سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

رئیس‌کل بیمه مرکزی بخشنامه افزایش حق بیمه شخص ثالث در سال آینده به میزان ۱۵درصد را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد و از بیمه‌گذاران خواست با توجه به آغاز اولین‌ماه حرام از ۲۱فروردین سال آینده، نسبت به خرید الحاقیه افزایش تعهدات بیمه اقدام کنند.

در بخشنامه بيمه مركزي با اشاره به اعلام ميزان ديه در سال ۱۳۹۵ از سوي قوه قضاييه، آمده‌است: از ابتداي سال ۱۳۹۵ مبلغ ريالي ديه از ۱۶۵ميليون تومان به ۱۹۰ ميليون تومان براي ماه‌هاي غيرحرام و از۲۲۰ ميليون تومان به ۲۵۳.۳ ميليون تومان براي ماه‌هاي حرام افزايش مي‌يابد كه بيمه‌گذاران بايد براي تهيه الحاقيه مربوط به مابه‌التفاوت افزايش ديه اقدام و تعهدات بيمه‌نامه وسيله نقليه خود را افزايش دهند.

در اطلاعيه رسمي بيمه مركزي تصريح شده است: با توجه به عدم‌افزايش حق بيمه در سال ۱۳۹۴ (با وجود افزايش ۱۰ درصدي ديه) و عدم‌افزايش متناسب آن با ديه در سال‌هاي قبل، مبلغ حق بيمه شخص ثالث سال ۱۳۹۵ به تناسب مبلغ ريالي ديه، ۱۵ درصد افزايش يافته كه در مقايسه با تعرفه مصوب سال ۱۳۸۹ هيأت وزيران متضمن ۲۶ درصد تخفيف است. به گفته بيمه مركزي، هيچ‌گونه افزايشي در نرخ حق بيمه شخص ثالث صورت نگرفته و افزايش مبلغ حق بيمه صرفا ناشي از افزايش تعهدات بدني از ۲۲۰ ميليون تومان به253.3 ميليون تومان) و تعهدات مالي (از ۵.۵ميليون تومان به ۶.۳ميليون تومان) است. براساس قانون، به حق بيمه هر خودرو 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده اضافه مي‌شود.

حداكثر حق بيمه ساليانه شخص ثالث و حوادث راننده در سال1395 را در جدول روبه‌رو بخوانيد.

جدول

مبلغ حق بيمه براي وسايل نقليه سواري با كاربري آژانس، تاكسي، كرايه و مسافركش شخصي درون‌شهري، 20درصد و سواري كرايه و مسافركش شخصي برون‌شهري، 35درصد بيشتر از حق بيمه وسايل نقليه سواري مشابه است.
درصورتي‌كه وسيله نقليه باركش براي حمل مواد منفجره به‌كار رود، 50 درصد و چنانچه براي حمل مواد سوختني مايع و گازي‌شكل استفاده شود، 25درصد به حق بيمه مربوط اضافه مي‌شود.
به وسايل نقليه عمومي كه متعلق به بيمه‌گذار بوده و مخصوص جابه‌جايي كاركنان آن باشد يا درصورتي‌كه متعلق به مراكز آموزشي بوده و مخصوص حمل‌ونقل دانش‌آموزان و دانشجويان باشد و نيز به وسايل نقليه عمومي شهري 20درصد تخفيف داده خواهد شد.
درمورد وسايل نقليه‌اي كه براي تعليم رانندگي به‌كار مي‌روند 15درصد به حق بيمه مربوط اضافه مي‌شود.
چنانچه از سال ساخت وسيله نقليه بيش از 15سال گذشته باشد، به ازاي هر سال مازاد بر 15سال، 2درصد و حداكثر 10درصد به حق بيمه مربوط اضافه مي‌شود.

 

کد خبر 328399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha