یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

پژمان بازغی: واضح است که مردم ما امروزه کمتر کتاب می‌خوانند. خاطرم هست که در دوران دانشجویی‌ام، یعنی دهه ۷۰، تیراژ کتاب‌ها معمولا بین ۵ تا ۳ هزار نسخه بود.

پژمان بازغی

اين روزها انتشار كتاب با تيراژ 500نسخه به امري متداول و عادي تبديل شده است.اينكه چرا نشر به اين وضعيت دچار شده بحثي است مفصل كه بايد كارشناسان درباره‌اش نظر بدهند. بعيد مي‌دانم بشود در زماني كوتاه و با روش‌هاي كوتاه‌مدت، سرانه مطالعه را افزايش داد، كمااينكه تيراژ كتاب هم يك‌‌شبه پايين نيامده و به تدريج ما دچار اين وضعيت شده‌ايم. به نظر مي‌رسد كتاب براي بسياري از افراد كاركرد اطلاع‌رساني و آموزشي‌اش را از دست داده است.

بسياري از مواردي را كه در گذشته براي آگاهي از آنها نيازمند مطالعه كتاب بوديم امروز با يك جست‌وجوي ساده اينترنتي مي‌توان يافت، ضمن اينكه خيلي از كتاب‌ها هم در اينترنت قابل دسترسي هستند. در مواردي مي‌توان اين موضوع را به فال نيك هم گرفت.
برخي از كتاب‌ها سال‌هاست كه تجديد چاپ نشده‌اند ولي در اينترنت مي‌توان آنها را يافت. به هر حال اين هم امكاني است براي مطالعه كتاب‌هايي كه آثار ارزشمندي هستند ولي مدت‌هاست تجديد چاپ نشده‌اند.

از برخي از آثار، نسخه پي‌دي‌اف در فضاي مجازي يافت مي‌شود كه مي‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان قرار گيرد. يا در گذشته ما كه علاقه‌مند به سينما بوديم براي يافتن نكته‌اي در مورد مثلا« فرد زينه‌مان» بايد سراغ كتاب دايره‌المعارف سينمايي كه اميركبير منتشر كرده بود، مي‌رفتيم يا كتاب ديگري كه نامش فرهنگ كارگردانان سينماي جهان بود. يك راه ديگر، مراجعه به ماهنامه فيلم به عنوان تنها نشريه سينمايي آن دوران بود. آن زمان علاقه‌مندان سينما به نشريات نامه مي‌نوشتند و در مورد هنرمندان يا فيلم‌هاي مورد علاقه‌شان كسب اطلاعات مي‌كردند.

يك علاقه‌مند نوجوان بايد حداقل يك ماه صبر مي‌كرد تا پاسخ پرسشي كه مثلا در مورد يكي از فيلم‌هاي هيچكاك كرده بود را دريافت كند. آن زمان خيلي‌ها كتاب سينمايي را براي دريافت اطلاعاتي از اين دست مطالعه مي‌كردند. در حال حاضر شما پاسخ بسياري از پرسش‌ها در مورد فيلم يا فيلمساز مورد علاقه‌تان را به سادگي در فضاي مجازي مي‌توانيد بيابيد. البته مي‌توان به اين موضوع هم پرداخت كه چقدر از وقتي كه پاي فضاي مجازي مي‌گذرد صرف يافتن چنين مواردي يا مطالعه جدي مي‌شود؟ از سوي ديگر ما در سال‌هاي اخير شاهد تنوع چشمگيري در عرصه كتاب هستيم.

در دوران جواني و نوجواني ما بسياري از كتاب‌هايي كه امروز منتشر مي‌شوند در بازار نشر نبودند. گاهي وقت‌ها فكر مي‌كنم برخي از آثاري كه الان با تيراژ 500نسخه‌اي هم روي دست كتابفروشي‌ها مي‌مانند اگر در دهه60 يا اوايل دهه70 منتشر مي‌شدند چندبار تجديد چاپ مي‌شدند. واقعيتي است غيرقابل انكار كه قبلا عطش خواندن كتاب در جامعه بسيار شديدتر از امروز بود. در حالي كه به لحاظ آماري تعداد باسوادها امروز خيلي بيشتر از گذشته است ولي وقتي پاي مطالعه به ميان مي‌آيد اغلب يا وقت ندارند و يا حوصله و انگيزه.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 331680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha