جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه تعامل و اقدامات اعتماد ساز آسیا (سیکا) در حالی با مشارکت ۲۶ کشور از جمله ایران در چین به کار خود پایان داد که بیشتر کشورهای شرکت کننده بر مبارزه جدی با تروریسم تاکید داشتند.

تروریسم دغدغه مشترک اعضای سیکا

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه سیكا طی دو روز گفت و گو اگرچه مسائل دیگری از جمله دریای جنوبی چین و گسترش تسلیحات هسته ای در شبه جزیره كره را نیز مورد توجه قرار دادند اما تروریسم و مبارزه جدی با این پدیده، دغدغه اصلی آنان به شمار می رفت و محور اصلی گفت وگوهای آنان این موضوع بود.

آنان تروریسم را خشن‌ترین رفتار‌ سیاسی و بزرگترین چالش‌ فراروی توسعه دانستند كه در صورت فراگیرتر شدن آن، روند توسعه در جهان بویژه كشورهای عضو سیكا را در قاره آسیا بیش از پیش كند خواهد كرد.

وزیران خارجه سیكا در نشست پنجم، تمركز خود را بر روی این موضوع معطوف كردند تا نشان دهند تروریسم به هر شكل آن خطرناك است و می تواند عواقب زیانباری را متوجه جامعه بین المللی كند.

در جریان اجلاس، مسئولان حاضر از جمله «مرتضی سرمدی» قائم مقام وزارت امور خارجه ایران، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «وانگ یی»، «سرگئی لاوروف»، «چاوش اوغلو» وزیران خارجه چین، روسیه، تركیه و دیگر نمایندگان كشورها در سخنرانی های خود بر اهمیت تقویت همكاری های منطقه ای و مبارزه با تروریسم تاكید داشتند.

آنها خاطرنشان كردند كه اگر قرار است تروریسم ریشه كن شود نباید از آن دفاع كرد و به اشكال مختلف حمایت های مالی و تجهیزاتی از تكفیری ها و تروریست ها صورت گیرد.

ایران كه به عنوان یكی از قدرت های آسیا و البته بزرگترین قدرت غرب آسیا در این اجلاس حاضر شده بود نیز تاكید ویژه ای بر مبارزه جدی با تروریسم و ریشه كن كردن آن داشت.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس «مرتضی سرمدی» قائم مقام وزارت امور خارجه بود كه سخنانش در باب برخورد جدی با این پدیده مورد توجه حاضران قرار گرفت.

«سرمدی» در سخنرانی اش در این مراسم به تروریسم، افراط گرایی، فرقه گرایی، تجزیه طلبی و وحشیگری تكفیری ها اشاره داشت كه قاره آسیا را فرا گرفته و ملت های آن را دچار مشكل كرده است.

او خاطرنشان كرد كه به همین سبب همه كشورهای عضو باید با افراط گرایی و تروریست در منطقه خاورمیانه بویژه در عراق و سوریه مبارزه كنند و آنان را شكست دهند.

او یادآور شد كه نباید این گروه های تروریست مورد حمایت های مالی و تسلیحاتی قرار گیرند و از آنها دفاع شود.

در جریان این اجلاس همچنین در باره مسائل مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد كه یكی از مهمترین آن، «دریای جنوبی» چین بود؛ موضوعی كه همواره یكی از نگرانی اصلی دولت پكن هم محسوب می شود.

چین در همین رابطه تلاش كرد تا از «سیكا» به عنوان پایگاهی برای همراه كردن كشورهای آسیایی با مواضع خود در دریای جنوبی بهره بگیرد و نشان دهد كه كشورهای دیگر نیز مخالف حضور نظامی آمریكا در این منطقه هستند.

بخصوص رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در روز گشایش اجلاس اعلام كرد كه آمریكا به هیچ وجه محلی از اعراب در دریای جنوبی ندارد و پكن فقط با كشورهایی كه مستقیما با این پهنه آبی ارتباط دارند، مذاكره می كند.

احتمال انجام آزمایش هسته ای پنجم كره شمالی، پیشرفت در برنامه های موشك بالستیك و اجرای برنامه ساخت تسلیحات اتمی این كشور از دیگر مواردی بود كه برخی كشورها از جمله كره جنوبی آن را در نشست سیكا مطرح و خواستار ایفای نقش این ساختار امنیتی برای جلوگیری از تكرار آزمایش هسته ای كره شمالی شد.

«یون بیونگ سه» تاكید كرد كه تمامی اعضای سیكا بویژه چین و روسیه كه ارتباط نزدیكتری با كره شمالی دارند، باید تمام توان خود را بكار بگیرند تا این كشور از ادامه فعالیت های هسته ای خود منصرف شود.

اگرچه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار خود در حاشیه این اجلاس به این موضوع اشاره داشتند، اما طرف روسی معتقد است كه مقصر این شرایط فقط كره شمالی نیست.

كنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا كه نشست وزیران خارجه آن در شهر پكن برگزار شد 26 عضو دارد كه 67 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اند.

یك سوم اقتصاد جهان متعلق به این كشورهاست و به همین سبب یكی از ساختارهایی است كه قاره آسیا را پویاتر و مقتدرتر می كند و تصمیم گیری های اعضای آن برای توسعه آسیا و بهبود شرایط امنیتی این قاره از اهمیت بالایی برخوردار است.

به این ترتیب مبارزه برای نابودی كامل تروریسم، واقعیتی است كه همه كشورهای عضو باید نسبت به آن به دیدگاه واحدی برسند و این واقعیت را بپذیرند كه تروریسم امری كاملا جدی است و نباید برای مبارزه با آن به موضوعات انحرافی پرداخت.

البته اجلاس پنجم وزیران خارجه سیكا با توجه به سخنان نمایندگان كشورهای مختلف نشان داد كه ظاهرا چنین دیدگاه و هدفی در میان اعضا شكل گرفته اما باید منتظر اجرای آن در عمل بود.

کد خبر 332167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha