همشهری آنلاین: گروهی از سازمان‌های خبری با انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌ها از عملکرد یک شرکت حقوقی در پاناما،‌توجه جهان را به این موضوع جلب کرده‌اند، افشاگری که چین نسبت به آن احساس خوشایندی ندارد و در تلاش است دسترسی شهروندانش به اطلاعات مرتبط به آن را متوقف سازد.

براساس گزارش CNN، به ادعاي اين گزارش‌ها مقامات عالي‌رتبه جهان و افراد مرتبط به آنها در سرتاسر جهان توانسته‌اند با كمك گرفتن از شركت‌هاي خارجي محرمانه،‌ثروت حقيقي خود را مخفي سازند.

در اين ميان چين در تلاش است با سانسور كردن نتايج جستجوهاي اينترنتي و بحث‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي برسر اين موضوع درگرفته‌است،‌از مطرح شدن جزئيات اين پرونده جلوگيري كند. چين عباراتي از قبيل اوراق پاناما و پاناما و اسامي وابستگان سران كنوني و پيشين چين،‌از جمله ژي جينپينگ كه در گزارش پاناما آمده‌است را سانسور كرده‌اند.

هونگ لي وزير امور خارجه چين روز سه‌شنبه 6 آوريل 2016 در نشستي خبري به پرسش‌هاي متعدد درباره گزارش‌هاي مرتبط با پرونده پاناما كه به گفته وي ادعايي بي‌اساس است، پاسخ نداد.

داشتن شركت‌هاي مالي خارج از مرز كار غيرقانوني به شمار نمي‌رود،‌از اين رو مدارك افشا شده لزوما نشان‌دهنده انجام‌گرفتن عملي غيرقانوني نيستند. اما امور مالي شخصي رهبران چين و اعضاي خانواده‌هاي آنها براي حزب كمونيست چين موضوعي به شدت حساس است.

مقامات چيني‌ در سال 2012 درپي انتشار گزارش‌هايي درباره ثروت اعضاي خانواده رهبران بزرگ چين، وب‌سايت‌هاي نيويورك‌تايمز و بلومبرگ را مسدود كردند و ويزاي خبرنگاران اين دو مركز خبري براي ورود به چين با تاخير تجديد شد.

پرونده پاناما موضوع ثروت را باري ديگر به مركز توجه‌ آورد، و به نظر مي‌آيد چين در تلاش است با استفاده از تجهيزات گسترده سانسور خود كه به ديوار آتشين بزرگ شهرت دارد، اطلاعات حساس اين پرونده را سانسور كند. برخي از سازمان‌هاي خبري در چين گزارش‌هايي را به زبان انگليسي درباره اسناد پاناما منتشر ساخته‌اند، بدون اينكه به ارتباطات اين پرونده به چين اشاره‌اي كنند. همچنين برخي از گزارش‌هايي كه اتهامات عليه ولاديمير پوتين را پوشش داده بودند نيز پاك شده‌اند. 

مقامات چيني اعتبار اسناد پاناما و انگيزه‌اي كه منجر به انتشار و افشاي آنها شده‌است را زير سوال برده‌اند. روزنامه گلوبال تايمز در گزارشي كه به دو زبان چيني و انگليسي منتشر شده ادعا مي‌كند قدرتي بزرگ در پس انتشار اسناد پاناما بوده‌است و اينكه اطلاعاتي كه به نفع آمريكا نيستند، همواره ناديده گرفته مي‌شوند اما اطلاعاتي كه مربوط به رهبران كشورهاي غيرغربي باشد، به سرعت بزرگنمايي مي‌شوند.

کد خبر 329658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha