شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

بررسی لایحه پیشنهادی دولت درخصوص بودجه سال‌جاری در حالی از صبح سه‌شنبه در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد که نمایندگان باید درباره یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای اقتصاد ایران یعنی حذف یارانه نقدی پردرآمدها تصمیم بگیرند.

یارانه

به گزارش همشهري، درحالي‌كه دولت سال گذشته موفق نشد يارانه نقدي دست‌كم 6ميليون نفر غيرنيازمند را حذف كند، اين بار كميسيون تلفيق بودجه مجلس در گزارش خود به صحن علني مجلس دولت را موظف كرده تا يارانه 5گروه درآمدي تعيين شده را حذف كند. اين كميسيون به دولت اجازه داده در سال 1395منابع مالي حاصل از اصلاح قيمت كالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندي يارانه‌ها تا مبلغ 480هزار ميليارد با استفاده از انواع روش‌هاي پرداخت نقدي و غيرنقدي به خانوارهاي هدف و نيازمند، توزيع و همچنين براي ارائه خدمات حمايتي و كمك به بخش توليد اقدام كند. براساس تصميم كميسيون يادشده دولت موظف است در سال 1395يارانه نقدي سرپرست خانوار اقشار زير را حذف كند.

1-كليه تجار و صاحبان مشاغل آزاد كه درآمد سالانه آنها حداقل 350ميليون ريال باشد.
2-نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، قضات و اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي دولتي و غيردولتي، پزشكان و دندانپزشكان
3-كليه كاركنان دولت و قواي سه‌گانه و شهرداري‌ها و كليه مؤسسات عمومي و مؤسسات عمومي غيردولتي و كليه كاركنان نيروهاي مسلح و بازنشستگان كشوري و لشكري و كليه حقوق‌بگيران و مستمري‌بگيران مشمول تأمين اجتماعي و همه دريافت‌كنندگان حقوق و مستمري بخش دولتي و غيردولتي كه دريافتي سالانه آنها بيش از 350ميليون ريال باشد.

3-كليه مديران و اعضاي هيأت مديره و بازرسان شركت‌هاي دولتي و غيردولتي و وابسته به دولت و نهادهاي عمومي غيردولتي و كليه مديران و اعضاي هيأت مديره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانك‌ها و بيمه‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري و كليه كاركنان اشخاص حقوقي دولتي و غيردولتي كه دريافتي سالانه آنها بيش از 350ميليون ريال باشد.
4-كليه ايرانيان مقيم خارج كشور مشمول حذف يارانه نقدي مي‌شوند.
5-كليه اشخاصي كه در 3دهك بالاي درآمدي كشور هستند و در موارد فوق ذكر نشده‌اند.
كميسيون تلفيق بودجه مجلس تأكيد كرده است: از ابتداي تيرماه 1395پرداخت يارانه به اشخاص مشمول حذف يارانه نقدي، تصرف در اموال عمومي بوده و جرم محسوب مي‌شود و دريافت يارانه توسط افرادي كه استحقاق دريافت يارانه را ندارند مستوجب جريمه نقدي به ميزان دو برابر مبلغ دريافتي خواهد بود. البته اعضاي كميسيون تلفيق بودجه مجلس مصوب كرده‌اند:خانوارهايي كه تعداد فرزندان تحت تكفل آنها 5نفر و بيشتر باشد، با هر درآمدي با تقاضاي آنها از يارانه برخوردار هستند و دولت موظف است در تشخيص خانوارهاي 3دهك اول درآمدي تعداد جمعيت خانوار را مورد توجه قرار دهد.

يك عضو كميسيون تلفيق لايحه بودجه از افزايش ۲۵ هزار ميليارد توماني درآمدهاي بودجه سال ۹۵ در كميسيون تلفيق خبر داد. سيدسعيد زمانيان درباره منابع افزايش اين درآمدها تصريح كرد: محل تأمين اين درآمد مختلف است و مصوب شده تا دولت از منابع مختلف اين افزايش درآمدها را داشته باشد، البته 50درصد اين رقم مربوط به شفافيتي بود‌ كه در لايحه دولت لحاظ نشده بود. سقف بودجه پيشنهادي دولت در لايحه بودجه سال‌جاري 267هزار ميليارد تومان بود كه كميسيون تلفيق 25هزار ميليارد تومان به آن اضافه كرد.

  • بررسي بودجه در صحن مجلس سه شنبه آغاز مي‌شود

يك عضو كميسيون تلفيق بودجه ۹۵ مجلس، گفت: بررسي لايحه بودجه ۹۵ سه‌شنبه هفته جاري در صحن مجلس آغاز مي‌شود. به گزارش فارس، جعفر قادري، با اشاره به لزوم بررسي لايحه بودجه سال 95كشور، اظهار داشت‌: اين لايحه در كميسيون تلفيق بودجه جمع‌بندي شده و به‌احتمال زياد سه‌شنبه هفته جاري در نشست علني مجلس بررسي خواهد شد.

به گزارش همشهري، براساس مصوبه كميسيون تلفيق بودجه مجلس؛ سقف معافيت مالياتي در سال 1395، مبلغ 156ميليون ريال در سال تعيين شده است. عضو كميسيون تلفيق بودجه 95مجلس در مورد شائبه افزايش قيمت بنزين در سال‌جاري، تصريح كرد: چنانچه دولت قصد افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را داشته باشد، بايد ارقام آن در بودجه سالانه لحاظ شود. اين نماينده مجلس تأكيد كرد: در لايحه بودجه سال 95، درآمد ناشي از افزايش قيمت بنزين پيش‌بيني نشده، زيرا در بخش رديف‌هاي ماليات، ارزش افزوده و درآمد شهرداري‌ها مؤثر است.

کد خبر 329234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha