همشهری آنلاین: سخنگوی اورژانس کشور، آخرین وضعیت امدادرسانی و خدمات‌رسانی در استان‌های سیل‌زده را اعلام کرد و از آماده باش دانشگاه‌های علوم پزشکی، چهار استان آذربایجان شرقی، همدان، شمال بوشهر و غرب استان فارس خبر داد.

سخنگوی اورژانس کشور

به گزارش ايسنا،  مجتبي خالدی، درباره آخرین وضعیت خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: در 72 ساعت گذشته،  9 استان داشتیم که درگیر بحث سیلاب بودند و عموماً آب‌گرفتگی‌های معابر و سیلات در این مناطق رخ داده است.

وی افزود: این استان‌ها شامل لرستان،‌ ایلام، کرمانشاه، غرب فارس، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان غربی بوده‌اند.

خالدی با بیان اینکه دو استان ایلام و خرم‌آباد و شهرستان دزفول درگیر شدید بحث سیلاب هستند، ادامه داد: در استان ایلام 64 هزار و 172 نفر تحت تأثیر سیلاب بوده‌اند که از این تعداد 7 هزار و 150 کودک زیر ده سال و 3 هزارو 800 فرد بالای پنجاه سال هستند. دو نقطه دهلران و مهران در استان ایلام درگیر سیلاب هستند که در این موارد ما دو مسأله بهداشت و درمان را پیش می‌بریم.

سخنگوي اورژانس كشور گفت: در بحث بهداشت، مسأله آب آشامیدنی سالم و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر را دنبال می‌کنیم که در این زمينه خوشبختانه در استان ایلام آب آشامیدنی لوله‌کشی در حال حاضر قابل شرب و سالم تشخیص داده شده و مراکز بهداشتی و درمانی این منطقه نیز تاکنون بیماری ناشی از سیلاب را گزارش نکرده‌اند؛ البته متأسفانه مسأله قطع برق در این منطقه وجود دارد که این موضوع نگرانی بابت خرابی داروها و واکسن‌ها را ایجاد می‌کند. البته از آنجایی که زمان قطع برق کم است، جای نگرانی زیادی نیست.

خالدی گفت: در منطقه دهلران یک مورد فوتی داشتیم که راننده تریلی و غیربومی بوده است، همچنین یک مورد مفقودالأثری و 9 مصدوم در مهران گزارش شده که خوشبختانه 9 نفر مصدوم به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

  • گزارشی از وضعیت استان خرم‌آباد

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه در خرم‌آباد 2490 نفر تحت تأثیر سیلاب هستند که 103 نفر آنها بالای 60 سال و 50 نفر کودک زیر شش سال هستند، گفت: در خرم‌آباد چهار منطقه سپیددشت، درود، پلدختر و بروجرد، درگیر سیل بوده‌اند. در سپیددشت بحث آب‌گرفتگی به مسیرهای روستاها آسیب زده و دسترسی به برخی از این روستاها فعلاً ممکن نیست.

خالدی افزود: با توجه به گزارشاتی که از خانه‌های بهداشت به ما رسیده است آب لوله‌کشی در منطقه سپیددشت دچار مشکل شده و آب بسته‌بندی در حال توزیع است. در منطقه دورود نیز وضع به همین شکل است و روستاهایی را داریم که به علت آسیب دیدن مسیرهای مواصلاتی آنها دسترسی به آنها ممکن نیست و توزیع آب و غذا را در آنجا بر عهده داریم.

وی وضعیت منطقه بروجرد را بهتر عنوان کرد و گفت: در این منطقه آب آشامیدنی سالم وجود دارد و اکیپ‌های بهداشتی و درمانی در منطقه حضور دارند. بنابراین جای نگرانی نیست. شرایط منطقه پلدختر نیز از دو روز گذشته بهتر شده است و در حال حاضر وضعیت مناسبی دارد.

  • آسیب دیدن 68 خانوار و اسکان اضطراری 388 نفر در دزفول

خالدی با بیان اینکه متأسفانه جایی که همچنان بحث ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در آن مورد توجه است، شهرستان دزفول است،‌ گفت: در این شهرستان 500 هزار نفر تحت تأثیر سیلاب هستند و در این حادثه متأسفانه 68 خانوار آسیب دیدند. همچنین تاکنون 388 نفر در این شهرستان اسکان اضطراری یافته‌اند و ما به آنها خدمات ارائه می‌دهیم.

خالدی از شناسایی 9 خانم باردار پرخطر،‌14 نفر کودک زیر یک سال و 42 نفر کودک زیر پنج سال در دزفول خبر داد و گفت: البته مراقبت‌های ما از این افراد انجام می‌شود و جای نگرانی نیست. در عین حال با توجه به گزارش‌های هواشناسی مبنی بر کاهش روند بارندگی امیدواریم شرایط بهبود یافته و بتوانیم ارائه خدمات بهتری به مردم داشته باشیم.

  • اعلام آماده‌باش وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی چهار استان کشور

سخنگوی اورژانس کشور همچنین اظهار داشت : وزارت بهداشت،‌ به دانشگاه‌های علوم پزشکی چند استان کشور از جمله شمال بوشهر، غرب فارس، آذربایجان شرقی و همدان اعلام آماده‌باش کرده است. البته در آذربایجان شرقی وضعیت به شرایط عادی بازگشته اما در همدان، چهار محال و بختیاری و شمال بوشهر با توجه به بارندگی‌هایی که طبق پیش‌بینی‌ها شده، به روسای اورژانس این مناطق، آماده‌باش داده‌ایم.

وی ادامه داد: به طور کلی ارائه خدمات در این مناطق در زمینه بهداشت محیط اعم از آب آشامیدنی و دفن بهداشتی لاشه احشام که عموماً در خرم‌آباد و عشایر دیده می‌شود و همچنین در زمینه جلوگیری از بیماری‌های واگیر مانند اسهال ادامه دارد.

خالدی همچنین گفت: با توجه به اینکه آب آشامیدنی سالم در برخی روستاها وجود ندارد، امکان شیوع بیماری‌های گوارشی و اسهالی هست و در این زمینه خدمات لازم ارائه می‌شود. در عین حال ارائه خدماتی مانند آمبولانس و بیمارستان‌ها نیز وجود دارد و دستورالعمل 15 ماده‌ای بهداشت و درمان برای تمام استان‌های درگیر ارسال شده است.

وی با بیان اینکه از 72 ساعت گذشته مسأله آب گرفتگی معابر و سلامت آب آشامیدنی رصد می‌شود از سفر رئیس اورژانس کشور به اهواز برای بررسی میدانی شرایط این استان و شهرستان دزفول خبر داد و گفت: اتاق‌های بحران تمام استان‌های درگیر به طور مستقیم با وزارت بهداشت در ارتباط هستند و اگر درخواستی در زمینه تأمین دارو و ارائه خدمات داشته باشند بلافاصله انجام می‌دهیم. البته تا این لحظه از نظر نیروی انسانی دارو، خدمات درمانی، درخواستی نداشته‌ایم و در خود مناطق همه امکانات وجود داشته است.

کد خبر 330626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha