شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در مورد بیرون کشیدن کشتی رافائل از دریا گفت: تاکنون هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست نشده است و محیط‌زیست از ابتدای مطرح شدن این موضوع مخالفت خود را با آن اعلام کرده بود.

کشتی رافائل

 

به گزارش روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط‌زيست، حسين دلشب با بيان اين مطلب افزود: سازماني كه بخواهد از ضايعات كشتي غرق‌شده رافائل استفاده كند بايد از اداره كل بنادر و دريانوردي مجوز بگيرد و اداره‌كل بندر نيز بايد استعلام لازم را از حفاظت محيط‌زيست اخذ كند اما هيچ استعلامي از محيط‌زيست در مورد اين كشتي نشده است.

در روزهايي كه ايتاليا با فقر مالي شديد دست و پنجه نرم مي‌كرد و ايران در اوج ثروت بود، شايد هيچ ايتاليايي‌اي فكرش را هم نمي‌كرد كه كشتي افسانه‌اي 90ميليون دلاري رافائل، 2ميليون دلار به ايران فروخته شود.

رافائل در سال ۱۹۶۵ تا ۹۰ميليون دلار هم قيمت‌گذاري شده بود اما ايتاليايي‌ها از سرناچاري و بنا به شرايط بحراني اقتصادي‌شان، 10سال بعد رافائل و ميكل‌آنژ را كه قيمت واقعي هر يك از آنها حدود ۴۵ميليون دلار بود به مبلغ 4ميليون دلار و از قرار هر كشتي 2ميليون دلار به ايران فروختند.

كشتي رافائل با آن همه شكوه وارد ساحل بوشهر شد و رفته رفته به يكي از جاذبه‌هاي اصلي بوشهر تبديل شد اما اين شكوه ديري نپاييد و روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۶۲هواپيماهاي عراقي در گرماگرم بمباران خارك و بوشهر آن را هدف موشك قرار داده و به آن آسيب جدي وارد كردند به حدي كه رافائل تا نيمه در آب‌هاي كم‌عمق ساحلي لنگرگاه بوشهر فرورفت. چيزي نگذشت كه يك كشتي باري به نام ايران سيام به‌صورت اتفاقي با رافائل برخورد كرد و به بدنه آن آسيب جدي رساند و كاري را كه هواپيماهاي عراقي آغازش كرده بودند، تمام كرد.

رافائل در اعماق خليج‌فارس غرق شد و مورد هجوم عده‌اي از غواصان محلي واقع شد. عده‌اي از اين افراد كه خبر از گنجينه‌هاي درون كشتي داشتند، آثار گرانبها و هنري‌اي كه هنوز در كابين‌ها و سالن اجتماعات كشتي و رستوران‌هايش باقي‌مانده بود را به يغما بردند و حالا هراز گاهي خروج اين كشتي از اعماق آب خبرساز مي‌شود.

کد خبر 332214

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha