یکشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: متال گیر سالید ۵: شبح درد (Metal Gear Solid V: The Phantom Pain) یک بازی ویدیویی در سبک اکشن ماجراجویی و مخفی کاری است که در سپتامبر سال ۲۰۱۵ برای کنسول‌های نسل هشتم و ویندوز منتشر شد.

کارگردان و طراح اصلی این بازی هیدیو کوجیما می‌باشد. متال‌گیر سالید 5 در مجموع یازدهمین سری از بازی‌های متال‌گیر است. کار طراحی و توسعه این بازی توسط استودیو بازی سازی Kojima Productions صورت گرفته وکمپانی کونامی این بازی را منشتر کرده است. این بازی در سبک‌های اکشن ماجراجویی ؛ سبک مخفی کاری و سبک جهان باز روایت می شود.

در سال 2013 خبرهای طراحی متال‌گیر 5 عنوان شد اما قبل از انتشار این عنوان بازی دیگری به نام متال گیر سالید: گراند زیروز(Metal Gear Solid V: Ground Zeroes) طراحی و منتشر شد که حکم پایه و اساس داستان پردازی را برای متال‌گیر سالید 5: شبح درد داشت. تقریبا یک سال نیم پس از این بازی متال گیر سالید 5 منشتر شد.

این بازی بعد از انتشار توانست نظرات منتقدین و عموم را به خود جلب کند. به اندازه‌ای این بازی مورد توجه قرارگرفت که بسیاری از وب سایت‌های معتبر بازی این بازی را جزوه بهترین بازی‌های سال معرفی کردند. همچنین در جوایز بازی‌های ویدیویی سال 2015 متال گیر سالید 5 توانست جایزه  بهترین بازی ماجراجویی و بهترین موسیقی را بدست آورد.

ریشه اصلی داستان متال گیر سالید 5: شبح درد به بازی متال‌گیر سالید: سفیر صلح (Metal Gear Solid: Peace Walker) باز میگردد.

داستان بازی متال‌گیر سالید: سفیر صلح  در اواخر سال ۱۹۷۴ میلادی و در کشور کاستاریکا جریان دارد، جایی که گروهی شبه نظامی تحت عنوان حافظان صلح، مسلح به پیشرفته‌ترین ابزار و ادوات نظامی کنترل اوضاع کشور را به دست گرفته‌اند.

  • ماجراها و داستان متال گیر

 دولت وقت کاستاریکا در عمل نمی‌تواند در برابر گروه محافظان صلح عکس‌العملی نشان دهد، زیرا قانون اساسی این کشور از سال ۱۹۴۸ میلادی و در پی پیروزی خوزه فیگورس در جنگ‌های داخلی قانون منع تشکیل ارتش را بتصویب رسانده‌است.

بیگ‌باس بهمراه گروهش تحت عنوان سربازان بدون مرز بطور محرمانه مامور می‌شوند ماجرا را سر و سامان دهند، زیرا در غیر این صورت احتمال از بین رفتن تعادل میان بلوک شرق و غرب وجود خواهد داشت و ناآرامی بار دیگر دنیا را در بر خواهد گرفت.

درهمین که بیگ‌باس موفق به نفوذ به کمپ شده و در حال به پایان رساندن ماموریت خود است در هنگام برگشت از کمپ ارتش خصوصی سایفر او و یارانش را محاصره می‌کنند و تمام سربازانش در انفجاری کشته می‌شوند. این کشته شدن یاران بیگ‌باس و عدم توانایی او برای نجات آن‌ها باعث شد که بیگ‌باس از دشمن یعنی ارتش خصوصی سایفر کینه شدیدی به دل بگیرد اما تمام این اتفاقات بی‌فایده بوده به این دلیل که بیگ‌باس هم در همان انفجاری که یارانش کشته شدند حضور داشت و به شدت مجروح شد.

به دنبال اتفاقاتی که برای بیگ باس افتاد، او به مدت 9 در کما به سر می برد و کسی از وجود آو آگاهی نداشت تا اینکه اسنیک(نام دیگر بیگ‌باس که در بین دوستان او مطرح است) در سال 1984 و در حالتی به هوش آمد که یک چشم و یک دست خود را از دست داده بود.

در همین حین که بیگ‌باس در شوک اینکه بدنش ناقص شده بسر می‌برد ناگهان یک آدم کش حرفه‌ای قصد جان او را می‌کند. در حالی که آدم کش در حال گرفتن جان اسنیک است مردی غریبه با صورت کاملا باند پیچی شده به نام اسماعیل به کمک اسنیک می‌آید و باهم از بیمارستان که بدست نیروهای ارتش سایفر محاصره شده است فرار می‌کنند.

در حالی که این دو دارند فرار می‌کنند ناگهان در بیمارستان مردی با قدرت ماورا طبیعی که در بازی به اسم مرد آتشی (man of fire) شناخته می‌شود به آن ها حمله می‌کند. حال بعد از هزار بدبختی اسنیک و اسماعیل سوار بر ماشین فرار می‌کنند.

در حین فرار طی حمله انتحاری اری ارتش سایفر ماشین آن دو واژگون می‌شود. بعد از اینکه اسنیک به هوش می‌آید در می‌یابد که اسماعیل رفته است. در همین حین اسنیک یکی از دوستان قدیمی خود به نام اوزلوت را می‌بیند که به کمک او آمده. اوزلوت اسنیک را به کمپینی می‌برد که این کمپین از مزدورانی به نام Diamond Dogs تشکیل شده و طراح این ارتش کازوما میلر بوده که یار و رفیق قدیمی اسنیک است.

پس از اینکه اسنیک به Diamond Dogs می‌پیوندد حالا همه چی اماده است که اسنیک انتقام خود را از سایفر و سرکرده آن کله اسکلتی(skull face) بگیرد.

متال گیر

  • طزاحی متال گیر:

در بحث طراحی بازی، متال‌گیر سالید 5 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کار گرافیک این بازی بر عهده موتور قدرتمند Fox Engine است که توانسته این وظیفه خطیر را به نحو احسنت انجام دهد. به عنوان یک بازی برای کنسول‌های نسل 8 می‌توان عنوان عالی را برای این بازی انتخاب کرد.

حقیقتا  گرافیک این بازی بدون باگ است مگر یک سری باگ‌های ریز و کوچک که اصلا قابل دید نیست. چهره پردازی در این بازی بسیار متنوع و خوش آب و رنگ است. نکته‌ای دیگری که در بحث چهره پردازی بیگ‌باس می‌باشد که بسیار خوب و جذاب طراحی شده است و بازیکن می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

تنوع بسیاری در خصوص طراحی چهرههای دشمنان انجام شده است به طوری که اصلا باعث دلزدگی نمی‌شود. در مورد جلوه‌های بصری بازی همم می‌توان این را گفت که طراحان این بازی سنگ تمام گذاشته‌اند. این بازی در افغانستان و آنگولا جریان دارد و جلوه‌های بصری را با توجه به موقعیت اقلیمی به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

یکی دیگر از موارد عالی که در متال‌گیر به چشم می‌خورد بحث صداگذاری است. همانطور که گفته شد اسنیک یا بیگ‌باس شخصیت اصلی بازی است و به طرز واقعا جالبی طراحی شده است که بازیکن می‌تواند با آن ارتباط تنگاتنگی برقرار کند.

صدا پیشگی اسنیگ را کیفر ساترلند بازیگر مطرح سریال 24 به زیبایی هرچه تمام تر انجام داده است. در حالت کلی طراحی شخصیت‌های بازی فوق العاده است و نمره قبولی می‌گیرد.

  • گیم پلی متال‌گیر5

در شبح درد بازیکن کنترل شخصیت بیگ‌باس را بر عهده دارد . در این بازی بیگ‌باس با کد مخفی ونوم اسنیک به انجام ماموریت‌های خود می‌پردازد.

عناصر روند این بازی به طور کلی با نسخه پیشین خود یعنی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes فرق می‌کند. روند بازی طوری طراحی شده است بازیکن را به انجام دادن ماموریت بدون شناسایی شدن تشویق م‌ کند. برای این کار در بازی سلاح‌هایی به نام non-lethal وجود دارد که تیر این سلاح‌ها از یک دارت بیهوش کننده درست شده است به هنگام برخورد با دشمن آن را بیهوش می‌کند. همچنین از نکات قابل توجه این بازی سفر به نقاط مختلف بازی با استفاده از تانک، ماشین و اسب می‌باشد.

روند این بازی از کمپ سگ‌های الماسی (Diamond Dogs) که یک پایگاه کاملا نظامی است شروع می‌شود این پایگاه نظامی به‌نام پایگاه مادر شناخته می‌شود. این پایگاه نظامی در وسط اقیانوس ساخته شده است و اسنیک به همراه سربازانش در این مقر قرار دارند. این کمپ قابلیت توسعه یافتن را دارد.

اسنیک در این بازی از ابزاری به نام idroid دارد که سیستم اطلاع رسانی بازیکن و با پایگاه مادر است. در حالت کلی این idroid یک وسیله حیاتی برای بازیکن است چون از این idroid بازیکن می‌تواند ماموریت‌ها، سلاح‌ها و پایگاه خود را توسعه بدهد.

از کارهای دیگری که این idroid انجام می‌دهد توسعه پایگاه و ارتقاع دادن سلاح‌ها است. در حین بازی اگر اسنیک به مشکل برخورد می‌تواند با استفاده از idroid از پشتیبانی هلیکوپتر و توپخانه پایگاه برخوردار شود. همچنین اسنیک این قابلیت را دارد که یک دستیار انتخاب کند. یک قاتل حرفه‌ای که با اسنایپر خود دخل دشمنان را می‌آورد. در فانتوم پین peace walker هایی وجود دارد که اسنیک می‌تواند سوار بر این ربات‌ها شود و آن‌ها را در ارتقاع دهد.

در طول بازی اسنیک می‌تواند دشمنان و زندانیان را استخدام کند و به پایگاه ببرد و آن‌ها را به عنوان سرباز مدافع پایگاه پرورش دهد.

اسنیک می‌تواند با بالون‌های پرنده کوچکی که در بازی دارد سلاح‌ها و مهمات دشمنان را به پایگاه جهت افزایش مقاومت ارسال کند. هزینه ارتقا دادن سلاح‌ها و پایگاه را بازیکن می‌تواند با جمع کردن الماس‌ها در ماموریت‌های بازی بدست آورد.

اگر دشمنان در طول بازی از حضور اسنیک با خبر شوند بلافاصله به خبر کردن دیگر نیروهای کمکی می‌پردازند تا افراد و سلاح‌های بیشتری به کمک هم رزم‌های خود بیایند.

متال‌گیر 5 در حالت آنلاین به دوحالت تقسیم می‌شود که حالت اول این بازی همان رونمایی اولیه از این بازی بود که یا به عبارتی نسخه آزمایشی از این بازی بوده است.

حالت دوم متال‌گیر نیز بر توسعه پایگاه دلالت دارد به این منظور که با استفاده آیتم‌هایی که در بازی تک نفره آنلاین بدست آورده است پایگاه را گسترش دهد.

نکته ای دیگری که در اینجا قابل اهمیت است این است که در این حالت دیگر بازیکن‌ها می‌توانند به پایگاه یکدیگر حمله کنند و آیتم‌های یکدیگر را غارت کنند.

خب با تمام توضیحات داده شده مشخص است که متالگیر5: شبح درد یک بازی کوچک نیست بلکه دارای بعدهای مختلفی است و می‌توان به این بازی عنوان بی خط و خش را داد.

متال گیر

کد خبر 328574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha