همشهری آنلاین: محمد سلطانی‌فر درباره‌ی تعطیلی بدون وقفه مطبوعات در ایام عید و پیامدهای آن معتقد است: اگر سال‌ها پیش این مصاحبه با من انجام می‌شد اشاره می‌کردم که مطبوعات باید در ایام عید حتما باز باشند و حتما به فعالیت خود ادامه بدهند اما امروز می‌گویم شاید دیگر ضرورت و نگاهی که قبلا مبنی بر شکل‌گیری روزنامه‌ها داشته‌ایم، وجود نداشته باشد.

روزنامه

به گزارش ایسنا، محمد سلطاني‌فر  رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در در رابطه با انتشار روزنامه‌ها در روزهاي عيد و تعطيلات، گفت: حالا که مطبوعات جایگزین و هوویی برای خود دارند، چه اصراری است که روزنامه چاپ شود و دور ریخته شود؟

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها درباره فقدان روزنامه‌ها در تعطیلات نوروز و جایگاهی که به واسطه این غیبت در بین دیگر رسانه‌ها از دست خواهند داد، توضیح داد: امروز با توجه به تکنولوژی‌های جدید و اینکه تمامی اطلاعات جلوتر از روزنامه‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی گردش پیدا می‌کند، دیگر شاید ضرورتی بر شکل‌گیری روزنامه‌ها وجود نداشته باشد.

او گفت: انتشار و چاپ روزنامه پروسه‌ای دارد که از لحظه تولید خبر تا لحظه‌ای که به دست مخاطب می‌رسد، این حلقه و گردش جاهایی لنگ می‌زند. مثلا توزیع یکی از مهمترین اصل‌های انتشار یک روزنامه است که در تعطیلات لنگ می‌زند و شما هر چقدر روزنامه خوب چاپ کنید، اگر توزیع خوبی صورت نگیرد، آن‌ها را دور ریخته‌اید. مهمتر از اینها مخاطب در ایام عید خیلی نیاز به کاغذ و روزنامه ندارد و سعی می‌کند تفریح و سرگرمی خود را با مسائل جدی روزنامه خیلی آمیخته نکند. از طرفی در ایام عید اگر اخبار را نگاه کنید، معمولا خبری در صدر نیست و خبری هم بین مسئولان تولید نمی‌شود که نیاز و ضرورت انتشار آن شکل بگیرد.

سلطانی‌فر در ادامه گفت‌وگوی خود بیان کرد:‌ امروز می‌شود گفت که ضرورت وجودی روزنامه‌ها در تعطیلات نوروزی مثل گذشته نیست؛ به شرط اینکه خبرگزاری‌ها و تولیدکنندگان روزنامه با ایجاد شیفت‌های خاصی، اخبار را روی فضای مجازی بفرستند که اگر اتفاق خاصی افتاد، حداقل فضای رسانه‌ای برای مردم ما تعطیل نشود.

رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با اشاره به شرایط دشوار سیستم توزیع روزنامه یادآور شد:‌ پیش از این ما در تعطیلات روزنامه تولید می‌کردیم، اما وقتی دکه‌ای نبود که توزیع کنیم، روزنامه‌ها دست ما باد می‌کرد؛ بنابراین چاپ و توزیع روزنامه یک حلقه و پروسه‌ است. اگر ما ادعا کنیم که حرفه روزنامه‌نگاری با غیبت مطبوعات زیر سوال می‌رود، صحیح گفته‌ایم، اما روزنامه‌ها در این پروسه جاهای لنگی دارند و با وجود این خلأ‌ها چه اصراری است که روزنامه چاپ شود و دور ریخته شود. حالا که مطبوعات جایگزین و هوویی برای خود دارند، دیگر نیازی به روزنامه نیست.

سلطانی‌فر در پایان گفت‌وگوی خود در پاسخ به این که آیا روزنامه‌ها می‌توانند خلأ نبود خود را با انتشار خبرها در سایتهایشان جبران کنند؟ اظهار کرد: بهترین کار، جایگزینی روزنامه‌ها بر روی صفحات مجازی است. مطبوعات از طریق تلگرام و دیگر صفحات مجازی می‌توانند، صفحات اصلی خودشان را انتقال دهند،؛ از آنجا که این مسیر که بخشی از آن چاپ و توزیع است لنگ می‌ماند، بهترین کار، این جایگزینی است.

کد خبر 329180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha