دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

آمارها نشان می‌دهد که از میان ۸۰ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک فقط ۱۳ صندوق بازده مثبت بین یک تا ۳ درصد را به‌دست آورده‌اند.

بورس

طبق آمار موجود از ميان كل صندوق‌هاي فعال در بازار سهام بيشترين بازده محقق شده با 3.4 درصد به صندوق آسمان يكم تعلق دارد. دارايي نقد اين صندوق كمتر از يك درصد محاسبه مي‌شود و عمر فعاليت آن بيش از 3سال است.علاوه بر اين، صندوق فيروزه با تحقق بازده 3درصد دومين صندوقي است كه بيشترين بازده را به‌دست آورده است. عمر اين صندوق بيش از 5سال است و 26 درصد از دارايي‌هاي آن نقد بوده يا در اوراق با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري شده است. سومين صندوق پربازده نيز صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري عميق و نيز كارآفرينان برتر آينده هستند كه با دارايي نقد ناچيز و عمر 5ساله هر كدام بازده 2.5درصدي را محقق ساخته‌اند.

همچنين صندوق‌هاي بانك تجارت، آگاه، مبين سرمايه، پارسيان، نيكوكاري نيك‌انديشان هنر، نيكوكاري رفاه، صنعت و معدن، اميد انصار و نيكوكاري ميراث ماندگار آريان ازجمله صندوق‌هاي هستند كه بازده بيش از يك درصدي به‌دست آوردند.اگرچه صندوق‌هاي انديشمندان، توسعه گروه نيكي و نيكوكاري دانشگاه تهران هم بازده مثبت كسب كرده‌اند اما ميزان بازده آنها قابل‌قبول نبوده و در كنار آن بازده صندوق‌هاي ارزش‌كاوان آينده و بازار‌گرداني آينده‌نگر توسعه سينا صفر محاسبه مي‌شود. مابقي صندوق‌ها هم زيان‌ده بوده‌اند. بيشترين زيان در اين صندوق‌ها 18درصد بوده 4صندوق هم زياني بين 10تا 12درصد را به‌دست آورده‌اند و زيان مابقي صندوق‌ها هم در يك‌ماه اخير كمتر از 10درصد محاسبه شده است.

  • صندوق‌هاي قابل معامله

در عين حال سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار (سمات) از افزايش 247ميليارد ريالي ارزش صندوق‌هاي قابل معامله (ETF) بازار سرمايه خبر داده است. براساس جديدترين آمارها، ارزش صندوق‌هاي قابل معامله در پايان نخستين‌ماه سال 95 با افزايش 247ميليارد ريالي نسبت به پايان سال 94 به رقم 7306ميليارد ريال رسيد. در حال حاضر 17صندوق قابل معامله در بازار سرمايه ايران فعال هستند و صندوق اعتماد آفرين پارسيان با ارزشي معادل 3397ميليارد ريال بزرگ‌ترين صندوق ETF است. صندوق‌هاي قابل معامله توسعه يكم با 1300ميليارد ريال، آرمان آتي با 479ميليارد ريال، سپهر انديشه نوين با 389ميليارد ريال، صندوق سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان نسيم با 315ميليارد ريال و صندوق سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان مسكن شمال غرب با 217ميليارد ريال به‌ترتيب در رتبه‌هاي دوم تا ششم بزرگ‌ترين صندوق‌هاي ETF بازار سرمايه قرار دارند.

  • بازده صنايع بورس در فروردين‌ماه

همچنين آمار حاكي از اين واقعيت است كه روند معاملات بازار سرمايه در فروردين‌ماه امسال مطابق با انتظارات سهامداران نبود و يأس و نا‌اميدي همراه با زيان را براي سهامداران و معامله‌گران به ارمغان آورد. براساس اطلاعات موجود، شاخص كل بورس در معاملات فروردين‌ماه سال‌جاري با افت 2700واحدي مواجه شده و از ابتداي كانال 81هزار واحدي به نيمه مدار 78هزار واحدي سقوط كرده است. در ميان صنايع فعال در بازار سرمايه نيز صنعت زراعت و خدمات وابسته با كسب بازده43درصدي پربازده‌ترين گروه بورس بود. بعد از آن صنعت محصولات چوبي با تحقق بازده 27درصدي در رديف دوم جاي گرفت. جايگاه بعدي هم از آن صنعت استخراج كانه‌هاي فلزي با كسب بازده14درصدي بود. از سوي ديگر صنعت خودرو و قطعات هم در معاملات فروردين‌ماه جاري زيان 9.7درصدي تجربه كرد و زيان‌ده‌ترين گروه بورس بود.

کد خبر 331799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha