همشهری آنلاین: وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: فروش نفت ایران به هند به صورت روپیه متوقف شده است و از این پس مطالبات نفتی به صورت یورو دریافت می‌شود.

ایران و هند

بیژن زنگنه، در حاشیه نشست مشترك هیات‌های اقتصادی ایران و هند در اتاق بازرگانی تهران افزود: در مذاكرات مقام‌های هندی و بانك مركزی ایران اعلام شد یك كانال بانكی برای واریز بدهی‌های نفتی گشوده شده و قرار است در روزهای آینده دو كانال دیگر نیز باز شود.

وزیر نفت اضافه كرد: طرف هندی اعلام كرده است بلافاصله پس از باز شدن كانال‌های بانكی بدهی خود را پرداخت می‌كند.

زنگنه میزان بدهی نفتی هند را 6 میلیارد دلار اعلام كرد و گفت: این بدهی متعلق به بانك مركزی ایران است كه آن را پیگیری می‌كند.

وی درباره پرداخت بدهی ایران به صورت خرید كالا نیز اعلام كرد: خرید كالا از هند در ازای مطالبات نفتی متوقف شده است.

وی درباره ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به هند از مسیر دریا گفت: هنوز تفاهمی در این زمینه وجود ندارد و هندی‌ها باید طرح‌های خود را بررسی و به ایران اعلام كنند.

وی ادامه داد: دو گزینه صادرات از طریق خط لوله و ال ان جی به هند وجود دارد كه باید بررسی شود.

وی درباره همكاری دهلی نو و تهران برای توسعه میدان گازی فرزاد بی گفت: هند موافقت كرده است گاز تولیدی این میدان را دریافت كرده و به فروش برساند.

وی اضافه كرد: هندی‌ها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران تمایل دارند كه ایران نیز قبول كرده است خوراك مورد نیاز این واحدها را تامین كند.

زنگنه درباره ایرادهای وارد شده از سوی سازمان بازرسی كل كشور به قراردادهای جدید نفتی گفت: مذاكراتی با این سازمان برگزار و راه حل‌هایی را برای رفع ایرادات و نگرانی‌ها ارائه كرده‌ایم.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفت: هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

کد خبر 330072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha