یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

براساس نمونه‌برداری‌هایی که از پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های شهر تهران انجام شده، تنها در یک مورد میزان بنزن موجود در بنزین بالا‌تر از حد استاندارد بوده اما در مجموع بنزین توزیع شده درتهران استاندارد و سالم است.

بنزین

رئيس سازمان ملي استاندارد ايران كه سال گذشته از اعلام نتايج بررسي كيفيت بنزين توليد داخل و وارداتي عرضه شده در 8كلانشهر كشور خبر داده بود، روز گذشته بنزين عرضه شده در شهر تهران را سالم دانست اما اعلام نتيجه آزمون بنزين 8كلانشهر كشور را به پايان ارديبهشت‌ماه موكول كرد.

نيره پيروزبخت در حاشيه امضاي توافقنامه با وزارت جهادكشاورزي در مورد گزارش عملكرد وضعيت بنزين كشور افزود: كار نمونه‌گيري بنزين در 8كلانشهر اصلي صورت گرفته و بخش زيادي از اين نمونه‌ها در آزمايشگاه بندرعباس سازمان استاندارد در حال بررسي است و تا پايان ارديبهشت‌ماه نتايج نهايي اعلام خواهد شد.

وي با تأكيد بر اينكه نتايج آزمايش‌ها به محض آماده شدن اعلام خواهد شد، افزود: نتايج آزمايش‌ها در تهران كامل شده و محرمانه هم نيست. نمونه‌هاي آزمايش شده از نظر ميزان گوگرد، هيدركربورها، آروماتيك‌ها، الفين و بنزن در شرايط استاندارد قرار داشتند و تنها در يك مورد به ميزان بسيار كمي بنزن نمونه مورد نظر بالاتر از حد استاندارد بوده است؛ به‌طوري كه براي مثال حد استاندارد بنزن در بنزين يك است كه در اين نمونه به 1.2رسيده است.

پيروزبخت با بيان اينكه مشكل نمونه مذكور خيلي نگران‌كننده نيست، افزود: طي سال‌هاي گذشته و در زمان بحران شاهد آن بوديم كه بنزن برخي از بنزين‌ها تا عدد5 نيز بالا رفته است اما به هر حال اين نمونه مربوط به يكي از جايگاه‌هاي سوخت شهر تهران است كه نمي‌دانيم از كدام پالايشگاه بوده است.

رئيس سازمان ملي استاندارد با بيان اينكه از اين جايگاه بار ديگر نمونه‌برداري و آزمايش مي‌كنيم، افزود: اين مورد را به وزارت نفت نيز اعلام مي‌كنيم و تذكرات لازم را به آنها هم مي‌دهيم. اما در عين حال در دولت كميته‌اي براي بحث آلودگي هوا به رياست معاون اجرايي رئيس‌جمهور تشكيل شده كه همه دستگاه‌هاي ذيربط ازجمله سازمان استاندارد وزارت نفت نيز در آن حضور دارند كه ما نتايج بنزين را در اين كميته اعلام مي‌كنيم تا وزارت نفت مشكل مربوطه را ريشه‌يابي و آن را حذف كند.

پيروزبخت افزود: نتايج ساير كلانشهرها تا پايان ارديبهشت‌ماه اعلام مي شود. با توجه به زياد بودن تعداد و پراكندگي نمونه‌هاي گرفته شده از اين شهرها، جمع‌بندي آنها كمي زمان مي‌برد؛ از سوي ديگر كار اداره بندرعباس به‌دليل همزماني با روزهاي پاياني سال در تراكم كاري قرار گرفت كه باعث شد مجبور شويم براي مدتي كار را متوقف كنيم.

  • دونرخي شدن قيمت بنزين فساد مي‌آورد

همچنين وزير نفت با اشاره به اينكه موافق دو نرخي شدن بنزين نيست، اعلام كرد: دو نرخي بودن قيمت بنزين فساد مي‌آورد و وزارت نفت نه‌تنها به دو نرخي بودن قيمت بنزين بلكه با دو نرخي بودن هيچ فرآورده نفتي موافق نيست. بيژن زنگنه گفت: ‌اگر مجلس اين موضوع را تصويب كند دولت ملزم به اجراي آن است.

وي درباره اينكه آيا دولت طرح اصلاحي درباره بنزين دو نرخي ارائه مي‌دهد، تصريح كرد: هنوز در اين زمينه بحثي نشده است. براساس گزارش وزارت نفت، مديرشركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي هم پيش‌تر در اين زمينه گفته بود: چنانچه مجلس و دولت تصميم بگيرند ملزم هستيم بنزين را دو نرخي و با كارت توزيع كنيم. عباس كاظمي افزوده بود: با توجه به شرايط كنوني پيشنهادمان تك نرخي ماندن بنزين است و دليلي نمي‌بينيم كه بنزين چند نرخي عرضه شود.

کد خبر 331675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha