مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر درصدد اجرای طرح «سلامت‌یار» است؛ طرحی به موجب آن اعضا و داوطلبان هلال احمر به سراغ بیماران «تنها» در بیمارستان‌ها می‌روند و اگر تمایل داشتند، با آنها حرف می‌زنند.

بیمارستان

فرحناز رافع رئيس سازمان داوطلبان هلال احمر، معتقد است كه وظيفه اخلاقي متوليان جمعيت هلال‌احمر اين است كه پيشنهادهاي مشخص و ملموسي براي اعضا و داوطلبان در سطوح مختلف مشاركت داشته باشند. اجراي طرح سلامت‌يار هم دقيقا توجه جدي به اقدام‌هاي خيريه فرايندي است؛ چرا كه بيمارستان‌هاي دولتي كه پذيراي بيش از ۸۰ درصد بيماران هستند همواره، امكانات و نيروهاي آموزش‌ديده براي حمايت روحي و رواني بيماران سالمند، تنها و بدون همراه و حتي آگاهي كم را عواملي براي پايين بودن استانداردهاي خدمات خود مي‌دانند و پر واضح است تمامي طرح‌هاي جمعيت هلال‌احمر براساس نيازسنجي، امكان‌سنجي، مطالعات تطبيقي و هماهنگي با وزارت بهداشت، به مرحله اجرا درمي‌آيد. شايد ديدن بيماران سردرگم و تنها در اين بيمارستان‌ها، مسئولان و جمعيت هلال‌احمر را واداشت زمينه به فعليت رساندن توان داوطلبان ايراني را در زيباتر ساختن جامعه‌ فراهم آورند.

وي مي‌گويد: اين اقدام داوطلبانه، احترام است، نه ترحم. بنابراين داوطلبان فعال جمعيت هلال‌احمر از مدت‌ها پيش براي مشاركت در طرح «سلامت‌يار» آموزش‌هاي لازم را دريافت كرده‌اند و با رعايت الزاماتي كه يكي از آنها رضايت بيمار و همراهان آنهاست به ارائه خدمت مي‌پردازند و از انجام هرگونه مداخلات درماني برحذر هستند.

در همين حال، مديركل دفتر مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت، با بيان اينكه سلامت ياران داوطلبان دلسوزي هستند كه همواره براي خدمت به بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي آماده‌اند، ادامه مي‌دهد: آموزش‌هاي تئوري و عملي لازم درخصوص نحوه برقراري ارتباط با بيمار به سلامت‌ياران ارائه مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه ملاك‌هاي متعددي براي انتخاب بيمارستان‌هاي دولتي به‌منظور اجراي طرح سلامت ياران درنظر گرفته شده است، مي‌گويد: سلامت‌ياران، افراد دلسوزي هستند كه آموزش‌هاي تئوري و عملي لازم درخصوص نحوه برقراري ارتباط با بيمار را مي‌گذرانند.

مديركل دفتر مديريت بيمارستاني و تعالي خدمات باليني وزارت بهداشت با اشاره به اينكه مسئوليت سلامت‌ياران بر عهده رئيس خانه داوطلب سلامت‌ياران است، درخصوص نحوه پذيرش و هدايت بيماران و مراجعان و همچنين ملاقات‌كنندگان از سوي سلامت‌ياران، مي‌گويد: صحبت با بيماران، خواندن كتاب، روزنامه و... براي بيمار، كمك به تغذيه و آشاميدن به بيماران مجاز با محدوديت حركتي اندام فوقاني (مانند بيماران ارتوپدي)، كمك به بيمار در مصرف داروي خوراكي (در اختيار گذاشتن آب براي بيمار)، حمايت روحي بيماران و همراهان و كمك به بيماران به‌منظور انجام فرايض ديني ازجمله خدماتي است كه از سوي سلامت ياران به بيماران بستري در بيمارستان‌هاي دولتي ارائه مي‌شود.

رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال‌احمر نيز با بيان اينكه طرح سلامت ياران داوطلب مكمل طرح تحول نظام سلامت بوده و هدف غايي آن تكريم بيماران و ارتقاي خدمات بيمارستاني است، مي‌گويد: حمايت روحي و رواني از بيماران و همراهان آنها، كمك به انتقال بين‌بخشي بيماران، تسهيل اموري نظير پذيرش، ترخيص، تصويربرداري، جلوگيري از حوادث احتمالي در بخش ارتوپدي و سرطاني مانند سقوط بيمار، خواندن ادعيه و كتاب، آموزش خودمراقبتي و نكات بهداشتي پس از ترخيص، كمك به بيماران در حال احتضار و... را به‌عنوان خدمات درنظر گرفته شده در طرح سلامت‌يار داوطلب ازجمله آن است. به گفته رافع، سلامت‌ياران وظيفه آگاهي‌بخشي در بيمارستان‌ها را برعهده دارند؛ به آن معنا كه آنها به‌دنبال ايجاد امنيت خاطر روحي و رواني در ميان بيماران هستند.

دكتر سيداميرمحسن ضيائي، رئيس جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه عمده تمركز در طرح «سلامت‌يار» توجه به مسائل ترويجي و اطلاع‌رساني است، مي‌گويد: اجراي اين طرح مي‌تواند سرمنشأ فرهنگسازي‌ در بخش ارائه خدمات ويژه به بيماران باشد. وي با بيان اينكه اجراي اين طرح، بخشي از طرح تحول سلامت محسوب مي‌شود كه در حوزه خدمات پشتيباني و خدمات غيردارويي و درماني بسيار مهم است، مي‌افزايد: به‌علت تراكم ارائه خدمات در بيمارستان‌ها، به خدماتي كه نوعا كار مستقيم پزشكي و پرستاري نيست، توجه نشده و در واقع نياز به مراقبت مهربانانه در اين بخش‌ها احساس مي‌شود. رئيس جمعيت هلال‌احمر ابراز اميدواري كرد با انجام كارهاي داوطلبانه و اشاعه فرهنگ داوطلبي كه نياز امروز جامعه ماست، مردم به يكديگر دلبستگي و وابستگي بيشتري پيدا كنند. زيرا آن چيزي كه در ذهن بيمار ماندگار مي‌شود، نحوه برخورد و استقبال از او در بيمارستان است. دكتر محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه اجراي طرح سلامت‌يار، بهبود بيمار را تسريع مي‌بخشد، ابراز اميدواري كرد با كمك هلال‌احمر و وزارت بهداشت، زمينه مشاركت مردم در اين كار خير فراهم شود. وي با بيان اينكه بيمارستان‌هاي ايران در سطح دنيا در بخش ارائه خدمات نان مديكال، رتبه‌بندي بالايي ندارند، مي‌گويد: بايد براي جلب رضايت بيماران در اين حوزه كار بيشتري انجام دهيم. طرح تحول سلامت، بخشي از اين خدمات نان مديكال را تأمين مي‌كند اما براي تأمين تمامي نيازهاي بيماران در اين بخش به فرهنگسازي‌ نياز داريم. معاون درمان وزارت بهداشت با بيان اينكه بيماران متعددي داريم كه همراه، دلسوز و غمخواري در كنارشان ندارند، مسن هستند و مشكلات جسمي و يا مشكلات روحي و رواني دارند كه به‌دليل بيماري عارض شده است، مي‌افزايد: اين بيماران نياز به حمايت‌هاي جسمي و رواني دارند كه اين نيازها سال‌هاست مغفول مانده و ما اميدواريم با اجراي طرح سلامت‌يار، به اين حوزه توجه ويژه‌اي شود.

  • غربي‌ها هم سلامت يار دارند

آقاجاني: راهنمايي بيماران در راهروهاي بيمارستان‌ها، اطلاع‌رساني، كمك در امر پذيرش و ترخيص و... نياز به حضور و ارائه خدمات داوطلباني غير از گروه پزشكي در سراسر دنيا ايجاد كرده است و حتي در بيمارستان‌هاي كشورهاي غربي كه محدوديت منابع وجود ندارد، اين نياز به‌شدت احساس شده است. ارائه خدمات داوطلبانه در بيمارستان‌هاي مدرن دنيا، ديد بيماران را نسبت به بيمارستان‌ها تغيير داده است.

  • سلامت‌ياران از ارديبهشت‌ماه به بيمارستان‌ها مي‌روند

رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر: 1500سلامت‌يار در 10استان از ارديبهشت به بيمارستان‌ها مي‌روند ولي به هيچ عنوان در حوزه درمان دخالت نخواهند داشت. طرح سلامت‌يار و عملياتي شدن آن از اولويت‌هاي سال 95سازمان داوطلبان جمعيت هلال‌احمر است؛ به‌طوري كه مباني نظري اين برنامه در سال گذشته پي‌ريزي و اجراي آزمايشي آن مشخص شد. اين برنامه اكنون به‌صورت آزمايشي در 3 استان شروع شده است.

کد خبر 330149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha