پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

پس لرزه‌های تصویب طرح حذف یارانه ۳ دهک بالای درآمدی در مجلس که سخنگوی کمیسیون تلفیق تعداد آنها را ۲۴میلیون نفر برآورد کرده است، بلافاصله پس از پایان جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس آغاز شد.

سه‌شنبه شب صداوسيما برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري را به بررسي اين موضوع اختصاص داده بود اما نحوه دعوت از مهمان اين برنامه، با انتقاد رئيس مجلس و برخي نمايندگان مواجه شد. غلامرضا كاتب، سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه در اين برنامه تلويزيوني حاضر شد و استدلال خود را براي مخالفت با مصوبه مجلس ابراز كرد.

همين موضوع موجب شد تا محمدرضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق روز گذشته در جلسه علني مجلس نسبت به عملكرد صداوسيما در شيوه دعوت از نمايندگان مجلس به برنامه‌هاي تلويزيوني انتقاد كند و تذكر بدهد. علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در واكنش به اين انتقاد گفت: صدا و سيما اين موضوع را اصلاح و از سخنگوي كميسيون تلفيق دعوت كند كه مصوبات مجلس را توضيح داده و از آن دفاع كند. البته مخالف هم مي‌تواند صحبت كند اما نظر مجلس بايد توسط سخنگوي كميسيون تلفيق مطرح شود.

پس از اين اظهارات، غلامرضا كاتب كه در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري حاضر شده بود، در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران اعلام كرد: «صداوسيما من را به‌عنوان مخالف و سخنگوي كميسيون تلفيق را به‌عنوان موافق مصوبه دعوت كرده بود. اما آقاي پورابراهيمي تا محل استوديو آمد ولي در نشست شركت نكرد كه بايد دليل آن را از خودش بپرسيد.»

  • تقابل ديدگاه دولتي‌ها و پارلمان‌نشينان

مصوبه حذف 24ميليون نفر از ليست يارانه‌بگيران ديدگاه‌هاي كارشناسي متفاوتي را برانگيخته است. از طرفي اكثر نمايندگان مجلس موافقت خود را با ايجاد اين تغيير در نحوه پرداخت يارانه نقدي اعلام كرده‌اند و از سوي ديگر دولتي‌ها شناسايي 24ميليون پردرآمد را مشكل مي‌دانند.

علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اظهارنظري كه صداي جمهوري اسلامي ايران آن را پخش كرد، ‌گفت: «دولت موافق اين مصوبه نبود اما اگر به تصويب نهايي برسد و شوراي نگهبان آن را تأييد كند، به‌رغم مشكلات موجود خود را موظف به اجراي آن مي‌داند.» احمد ميدري، معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه مسئول شناسايي اقشار پردرآمد محسوب مي‌شود، شناسايي 3دهك بالاي جامعه را كه شامل 24ميليون نفر مي‌شوند، دشوار دانست و در يك برنامه تلويزيوني از موانع آن سخن گفت. غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو كميسيون تلفيق اما در برابر او به حمايت از مصوبه مجلس پرداخت و مخالفت دولت را قابل‌قبول ندانست.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اينكه قانون هدفمندي يارانه‌ها بسيار بد اجرا شد، گفت: براي اصلاح آن ناگزيريم گام‌هاي مهمي را برداريم تا به نتيجه برسيم. مصباحي مقدم گفت: هدف اصلي از قانون هدفمندي يارانه‌ها اين بود كه به خانواده‌هاي كم درآمد كمك شود نه ثروتمندان. متأسفانه اقدامات دولت در اين‌باره جدي نبود و در 2سال اخير تعداد بسيار كمي از يارانه‌بگيران حذف شدند.

وي اضافه كرد: از حدود 78ميليون يارانه‌بگير، حدود 2ميليون نفر حذف شدند كه از اين تعداد 600هزار نفر ساكن خارج از كشور بودند. به گفته او، از زمان پرداخت يارانه نقدي تاكنون 160هزار ميليارد تومان پرداخته‌ايم. معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در اين برنامه تلويزيوني گفت: دولت در سال گذشته تكليف كرد 6ميليون نفر از يارانه‌بگيران حذف شوند اما 3ميليون و 200هزار نفر حذف شدند و اين در حالي است كه در هر سال يك ميليون تولد داريم. اگر در اين قانون تجديد نظر نشود هر سال به حجم پرداخت يارانه‌ها اضافه مي‌شود.

وي درباره مصوبه جديد مجلس گفت: بند نخست اين مصوبه كه شامل حذف يارانه پزشكان، تجار و اصناف درجه يك مي‌شود در نيمه نخست سال 94اجرايي شد امّا بند ديگر آن 3دهك درآمدي جامعه حدود 24ميليون نفر را شامل مي‌شود كه شناسايي آنها و ظرفيت اجراي آن براي دولت مشكل است. البته سعي مي‌كنيم اين مصوبه را اجرا كنيم.

در ادامه مصباحي مقدم گفت: 2ميليون و 400هزار واحد صنفي داريم كه جزو مشاغل آزاد است و درآمد سالانه آنها حداقل 35ميليون تومان است كه حذف آنها از يارانه بگيران رقم بزرگي مي‌شود. وي در پاسخ به اين مطلب ميدري كه اصناف ممتاز فقط حدود 200هزار خانوار را شامل مي‌شود، گفت: اصناف ممتاز شامل ميلياردرها مي‌شود درحالي‌كه در مصوبه آمده است كساني كه 35ميليون درآمد سالانه دارند و عموم كسبه‌ها اين درآمد را دارند بنابراين مصوبه شامل مغازه‌داران و كسبه‌ها هم مي‌شود. ميدري گفت: قبول دارم كه بخش قابل توجهي از اين اقشار توانايي مالي دارند امّا تشخيص آناني كه توانايي مالي دارند بسيار سخت است و بايد ضريب خطا را كاهش دهيم.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم با اشاره به اينكه بيش از 50پايگاه اطلاعاتي داريم، گفت: دولت قبل هم قرار بود فقط به 7دهك يارانه دهد امّا در اجرا، سامانه مربوط به‌علت اعتراضات متوقف شد زيرا تشخيص آنها درنظريه ساده امّا در اجرا سخت است. ميدري افزود: نبايد فقط درآمدهاي خالي را مدنظر قرار دهيم بلكه بايد هزينه‌هاي آن خانوار را هم درنظر بگيريم. در ادامه مصباحي مقدم با اشاره به اينكه مبناي ما درآمد است نه هزينه، گفت: كساني را كه بيماران خاص و صعب العلاج يا هزينه مشابه دارند مي‌توان تحت پوشش حمايت‌هاي خاص قرار داد نه از طريق يارانه بلكه از طرق ديگر. وي تأكيد كرد: بايد فقط به فقرا يارانه دهيم نه ثروتمندان.

ميدري ادامه داد: دولت‌هاي مختلف از سال 80سعي كردند پايگاه‌هاي اطلاعاتي را تجميع كنند امّا اين كار در دولت يازدهم موفقيت آميز اجرا شد. مجلس اجازه دهد كه به آرامي و با دقت حذف يارانه‌هاي پردرآمدها انجام شود. وي گفت: 40پايگاه اطلاعاتي از نوع شغل تا معاملات ملكي، نوع خودرو، مسافرت‌ها و نوع بيمه‌ها به جز اطلاعات بانكي را درنظر گرفتيم و با جمع اين اطلاعات و با استفاده از 4روش مختلف وجه اشتراك آنها را به‌دست آورديم.

کد خبر 330542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha