الهام مصدقی‌راد: هفته گذشته بعد از انتشار خبر قتل فجیع ستایش در اطراف تهران، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر بر موضوع اهمیت آموزش به والدین برای مراقبت از کودکان در مقابل آسیب‌‌های اجتماعی تاکید کرد.

محله

برقراري امنيت توسط نيروهاي نظامي و امنيتي به جاي خود اما موضوعي كه كارشناسان اين حوزه اعتقاد دارند اين است كه آموزش حتي به كودكان نيز از بروز بسياري از حوادث و آسيب‌ها جلوگيري خواهد كرد. هرچند كه مصوبه شهر دوستدار كودك چند سال پيش با تصويب در شوراي شهر بر تبديل پايتخت به شهري مناسب براي كودكان تاكيد كرد و البته تغييرات كالبدي و فيزيكي را بيشتر مورد توجه قرار داده اما سرفصل‌هايي در حوزه مديريت شهري تعريف شده كه بستر مناسبي براي توجه بيشتر به آموزش‌هايي از اين دست است.

فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر كه معتقد است رشد حاشيه‌نشيني اطراف تهران امنيت را به خطر انداخته، با بيان برخي حوادث تلخ سال گذشته همچون قتل پسر بچه 8ساله در يكي از معابر مركزي تهران كه براي خريد نان از خانه خارج شده و توسط كارتن‌خواب معتاد به شيشه به قتل رسيده بود، به اين نكته اشاره مي‌كند كه مراقبت از كودكان برعهده والدين است اما بسياري از آنها آگاهي كافي نسبت به محيط‌شان ندارند و بايد آموزش ببينند.

وي به همشهري مي‌گويد: «در برنامه 5ساله شهرداري موضوع فرزندپروري مورد تاكيد قرار گرفته و در قالب فعاليت‌هاي ستاد تحكيم خانواده قرار گرفته است. همچنين شهرداري مي‌تواند به‌خوبي از ظرفيت ايجادشده خانه فرهنگ و سراي محله كه در تمامي محله‌هاي تهران راه‌اندازي شده استفاده كند تا آموزش‌هاي لازم در مورد پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي توسط تشكل‌هاي مردم‌نهاد متخصص در اين حوزه به خانواده‌ها ارائه شود.» دانشور البته اين را هم مي‌گويد كه به‌دليل تنوع آسيب‌هايي كه در مناطق و محله‌هاي مختلف تهران وجود دارد، سراهاي محله‌ها بايد از معتمدين محلي كمك بگيرند تا با توجه به مشكلات موجود، آموزش‌هاي مرتبط را ارائه كنند.

  • بي‌تفاوتي چندساله آموزش و پرورش

عضو شوراي شهر تهران به نقش بسيار تاثيرگذار آموزش و پرورش هم اشاره كرده و مي‌گويد از ظرفيت اين وزارتخانه و مدارس نبايد غافل ماند. رئيس گروه آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي و نماينده اين سازمان در مصوبه شهر دوستدار كودك هم بر اين موضوع تاكيد مي‌كند و معتقد است كه همنوايي و يكساني آموزش‌هاي خانواده، رسانه و مدارس موضوع مهمي در تاثيرگذاري آموزش‌هاست اما تابوي مطرح‌نكردن بعضي موضوعات توسط والدين گاهي اوقات بچه‌ها را در معرض آسيب قرار مي‌دهد چراكه اين آموزش‌ها را دريافت نكرده‌اند.

فرانك ايماني البته اين را هم مي‌گويد كه همان نگرش تابويي كه در برخي خانواده‌ها وجود دارد در آموزش و پرورش هم تاحدودي ديده مي‌شود. به گفته وي، سازمان بهزيستي به‌مدت 10سال بسته‌هاي آموزشي پيشگيري از آسيب‌ها را آماده كرده و با همكاري آموزش و پرورش به معلمان آموزش مي‌داد كه متأسفانه اين اقدام از آغاز دولت هفتم متوقف شد. اكنون در دولت يازدهم نيز بعد از چند سال آموزش و پرورش جلسات مشتركي با بهزيستي برگزار كرده تا اين آموزش‌ها دوباره در مدارس ارائه شود.

نماينده بهزيستي در شهر دوستدار كودك اين را هم مي‌گويد كه مهد‌هاي كودك زير نظر بهزيستي آموزش‌هاي لازم را به‌صورت استاندارد دريافت مي‌كنند. «مهارت نه گفتن يكي از اين موارد است كه در مهدهاي كودك آموزش داده مي‌شود.» وي اين را هم مي‌گويد كه توجه بيشتر به موضوع امنيت كودكان در قالب مصوبه شهر دوستدار كودك تاثيرات خوبي در حوزه پيشگيري از آسيب‌ها به‌دنبال خواهد داشت.

  • نقش خانه‌هاي سلامت در بهبود سبك زندگي

به گفته سمانه زماني، مديركل سلامت شهرداري تهران آموزش‌هاي مهارت زندگي و رفتاري در خانه‌هاي سلامت سراي محله‌ها ارائه مي‌شود كه با كمك طرح سنجش عدالت و سبك زندگي كه به‌تازگي در مركز مطالعات به اجرا درآمده اين آموزش‌ها ويژگي‌هاي محله‌هاي تهران را مورد توجه قرار داده و براساس تهديدها و مشكلاتي كه در محله‌ها و مناطق مختلف وجود دارد، فعاليت مي‌كند. همچنين مراكز فرآموز كه در قالب بستري جداگانه و مجزا تعريف شده آموزش‌هاي گوناگون را با حضور مربيان متخصص در حوزه‌هاي مختلف به نوجوانان ارائه مي‌دهد كه يكي از آنها آموزش رفتارهاي پيشگيرانه است.

کد خبر 331528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha