پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: خانه‌ها در کنار درخت‌ها یکی پس از دیگری شکل گرفته‌اند و قایق‌ها در آب شناور هستند تا گره‌ها دست در دست هم جان دهند به این نقش‌هایی که شاید به ظاهر ساده باشند ولی دنیایی از حرف را بر دوش می‌کشند؛ دنیایی که تار و پودها را رنگین کرده‌اند.

نقاشی

به گزارش ایسنا ، گالری «نگاه نو» میزبان «کاترینا میسان» و آثار «تاپستری» او است. آثاری که با رنگ‌های شاد، حال‌وهوای زیبایی به این گالری بخشیده‌اند.

هنر تاپستری حدود 57 سال پیش و پس از سه قرن، دوباره در ایران احیا شد و تولید آن به نام گلیم‌های تصویری در کارگاه‌های میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. تاپستری، هنر چیده‌مان و تلفیقی هنرمندانه از بافت، گرافیک، نقاشی و آینه‌کاری است که در تار و پود آن، علاوه بر پشم و نخ، موادی مانند فلز، چوب و شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیدایش این هنر از کشورهای اروپایی مانند فرانسه بوده است.

کاترینا میسان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره آثارش، اظهار کرد: تاپستری به معنی نقش بافته است که در گروه بافت‌هایی مانند فرش و گلیم و بقیه بافت‌های ایرانی جا می‌گیرد. من در این نمایشگاه توانسته‌ام 10 اثر را برای نمایش بیاورم.

این هنرمند فرانسوی با اشاره به ترکیب رنگ کارشده در آثارش، گفت: آثارم را ذهنی خلق می‌کنم و بیشتر دوست دارم، شادی را القا کنم و مردم را شاد کنم، حتی در تابلویی که سیاه‌کار شده است، سعی کردم از رنگ‌های روشن استفاده کنم تا از غم تابلو کم شود و رنگ‌های زرد و سفید را برای جان بخشیدن به تابلو اضافه کرده‌ام.

او با اشاره به چگونگی انتخاب هنر تاپستری برای هنر خود، اظهار کرد: در جوانی با یک دستگاه قدیمی، بافت‌های کوچکی را انجام می‌دادم و چون کارم رونق نداشت، آن را رها کردم و بعد از سال‌ها هنگامی که پدرم فوت کرد، دوست داشتم یک کار مفید انجام دهم تا غم نبودن پدر را فراموش کنم، در نهایت نیز چون وسایل این کار به‌راحتی تهیه می‌شد و به طراحی دقیق نیاز نداشت، به سمت این هنر گرایش پیدا کردم.

کد خبر 332130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha