سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر که برخی همچنان آن را بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر می‌دانند، فردا بدون برگزاری مراسم افتتاحیه در پردیس سینمایی چهارسو در مرکز تهران آغاز به‌کار می‌کند و ۵ روز بعد با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به پایان می‌رسد.

گرچه برنامه نمايش فيلم براي اهالي رسانه از عصر امروز كليد مي‌خورد.به گزارش همشهري، همه شواهد و قرائن حاكي از آن است كه دومين تجربه برگزاري جداگانه بخش بين‌الملل فيلم فجر تفاوتي اساسي با دوره گذشته دارد كه به دبيري عليرضا رضاداد و مديريت آرش اميني در پرديس سينمايي ملت برگزار شد و انتقاد بسياري از كارشناسان، سينماگران، اهالي رسانه و حتي خود مديران سينما و وزارت ارشاد را برانگيخت. حالا در تجربه دوم سيدرضا ميركريمي بر صندلي دبيري جشنواره نشسته و گروهي از اهالي سينما او را براي به سرانجام رساندن و عاقبت به‌خير شدن اين رويداد بزرگ همراهي مي‌كنند.

  • كلاس درس سينما

يكي از بخش‌هاي جنبي اما جذاب جشنواره امسال، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي در دارالفنون است كه در آن سينماگران شاخص ايراني و خارجي در 6روز به 110هنرجوي سينما آموزش مي‌دهند. اين هنرجويان زير 27سال از ايران و كشورهاي افغانستان، تاجيكستان، عراق، لبنان، فلسطين، سوريه، تركيه، پاكستان و آذربايجان انتخاب شده‌اند و چهره‌هايي چون اصغر فرهادي، مجيد مجيدي، مجتبي راعي، فريدون جيراني، محمود كلاري، فرزاد موتمن، پوران درخشنده، عليرضا داوودنژاد، پرويز آبنار، همايون اسعديان و... به آنها آموزش مي‌دهند.

  • اكران‌هاي بين‌المللي و جهاني

يكي از ويژگي‌هاي جشنواره‌هاي سينمايي درجه الف در سراسر دنيا، حضور فيلم‌هايي است كه نخستين اكران بين‌المللي يا جهاني خود را تجربه مي‌كنند. در سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر 9فيلم واجد اين ويژگي هستند كه «من معلم هستم» سرگئي موكرتسكي، «حبيب‌الارض» رمضان خسرو، «سولومون» زازا خالواشي، «شهيد» عبدالحليم طاهر، «بذر» ايفيگنيا كوتسوني و «مرزهاي خيالي» عليرضا غني در نخستين اكران بين‌‎المللي خود به نمايش درمي‌آيند و «كشاورزان» زورا كاوترادزه، «بازگشت» ديميتري لزنوسكي و «مرد انقلابي» سان چون چوانگ هم براي نخستين بار در جهان در جشنواره فيلم فجر روي پرده مي‌روند.

  • حضور مهمانان سرشناس

پيش از اين اعلام شده بود چهره‌هايي چون الكساندر سوكوروف فيلمساز سرشناس سينماي روسيه و كارگردان مستند داستاني «فرانكوفونيا» و اندي لائو فيلمساز نامدار هنگ‌كنگي و خالق درام تحسين‌شده «روابط شيطاني» براي حضور در جشنواره، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي و سخنراني در جمع سينماگران و دانشجويان به ايران مي‌آيند. لائو همان فيلمسازي است كه مارتين اسكورسيزي «مردگان» خود را براساس روابط شيطاني او ساخت.

حالا هم خبر رسيده كه تيان ژوانگ ژوانگ يكي از 3فيلمساز برجسته سينماي امروز چين براي حضور در جشنواره وارد تهران شده است. ژوانگ كه داور بخش سينماي سعادت است، در كنار چن كايگه و ژانگ ييمو آغازگران جنبش نسل پنجم سينماي چين به شمار مي‌رود و با ساختن «اسب‌دزد» به خالق فيلم محبوب مارتين اسكورسيزي تبديل شده است. در روزهاي آينده نمايندگان جشنواره‌هاي ورشو، ونيز، بوسان، استكهلم، تورنتو، كارلووي واري، وايادوليد، مسكو و جوايز سينمايي آسيا پاسيفيك وارد تهران مي‌شوند.

  • در غياب آقاي بازيگر

عزت‌الله انتظامي كه تصوير او در فيلم سينمايي «گاو» روي پوستر سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر خودنمايي مي‌كند، به‌دليل كسالت نمي‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد. آقاي بازيگر با آرزوي موفقيت براي مديران جشنواره امسال به ايسنا گفت: «متأسفانه با وجود دعوتي كه شده به‌دليل بيماري نمي‌توانم به محل برگزاري جشنواره بروم و حضورم براي ديگران دردسر مي‌شود. من در 2‌ماه اخير نتوانسته‌ام از خانه خارج شوم. در ضمن پوستر جشنواره را هم ديدم و معتقدم زيباترين تصويري است كه از فيلم گاو طراحي شده است.

کد خبر 331067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha