رئیس اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس ازآغاز پرداخت وام‌های جدید مسکن خبر داد و گفت:به غیرازنرخ‌های مصوب برای پرداخت وام متقاضیان می‌توانند ۱۰میلیون تومان هم وام جعاله دریافت کنند.

بورس

به گزارش همشهري، پرداخت وام‌هاي جديد مسكن آغاز شد.دولت در تلاش است از طريق ايجاد تحرك در بخش مسكن، اقتصاد را از ركود خارج كند. اما بخش مسكن به همين راحتي از خواب بيدار نمي‌شود. ضمن اينكه برخي اقتصاد‌دان‌ها پرداخت وام‌هاي جديد را به نفع طبقه مرفه جامعه مي‌دانند كه منجر به انباشت بيشتر سرمايه در دست 2 دهك بالاي جامعه مي‌شود و نفعي به حال طبقه فرو دست ندارد.

از 3سال پيش كه قيمت مسكن يكباره متورم شد به‌دليل رشد شديد قيمت ملك، قدرت خريد جامعه براي خريد مسكن كاهش يافت و اين موضوع بازار مسكن را وارد يك خواب زمستاني طولاني‌مدت كرد. اين موضوع باعث شد با قفل‌شدن معاملات مسكن سرمايه اشخاص حقيقي و حقوقي بلوكه شود و حتي بانك‌ها نيز كه بخش زيادي از دارايي‌هايشان را ملك خريده بودند توان مالي‌شان را از دست بدهند. به همين دليل اقتصاددان‌ها كه از بخش مسكن به‌عنوان لكوموتيو اقتصاد ايران ياد مي‌كنند در تلاشند با تحريك بخش مسكن، اقتصاد را از ركود نجات دهند. درصورت حركت بخش مسكن، صنايع جانبي زيادي توليدشان رشد خواهد كرد.

دولت سال قبل نيز تلاش كرد از طريق افزايش سقف وام مسكن در بخش مسكن تحرك ايجاد كند اما اين سياست با شكست مواجه شد چرا كه به‌دليل افزايش قيمت آپارتمان در شهر‌ها و همچنين كاهش توان اقتصادي جامعه، مقدار وام كمتر از آن بود كه بتواند يك پنجم از قيمت يك آپارتمان را شامل شود بر اين اساس دولت در تلاش است در گام دوم وام‌هاي بيشتري پرداخت كند تا شايد از اين طريق بتواند مردم را تشويق به خريد خانه كند. برآورد‌ها حاكي از آن است كه در حال حاضر دست‌كم 200 تا 800هزار خانه خالي در تهران وجود دارد.

نرخ بهره رسمي اين وام‌هاي جديد كه تا سقف 100ميليون تومان تعيين شده است 17.5درصد و نرخ بهره واقعي (بهره مؤثر) اين وام‌ها بيش از 22درصد است.در عين حال مبلغ بازپرداخت اقساط اين وام‌ها بين 2تا 2.5ميليون تومان تعيين شده است. اين ارقام باعث شده برخي اقتصاددان‌ها به اين نتيجه برسند كه گام دوم دولت نيز براي تحريك تقاضا در بخش مسكن با شكست مواجه خواهد شد.

به‌زعم كارشناسان اقتصادي فقط 2 دهك بالاي جامعه توان بازپرداخت وام‌هاي سنگين 2ميليون توماني را دارند و اين افراد نيز كه عموما در خانه‌هاي 130متري زندگي مي‌كنند نيازي به چنين وام‌هايي ندارند و اگر هم اقدام به دريافت اين وام‌ها كنند براي سرمايه‌گذاري بيشتر و انباشت سرمايه است. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي پرداخت وام‌هاي جديد به‌دليل اينكه عموم مردم توان بازپرداخت آن را ندارند منجر به تحريك بخش مسكن و به‌دنبال آن رشد اقتصادي نخواهد شد.

  • پرداخت وام‌هاي جديد آغاز شد

11اسفند پارسال شوراي پول و اعتبار تصويب كرد سقف پرداخت وام‌هاي مسكن افزايش يابد و در عين حال نرخ سود اين اوراق از 18.5درصد به 17.5درصد برسد. بر همين اساس بانك مسكن موظف است از طريق انتشار اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس مقدمات اين كار را فراهم كند.

عليرضا توكلي كاشي، مدير ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس درباره زمان آغاز پرداخت اين وام‌ها گفت: پرداخت اين وام‌ها از سال1395 لازم الاجراست و پرداخت اين وام‌ها از طريق خريد اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس آغاز شده است.او با تأكيد بر اينكه متقاضيان وام‌هاي مسكن بايد ابتدا اوراق تسهيلات مسكن را در فرابورس خريداري كنند، افزود:

زوج‌هاي تهراني كه تاريخ عقدشان اول فروردين سال 1385 است مي‌توانند با خريد 200برگ از اين اوراق هريك 50ميليون تومان وام مسكن دريافت كنند. ضمن اينكه به اين مبلغ 10ميليون تومان وام جعاله نيز اضافه مي‌شود و زوجين مي‌توانند جمعا 110ميليون تومان وام دريافت كنند.

او تأكيد كرد: زوج‌هايي كه در مراكز استان‌ها و شهر‌هاي بالاي 200هزار نفر سكونت دارند نيز مي‌توانند80ميليون تومان به اضافه 10ميليون تومان وام جعاله دريافت كنند ضمن اينكه براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار زوج‌هايي كه در ساير مناطق شهري هستند نيز از امتياز وام‌هاي 60ميليون تومان به اضافه 10ميليون تومان وام جعاله برخوردار مي‌شوند.

توكلي درباره ساير متقاضيان نيز گفت: به غيراز زوج‌ها ساير افراد مي‌توانند در تهران 60ميليون تومان، در مراكز استان‌ها 50ميليون تومان و در ساير مناطق شهري 40ميليون تومان وام دريافت كنند كه به همه ارقام 10ميليون تومان نيز وام جعاله اضافه مي‌شود. به گفته توكلي متقاضيان براي دريافت اين وام‌ها بايد اوراق تسهيلات مسكن بعد از آبان94 را خريداري كنند.


در واقع استفاده از وام‌هاي جديد مسكن فقط از طريق خريد گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن صادرشده از نمادهاي «آبان‌94» و بعد از آن امكان‌پذير است. پرداخت تسهيلات از محل اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن صادر شده در نمادهاي مهر94 و قبل از آن صرفا تا سقف‌‌هاي تسهيلات قبلي (50ميليون تومان براي زوجين و 35ميليون تومان براي ساير اشخاص) امكان‌پذير است.

  • خانه‌دارشدن يك هزار و 500‌نفر در نخستين هفته كاري سال 95

در نخستين هفته معاملات فرابورس ايران در سال95 تعداد يك هزار و 500نفر با استفاده از 66هزار و 365 اوراق حق‌تقدم تسهيلات مسكن وارد فرايند دريافت تسهيلات از بانك مسكن شدند. حجم معاملات حق‌تقدم تسهيلات مسكن در هفته منتهي به 13فروردين‌ماه جاري، 103هزار و 689 و ارزش معاملات اين اوراق بالغ بر 82‌ميليارد ريال بود. معاملات حق‌تقدم تسهيلات مسكن از سال 89 در شركت فرابورس ايران آغاز شده است كه هم‌اكنون بيش از 20نماد حق‌تقدم تسهيلات مسكن در اين شركت معامله مي‌شود.

کد خبر 329217

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha