگزاری بانک‌های دو کشور آغاز شود که در جریان مذاکرات خود در این مورد بحث و تبادل نظر کردیم.

روحانی با اشاره به این که زمینه‌های بسیار فراوانی برای فعالیت کارآفرینان کره‌ای در بخش‌های مختلف از جمله نفت، گاز، صنعت، معدن و امور زیربنایی وجود دارد، اظهار داشت: امروز 19 سند بین مقامات دولتی دو کشور به امضا رسید و اسناد متعدد دیگری نیز توسط بخش‌های خصوصی ایران و کره جنوبی به امضا خواهد رسید و دو طرف تصمیم گرفتیم رقم مبادلات تجاری خود را از حدود 6 میلیارد دلار کنونی به سه برابر یعنی 18 میلیارد دلار افزایش دهیم.

رئیس‌ جمهور همچنین از توسعه روابط فرهنگی، علمی و فناورانه و فعالیت مشترک دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: گردشگری و توریسم و برقراری پرواز مستقیم سئول به تهران و نیز سرمایه‌گذاری بخش‌های کره‌ای در زیرساخت‌های مربوط به توریسم در ایران از جمله ساخت هتل از موضوعاتی بود که در مذاکرات خود آن را مورد تأکید قرار دادیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود امنیت شبه جزیره کره و خاورمیانه را برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور بسیر حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ایران خواهان صلح و ثبات در شبه جزیره کره است و به طور اصولی با هر گونه ساخت سلاح کشتار جمعی مخالفیم. خواست ما عاری شدن جهان از سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای به ویژه در شبه جزیره کره و منطقه خاورمیانه است.

رئیس‌ جمهوراضافه کرد: در جریان مذاکرات خود در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه، پایان جنگ در یمن و آغاز مذاکرات یمنی - یمنی برای استقرار امنیت در این کشور، و نیز مبارزه دولت عراق به منظور پایان دادن تروریسم در این کشور و آینده سوریه با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردیم.

«پارک گئون هی» نیز در این نشست خبری با اشاره به این که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک تهران - سئول در سال 1962 میلادی تاکنون این نخستین دیدار رئیس‌جمهوری کره جنوبی از ایران است، اظهار داشت: زمانی که فصل جدیدی در توسعه روابط ایران با جامعه بین‌المللی آغاز شده این سفر مهم و تاریخی انجام می‌شود و دو طرف علاقمند هستیم که مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف هر چه بیشتر گسترش دهیم.

وی با اشاره به ترسیم چشم‌اندازی از روند توسعه روابط تهران - سئول گفت: در جریان این سفر نخستین بیانیه مشترک دو کشور صادر خواهد شد و این می‌تواند راهنمای خوبی برای توسعه روابط تهران - سئول باشد.

کد خبر 332573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha