همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مذاکراتِ در جریان مقامات سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان از احتمال صدور ویزا از طریق سفارت سوئیس برای حجاج ایرانی خبر داد.

به گزارش مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در حاشیه نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، در پاسخ به سوالي درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص برگزاری حج تمتع سال جاری و اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی در پی مذاکرات اخیر مسئولان سازمان حج و زیارت با مقامات وزارت حج دولت عربستان سعودی در این کشور، گفت: ما هیئتی را برای مذاکره به عربستان با هدف مذاکره در این خصوص به این کشور فرستاده‌ایم و با جدیت هم دنبال این مسئله هستیم که امسال بتوانیم حجاجمان را به مکه مکرمه اعزام کنیم اما متاسفانه در طول چند ماه گذشته، دولت عربستان کلاً کارشکنی کرده است.

وی افزود: در چند ماه گذشته، این اولین بار بود که مقامات سعودی به چند نفر از مسئولان سازمان حج و زیارت ویزا دادند و تا جایی که می‌دانم در قبال مسائل مختلفی که هیئت ما مطرح کرده است، آنها (مقامات سعودی) برخوردهای منفی صورت دادند. به عنوان مثال آنها در بحث حمل و نقل هوایی و اینکه هواپیماهای ما بتوانند زائران را به آنجا منتقل کند، کارشکنی‌های مختلفی انجام می‌دهند. در مورد صدور ویزا هم کارشکنی می‌کنند؛ ما در این رابطه به آنها گفته‌ایم که اگر دولت سوئیس، حافظ منافع شما در ایران است، باید به حجاج ایرانی ویزا بدهد اما آنها اصرار دارند که ویزا، در یک کشور ثالث داده شود که این مورد برای ما به هیج وجه من الوجوه، قابل قبول نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برخوردهایی هم که آنها در گذشته با زائران و حجاج ایرانی داشته‌اند، برخوردهایی بسیار توهین‌آمیز و تحقیرآمیز بوده است که ما به هیچ وجه این برخوردها را نمی‌پذیریم و در مذاکراتی هم که صورت گرفته است، ما سازمان حج و زیارت را موظف کرده‌ایم که کلیه شرایطی را که ما داریم، به مقامات عربستان سعودی منتقل کنند و آنها هم باید همکاری کنند که حج تمتع انجام شود و بیش از این کارشکنی نکنند. ما علیرغم اینکه سه، چهار ماه زمان را از دست داده‌ایم، در عین حال تلاش می‌کنیم که چنانچه مقامات عربستان نیز همراهی بکنند، امسال بتوانیم حج تمتع را برگزار کنیم.

کد خبر 331022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha