چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

امیر حاج‌رضایی: «هنوز آلیس» نوشته لیزاس جونوا یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌هایی است که در سال۹۴ آن‌را مطالعه کرده‌ام. کتابی که چند ترجمه مختلف از آن به بازار آمده و به‌گفته اهل ترجمه شهین احمدی به متن اصلی وفادارتر است.

امیر حاج‌رضایی

براساس اين كتاب فيلمي با بازي جولين مور ساخته شده و امسال كيومرث پوراحمد با برداشت آزادي از اين اثر، فيلم «كفش‌هايم كو» را كارگرداني كرد كه اين روزها روي پرده سينماهاست. البته پوراحمد تنها از ايده هنوز آليس بهره گرفته است. آنچه در كتاب با آن مواجه مي‌شويم شرح وضعيت ناگوار يك خانم استاد دانشگاه است كه دچار آلزايمر زودرس شده است. اتفاقي كه شرايط زندگي‌اش را تغيير مي‌دهد.

در جايي از كتاب زني كه دچار آلزايمر شده به همسرش مي‌گويد «دوست دارم بيشتر ببينمت قبل از اينكه ديگر نشناسمت.» نويسنده با مهارت گزارشي دقيق و به‌شدت تأثيرگذار از شرايط حاكم بر زندگي فردي تحصيلكرده و موفق ارائه مي‌دهد كه آلزايمر به‌مرور همه چيزش را از او مي‌گيرد. هنوز آليس جزو آثاري است كه به‌لحاظ عاطفي گريبان خواننده‌اش را مي‌گيرد. به‌خصوص افرادي كه احساساتي‌تر و عاطفي‌تر هستند. هنوز آليس تصويري از يك خانواده فرهنگي را ارائه مي‌دهد.

پدر و مادري كه هر دو دكتر هستند و فرزنداني كه تحصيلات عاليه دارند و آلزايمر كانون خانواده را دچار بحران جدي مي‌كند. كاراكتر اصلي كتاب كه استاد دانشگاه است به‌مرور در تدريس دچار مشكل مي‌شود و بيماري‌اش آنقدر شدت مي‌گيرد كه مجبور مي‌شود تدريس را كنار بگذارد.

آلزايمر بيماري كهنسالان است، ولي گاهي‌وقت‌ها در ميانسالي هم سراغ آدم‌ها مي‌آيد. مطالعه اين كتاب به‌خصوص براي نسل جوان مي‌تواند بسيار پرنكته و آموزنده باشد، به‌خصوص اينكه آلزايمر خانواده‌هاي زيادي را درگير خود كرده و هنوز آليس مي‌تواند شناخت مناسبي از اين بيماري را به مخاطبان ارائه دهد. هنگام مطالعه هنوز آليس ياد «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي افتادم. جايي كه ليلا حاتمي به پيمان معادي درباره پدر او مي‌گويد: «اون كه ديگه تو رو اصلا نمي‌شناسه» و معادي در جواب مي‌گويد: «من كه مي‌دونم اون پدرمه». خواندن كتاب هنوز آليس را به همه توصيه مي‌كنم و خودم هم علاقمندم در فرصتي مغتنم دوباره آن‌را بخوانم.

  • كارشناس فوتبال و مربي اسبق تيم ملي
کد خبر 328457

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha