سهیلا فتحیه: دوم اردیبهشت بیست و نهمین سالگرد درگذشت مرحوم محمود محمودی خوانساری استاد سرشناس آواز ایران است و پس از گذشت حدود ۳دهه از مرگ این هنرمند خالق آوازهای اصیل و سنتی، انتشارات سمر چاپ دوم کتاب «مرغ شباهنگ» را به یاد وی روانه بازار کرده است.

محمود محمودی خوانساری

بايد اعتراف كنم كه تا پيش از اين اطلاع چنداني از موضوع و محتواي موسيقي اصيل ايراني نداشتم و هر كسي را كه‌سازي‌ مي‌نواخت يا آوازي مي‌خواند، هنرمند مي‌انگاشتم تا اينكه با مطالعه يادنامه استاد آواز ايران دريافتم رسيدن به مقام هنرمند نيازمند همتي عظيم و تاب و تواني فوق‌العاده است و برخلاف تصور عامه مردم، كاري نيست كه هر كسي از عهده آن برآيد.

تنوع و سنگيني بار پاره‌اي از مطالب كتاب به‌قدري است كه بعيد مي‌دانم جز مختصري از مطالب آن را دريافته باشم. اگر هم مي‌توانستم دريابم، باز سخن گفتن درباره تمام جنبه‌هاي آن به قول حافظ شيرين‌سخن «به يكي نامه محال است كه تقرير كنم.»
وقتي مي‌بينم در دنياي موسيقي تعهد و الزام به حفظ رسالت هنري قادر به خلق انسان‌هايي عالي‌مقام چون استاد محمودي خوانساري است كه تمام زعماي فرهنگ و معنويت ايران ما را به تحسين و تجليل از خويش برانگيخته، دلم مي‌خواهم از صميم قلب به تمام پويندگان اين راه عرض كنم:

عزيزان و دست‌اندركاران موسيقي، نگذاريد اين هنر شريف و گرانقدر به‌خاطر جاه‌طلبي و سوداي مال‌اندوزي و لذت‌طلبي نافرهيختگان از حيثيت افتد و كار به جايي رسد كه اينك. بدانيد كاري كه شما به آن پرداخته‌ايد، يكي از اركان اصلي تمدن و فرهنگ ايران عزيز است كه تمام ابرمردان و مشاهير ما به مدد آن عرصه‌هاي معنويت و ملكوت آفرينش را سير كرده‌اند. «مرغ شباهنگ» حميد تجريشي شرح حال يكي از كوچك‌ترين‌هاي ايشان است كه بايد با دقت آن را خواند.

استاد محمود محمودي خوانساري تيرماه 1313در خوانسار ديده به جهان گشود و دوم ارديبهشت 66 از دنيا رفت. مرغ شباهنگ يادنامه‌اي است بر اين استاد آواز ايران كه در شمارگان 500نسخه به قيمت 25هزار تومان به بازار آمده و پشت جلد كتاب توصيف استادان غلامحسين بنان، حسن كسايي، علي تجويدي و همايون خرم به زيور طبع آراسته شده است.

چاپ اول اين كتاب سال 76به همت نشر فكر روز منتشر شده بود و مطالب چاپ دوم در واقع همان است كه بود؛ جز اينكه به جاي مقدمه بر چاپ دوم، با يك مؤخره مبسوط و تكميل‌كننده مواجهيم كه حجم مرغ شباهنگ را از 288 به 348صفحه در قطع وزيري رسانده است.
* اين عبارت روي سنگ مزار استاد نوشته شده است

  • طراح، مدرس و استاد دانشگاه هنر

 

کد خبر 331201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha