همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به اهمیت اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در ترکیه گفت: امیدواریم نتیجه این اجلاس و ندایی که از آن به گوش جهان می‌رسد، وحدت و یکپارچگی دنیای اسلام باشد.

روحانی نظربایف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر حسن روحانی امروز (دوشنبه 23 فروردين) در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قزاقستان با بیان این كه تفكر افراطی و اختلاف در دنیای اسلام خطری بزرگ به شمار می‌رود، افزود: باید در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و ریشه‌كن كردن اختلافات در جهان اسلام همكاری‌های بیشتری داشته باشیم.

رئیس‌ جمهوری همچنین با بیان این كه معتقدیم تنها، راه حل‌ سیاسی پایان دهنده بحران‌های متعدد در منطقه خواهد بود، گفت: ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان برای دو كشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است و معتقدیم باید در این كشور دولت وحدت ملی تقویت شده و روند مبارزه با تروریسم با شتاب بیشتری تداوم یابد.

روحانی با اشاره به مشكلات و معضلاتی كه تروریسم در بسیاری از كشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق به وجود آورده، خاطرنشان كرد: راه حل نهایی در سوریه را تنها از طریق گفت وگوهای سیاسی می‌دانیم و معتقدیم همه گروه‌ها و طوایف سوریه باید در آینده این كشور سهم داشته باشند و نقش ایفا كنند.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روابط تهران و آستانه را دوستانه، دیرینه و مثبت ارزیابی كرد و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده دو كشور برای توسعه و تحكیم بیش از پیش مناسبات و همكاری‌های همه جانبه ایران و قزاقستان تأكید كرد.

رئیس جمهوری با اشاره به این كه مذاكرات رؤسای جمهور دو كشور، در زمینه مسایل مورد علاقه موجب گسترش روابط شده است، گفت: این سفر نقطه عطفی در ارتقاء سطح روابط و گسترش رایزنی‌های دو كشور خواهد بود.

دكتر روحانی با بیان این كه ایران و قزاقستان در بسیاری از مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وحدت نظر دارند، خاطرنشان كرد: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت روابط با قزاقستان استوار است و تهران در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد كرد.

روحانی همچنین از تلاش‌های قزاقستان در زمینه موضوع هسته‌ای و میزبانی این كشور برای مذاكرات ایران و 1+5 تشكر كرد.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت توسعه همكاری‌های تجاری و اقتصادی و خدمات بانكی و كارگزاری میان دو كشور اظهارداشت: توسعه حمل و نقل و اتصال راه‌آهن دو كشور موضوعی بسیار حائز اهمیت در ترانزیت منطقه‌ای و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و قزاقستان خواهد بود.

روحانی با بیان این كه باید روابط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دو كشور را تسهیل و از آنان پشتیبانی كنیم، امضای 54 توافق و تفاهم‌نامه میان بخش خصوصی ایران و قزاقستان را نوید دهنده حركت در روابط تجاری توسعه‌یافته دو كشور برشمرد و افزود: در جریان این سفر بخش خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان در مجموع 66 سند را به امضا می‌رسانند كه این تحولی در روابط اقتصادی ایران و قزاقستان خواهد بود.

رئیس‌ جمهوری، توسعه همكاری‌ها در بخش كشاورزی، امنیت غذایی، معدن، انرژی، بهداشت و درمان و همكاری‌های علمی، فناوری، دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو را مورد تأكید قرار داد و افزود: باید از استعدادها و فرصت‌های گسترده موجود میان دو كشور به بهترین شكل استفاده كنیم.

روحانی ادامه داد: باید با همكاری و تلاش بیشتر شرایط را برای تجارت آزاد میان دو كشور و منطقه اوراسیا تسهیل كنیم.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به اهمیت دریای خزر، بر هماهنگی و تلاش دو كشور در زمینه محیط زیست، حمل و نقل، كشتیرانی و رژیم حقوقی آن تأكید كرد.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در عمده مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی حامی و پشتیبان یكدیگر هستند و در این راستا باید همكاری‌های خود را در سازمان‌های منطقه‌ای تقویت كنیم.

'نورسلطان نظربایف' رئیس جمهوری قزاقستان نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل موضوع هسته‌ای را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این اتفاق یك پیروزی بزرگ دیپلماتیك برای ملت ایران بود و موجب ارتقاء جایگاه این كشور در منطقه و جهان شد.

رئیس جمهوری قزاقستان، سفر دكتر روحانی به آستانه در سال 2014 را بسیار مثبت و دارای نتایج ارزنده ارزیابی و اظهار امیدواری كرد كه رایزنی های رؤسای جمهور و مسئولان دو كشور بتواند به ارتقاء سطح روابط و تحكیم مناسبات همه‌جانبه ایران و قزاقستان كمك كند.

رئیس‌ جمهوری قزاقستان با اشاره به امضای توافق‌نامه‌های همكاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان، بر گسترش همكاری‌ها و روابط دو كشور تأكید كرد.

نظربایف همچنین با تاكید بر لزوم همكاری ایران و قزاقستان در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و حفظ وحدت در جهان اسلام گفت: ما باید از ایجاد اختلاف میان كشورهای اسلامی جلوگیری كنیم و اجازه ندهیم دشمنان، اسلام و تروریسم را در كنار هم به جهان معرفی كنند و ایران به عنوان یك كشور بزرگ با تمدنی كهن می‌تواند نقشی تأثیرگذار در این راستا داشته باشد.

رئیس‌ جمهوری قزاقستان با بیان این كه دوستی و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران برای ما حائز اهمیت فراوان است، گفت: ایران و قزاقستان باید در آینده بیش از پیش حامی و پشتیبان یكدیگر باشند و روابط دو كشور در سطح بالایی قرار داشته باشد.

وی با اعلام حمایت قزاقستان از عضویت ایران در سازمان همكاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا، اظهار امیدواری كرد كه در اجلاس آینده سران كشورهای حاشیه دریای خزر، شاهد نتایج مثبت و ارزنده‌ای در راستای منافع كشورهای ساحلی خزر باشیم.

کد خبر 330236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha