دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

تنها یک روز پس از آنکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد «کمیته‌ سنجش و پذیرش دانشجو تا به حال به ما تکلیف نکرده که امتحانات تمام پایه‌های دوره متوسطه دوم را به‌صورت سراسری برگزار کنیم»، رئیس مرکز سنجش این وزارتخانه گفت‌:‌ «سوابق هر ۳سال دوره متوسطه در کنکور ۹۸ اعمال خواهد شد.»

معناي خبر رئيس مركز سنجش اين است كه آموزش و پرورش برخلاف آنچه وزير گفته بود كه تكليفي براي برگزاري سراسري آزمون‌ها ندارد، بايد اين امتحان‌ها را به‌صورت نهايي برگزار كند. عبدالرسول عمادي روز گذشته در گفت‌وگو با برخي خبرگزاري‌ها توضيح داده كه «سازمان سنجش با هدف حذف كنكور در سال 1352 تشكيل شد؛ سازماني كه هم‌اكنون برگزار‌كننده كنكور و مدافع آن است. يكي از دلايل تصويب قانون سنجش و پذيرش دانشجو ضرورت حذف كنكور و اعمال سوابق تحصيلي است. هم‌اكنون بسياري از ظرفيت‌هاي دانشگاهي نيازي به رقابت شديد و برگزاري كنكور ندارند.»

به گفته عمادي «مطابق قانون سنجش و پذيرش دانشجو اعمال سوابق تحصيلي به‌صورت تدريجي است؛ يعني آنچه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو از اين قانون برداشت كرد، اين بود كه اعمال سوابق تحصيلي بايد به‌صورت تدريجي باشد و در سال نخست اجرا، سوابق پايه تحصيلي سوم دبيرستان و در سال‌هاي بعد به‌تدريج سوابق سال‌هاي ديگر اعمال شده و به‌تدريج درصد اعمال سوابق افزايش مي‌يابد.»

او بعد هم به خبرساز‌ترين موضوع اين حوزه در‌ ماه‌هاي گذشته اشاره كرد و توضيح داد: «با تأييد نظر ديوان عدالت اداري، مصوبه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو درخصوص سهم 25درصدي سوابق تحصيلي ملغي مي‌شود. بايد منتظر بمانيم تا سوابق3سال تحصيلي دوره متوسطه دوم توليد شود و اين موضوع مستلزم آن است تا پايه‌هاي اول، دوم و سوم متوسطه به‌طور كامل مستقر و امتحانات نهايي براي آنها برگزار شود و در كنكور سال 98مي‌توان سوابق هر 3سال دوره متوسطه را اعمال كرد.»

همچنين مهدي نويدادهم، دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش روز گذشته اعلام كرد: «با استقرار كامل ساختار نظام آموزشي 3-3-6 سوابق تحصيلي 3سال آخر متوسطه يعني پايه‌هاي دهم، يازدهم و دوازدهم به‌عنوان سابقه تحصيلي مؤثر در سنجش و پذيرش دانشجو ملاك خواهدبود.»

همشهري روز گذشته درباره سخنان وزير آموزش و پرورش كه گفته بود شوراي سنجش تهيه سوابق تحصيلي پايه‌هاي دهم و يازدهم را به ما تكليف نكرده، به نقل از نمايندگان مجلس، مشاور كميسيون آموزش مجلس و دبيركل شواري عالي آموزش و پرورش نوشت كه اين موضوع جزو تكاليف آموزش و پرورش در قانون سنجش و پذيرش دانشجوست و سخنان فاني به نوعي شانه خالي‌كردن از مسئوليت اين وزارتخانه است. اظهارات رئيس مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش در واقع تأييد گزارش همشهري است.

يكي از دلايل اجرانشدن قانون حذف كنكور مصوب سال86 نمايندگان مجلس، كوتاهي وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم بود كه به گفته وزير علوم وقت همواره اين تقصير ناشي از كوتاهي آموزش و پرورش است.

  • بررسي در مجلس

رضا صابري، نماينده ناظر مجلس در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو به همشهري گفت: روز يكشنبه (ديروز) جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو تشكيل شد كه قرار بود درباره اظهارات اخير وزير آموزش و پرورش پرسشي مطرح شود كه وي در اين جلسه حضور نيافت.

رئيس كميته آموزش عالي مجلس از برگزاري نشستي در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با حضور وزراي آموزش و پرورش و علوم براي بررسي اجراي قانون سنجش و پذيرش دانشجو خبر داد و افزود: در اين نشست كه فردا برگزار مي‌شود، همه مسائل مطرح خواهدشد. بحث اصلاحيه قانون سنجش و پذيرش دانشجو كه پس از استفساريه وزارت علوم تهيه شده نيز مراحل قانوني خود را طي كرده و منتظر طرح آن در جلسه علني هستيم.

کد خبر 330963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha