همشهری آنلاین: نتایج تازه‌ترین محاسبات محققان آلمانی نشان می‌دهد که خسارات اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی در سراسر جهان از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی حدود هفت هزار میلیارد دلار است.

بلایای طبیعی و ۷ هزار میلیارد دلار خسارت در یک قرن گذشته

به گزارش ايرنا، پايگاه داده‌هاي اين محققان نشان مي‌دهد كه 35 هزار رويداد طبيعي به مرگ هشت ميليون نفر منجر شده و هفت هزار ميليارد دلار خسارت وارد كرده است.

محققان معتقدند كه اين داده‌ها مي‌تواند در زمينه برنامه‌ريزي براي مديريت بحران و واكنش به آن به دولت‌ها كمك كند.

محققان موسسه فناوري كارلسروهه در آلمان كه مديريت تيم تحقيق را به عهده داشت، براي يافتن اطلاعات كلي مربوط به سيلاب‌ها، خشكسالي‌ها، طوفان‌ها، آتشفشان‌ها، زمين‌لرزه‌ها و آتش‌سوزي‌ها، گزارش‌هاي رسانه‌ها به 90 زبان مختلف و سوابق قديمي را بررسي كردند.

براساس اين تحقيق، سيل‌ها حدود 40 درصد، زمين‌لرزه‌ها در حدود يك چهارم، طوفان‌ها در حدود يك پنجم، خشكسالي 12 درصد، آتش‌سوزي 2 درصد و فوران آتشفشان‌ها كم‌تر از يك درصد از خسارات اقتصادي را در بازه زماني سال‌هاي 1900 الي 2015 ميلادي موجب شدند.

با وجود افزايش خسارات اقتصادي طي قرن گذشته، اما اين خسارات كسر كوچكي از كل ارزش جهاني ساختمان‌ها و ساير زيرساخت‌ها محسوب مي‌شود و به گفته محققان، به اين معني است كه در بسياري از موارد اقدامات موثري براي كاهش عواقب ناشي از بلاياي طبيعي انجام شده است و البته كشور به كشور شرايط متفاوت است.

در خصوص تلفات انساني هم كل مرگ و ميرهاي ناشي از بلاياي طبيعي (به طور متوسط هر سال حدود 50 هزار نفر) ثابت مانده، اما با توجه به روند افزايش جمعيت جهان، سير تلفات انساني نزولي است.

بر اساس اين گزارش، بررسي پيامدهاي اقتصادي بلاياي طبيعي گذشته به دولت‌ها و آژانس‌هاي امدادرساني كمك مي‌كند كه بتوانند در برابر رويدادهاي حال و آينده پاسخگوي ميزان نياز باشند.

کد خبر 331280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha