بانک مرکزی در بخشنامه‌ای دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را به شبکه بانکی ابلاغ کرد و از بانک‌ها خواست که نقش مؤثرتری در تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط ایفا کنند.

براساس دستورالعمل بانك مركزي، بنگاه‌هاي اقتصادي كه تعداد كاركنان آنها كمتر از 50نفر باشد، بنگاه كوچك ناميده مي‌شود و بنگاه‌هايي كه تعداد كاركنان آنها بين 50تا 100نفر باشند، بنگاه متوسط شناخته مي‌شود. بانك مركزي از مؤسسات اعتباري كه شامل بانك‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانكي كه با مجوز بانك مركزي فعاليت مي‌كنند، خواسته است تا نقش كاراتري در تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌هايي كه حائز شرايط هستند داشته باشند.

طبق اين دستورالعمل بنگاه‌هاي معرفي شده از سوي كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد، پروژه‌هاي توليدي با پيشرفت فيزيكي بالاي ۶۰ درصد، بنگاه‌هاي توليدي كوچك و متوسط كه از بازار محصول قابل‌قبول برخوردار باشند، بنگاه‌هايي كه متوقف يا در حال فعاليت كمتر از ظرفيت اسمي هستند، بنگاه‌هايي كه در سال‌هاي گذشته فعاليتي نداشته و فاقد فروش بوده‌اند، بنگاه‌هايي كه تسهيلات دريافتي قبلي را در محل موضوع قرارداد تسهيلات اعطايي مصرف كرده‌اند،‌ بنگاه‌هايي كه به‌دليل عدم‌وصول مطالبات خود از دستگاه‌هاي اجرايي دولتي، شركت‌هاي دولتي و وابسته به دولت، نتوانسته‌اند تعهدات خود به شبكه بانكي و ساير اشخاص را ايفا كنند و بنگاه‌هايي كه از ميزان اشتغال پايدار و توجيه‌پذيري بيشتري برخوردار باشند، بايد در اولويت دريافت تسهيلات قرار گيرند.

در مواد ديگر اين دستورالعمل شرايط دريافت و آزادسازي وثايق، زمانبندي براي تعيين تكليف بنگاه‌هاي بدهكار و نرخ سود تسهيلات براي مؤسسات اعتباري و بانك‌ها تعيين شده است. براساس تبصره ماده 8اين دستورالعمل، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور پرداخت مبلغ 800ميليارد تومان را بابت يارانه بخشي از سود تسهيلات متعهد شده كه درصورت تأمين به بنگاه‌ها تخصيص داده خواهد شد. بانك مركزي در ماده 10اين دستورالعمل عنوان داشته كه مؤسسات اعتباري بايد حداكثر ظرف مدت 30روز كاري پس از تكميل مدارك، طرح‌هاي معرفي شده از سوي كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد را بررسي و تعيين تكليف كند. همچنين اطلاعات تسهيلات پرداختي بايد به‌طور ماهانه به بانك مركزي گزارش شود.

کد خبر 331538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha