یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

سرانجام و بعد از معطلی‌های چندماهه، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه به نام اشخاص روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی شد، اما این خدمات فقط به افراد حقیقی داده می‌شود که حداقل یک سیم‌کارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند.

سیم کارت

ابتدا قرار بود اين سامانه در پايان شهريور سال گذشته و سپس در پايان آذر‌ماه راه‌اندازي شود. در مرحله‌اي از اين پروژه، سامانه‌‌اي به نام شاهكار راه‌اندازي شد. در اين سامانه كه فقط اپراتورها به آن دسترسي دارند پروژه ساماندهي سيم‌كارت‌هاي بي‌هويت و يا با هويت جعلي، بخش كوچكي از يك پروژه بزرگ‌تر است كه براساس آن پروژه قرار است از انتقال ترافيك غيرمجاز بين‌المللي جلوگيري شود. در سامانه استعلام تعداد خطوط تلفن همراه افراد بايد يك شماره تلفن به نامشان در شبكه‌هاي چهارگانه ايرانسل، همراه اول، تاليا و رايتل داشته باشند در غيراين صورت امكان بهره‌برداري از اين سامانه برايشان به كلي وجود نخواهد داشت. قائم‌مقام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد اين سامانه گفت: تمامي مشتركان تلفن همراه مي‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در بخش خدمات الكترونيك و يا در آدرس اينترنتي mobilecount.cra.ir به اين سامانه مراجعه و از تعداد سيم‌ كارت‌هايي كه با كد ملي آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

لطف‌اله سبوحي، درباره نحوه تعيين وضعيت سيم‌كارت‌هايي كه ممكن است بدون اطلاع مشترك به نام وي ثبت شده باشد، توضيح داد: اين دسته از مشتركان براي پيگيري وضعيت سيم‌كارت‌هاي ثبت شده به نام آنان بايد به دفاتر امور مشتركين اپراتور مورد نظر مراجعه كرده و تقاضاي رسيدگي را تسليم كنند. بديهي است درصورت ثبت‌نام سيم كارت بدون درخواست متقاضي نسبت به غيرفعال كردن آن اقدام خواهد شد.

هر مشترك در هر دوره 10روزه فقط يك‌بار مي‌تواند از اين سامانه تعداد خطوط خود را استعلام كند. همچنين درصورتي كه از آخرين استعلام بيش از 10روز گذشته ولي موفق به استعلام نشده باشيد مي‌توانيد ازطريق آدرس MobileCount@CRA.IR موضوع را با مديريت سامانه درميان گذاشته تا نسبت به رفع ايراد اقدام شود. با وارد كردن اطلاعات اوليه، كد رهگيري به شما داده خواهد و پس از آن پيامكي با محتواي تعداد سيم‌كارت‌ها در هر اپراتور برايتان ارسال خواهد شد. مشتركين بايد درصورت مشاهده مغايرت به دفاتر خدمات مشتركين اپراتورها مراجعه كنند.

  • كاستي‌هاي سامانه

با وجود آغاز به‌كار رسمي، اين سامانه هنوز كاستي‌هايي دارد.براي نمونه اگر شهروندي هيچ سيم‌كارتي نداشته باشد، نمي‌تواند از سرويس جديد استفاده كند.علاوه بر اين در مورد سيم كارت‌هاي ديتاي برخي اپراتور‌ها نتيجه استعلام‌هاي گرفته شده از سايت دقيق نيست. علاوه بر اين در کنار سامانه استعلام تعداد خطوط تلفن همراه قرار بود که محدودیت ۹ سیم کارت برای هر فرد نیز اعمال شود ولی به دلیل مغایرت این بخش با مصوبات قانونی پیشین همچنان مسکوت مانده است. این در حالی است که به گفته مسئولان مبدأ بسیاری از تخلفات در بین سیم‌کارت‌های بالای ۹ عدد است که مشترکان پیش از این سال تهیه کرده‌اند. برخی از مشترکان چندین‌هزار سیم‌کارت به نام خود خریداری کرده‌اند که در طی سال‌ها آن را به نام سیم‌کارت فعال و بدون انتقال سند مالکیت فروخته‌اند.

تلاش براي مصاحبه با مسئولان جديد رگولاتوري براي پاسخ به اين سؤال به‌دليل اتمام ماموريت مسئول مربوطه بي‌نتيجه ماند. با اين حال هشدار قوه قضاييه و پليس فتا در مورد مسئوليت غيرقابل انكار افراد در قبال سيم‌كارت‌هايي كه به نام آنهاست برقرار است و هرگونه تخلف اعم از كلاهبرداري و يا قاچاق ترافيك غيرمجاز بين‌المللي بر عهده مالك سيم‌كارت‌ها است.علاوه بر همه اينها، فروش سيم‌كارت‌هايي كه به نام «سيم كارت فعال» در بازار شناخته مي‌شوند همچنان برقرار است.

  • آنچه بايد درباره اين سامانه بدانيد

درصورتي‌كه تعداد اعلام شده كمتر از ميزان مورد انتظارتان بود به‌معناي آن است كه برخي از سيم كارت‌هاي در اختيارتان به نام شما در بانك اطلاعاتي اپراتورها ثبت نشده، يا اطلاعات هويتي براي بعضي از خطوط در اختيارتان فاقد كد ملي بوده يا كد ملي ثبت شده صحيح نيست. البته احتمال قطع شدن اين خطوط توسط اپراتور‌ها وجود دارد. درصورتي كه تعداد سيم كارت‌ها بيشتر از ميزان مورد نظر شما باشد، ممكن است خطوط خود را بدون رعايت ضوابط و مقررات تغيير نام به ديگران واگذار كرده‌ايد يا اينكه تعدادي سيم كارت به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانك اطلاعاتي اپراتورها ثبت باشد.

کد خبر 329259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha