همشهری آنلاین: سرشماری بهاره پرنده حمایت شده قرقاول در زیستگاه‌های پارک ملی گلستان واقع در شرق استان گلستان به مدت سه روز انجام شد.

سرشماری بهاره قرقاول در زیستگاه‌های پارک ملی گلستان

به گزارش ايرنا، سرشماري اين پرنده در زيستگاه‌هاي پارك ملي گلستان با استفاده از بانگ قرقاول نر و مشاهده مستقيم پرنده انجام شد.

در اجراي اين سرشماري 4 تيم 4 نفره متشكل از كارشناسان اداره حيات وحش اداره كل، كارشناسان اداره نظارت و پايش و مسئولان و كاركنان اجرايي پارك ملي گلستان همكاري داشتند.

اين سرشماري با استفاده از فرمول‌هاي ثابت سرشماري حيات وحش به روش سرشماري آوا انجام شد كه تراكم نسبي از جمعيت اين گونه پرندگان را در زيستگاه‌هاي پارك ملي گلستان مشخص مي‌كند.

به گفته احمد دباغيان مسئول روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست گلستان، سرشماري بهاره قرقاول در نواحي اصلي زيستگاه‌هاي اين گونه پرندگان شامل پناهگاه حيات وحش آغاز شده و با توجه به شرايط بارندگي‌ها و كاهش دماي هوا ادامه يافت.

قرقاول نر در اوايل فصل بهار كه موسم جفت‌يابي و آشيانه‌سازي پرندگان است با بروز علائمي دست به انتخاب جفت و قلمرو زده كه اين خصوصيت مهم‌ترين فاكتور براي انجام سرشماري در مناطقي بوده كه امكان مشاهده مستقيم به دليل وضعيت پوشش‌هاي گياهي امكان‌پذير نيست.

در اين خصوص با بررسي دقيق هريك از مناطق و زيستگاه‌ها و تعيين تعداد صداها مي‌توان حداقل جمعيت اين نوع پرندگان را در يك زيستگاه برآورد كرد.

قرقاول با نام علمي phasianus coichicu از گونه‌هاي بومي و حمايت شده كشور است و شكار و نگه‌داري آن طبق قانون ممنوع و در سال‌هاي اخير اين گونه و زيستگاه‌هاي زادآوري آن به دليل افزايش آگاهي مردم و تلاش محيط بانان پارك ملي گلستان با ايجاد امنيت زيستگاه‌ها در شرايط مطلوب زيستي قرار گرفته است.

پارك ملي گلستان منطقه حفاظت شده‌اي در شرق استان گلستان است، اين منطقه قديمي‌ترين پارك ملي ثبت شده در كشور و پناهگاهي كم‌نظير براي حيات وحش است كه 1350 گونه گياهي و 302 گونه جانوري، از جمله نيمي از گونه‌هاي پستانداران ايران را در افزون بر 90 هزار هكتار مساحت خود جاي داده و به همين دليل به عنوان ذخيره‌گاه زيست كره در ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيده است.

کد خبر 331123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha