شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوروز فرصت سفرهاست، سفرهای خانوادگی به مقصد خوشگذرانی و تفریح فارغ از دغدغه مرخصی و کمبود وقت و بی پولی و گرفتاری‌های ریز و درشت دیگر.

سفر

اما سفر قوانینی دارد که اگر رعایت شود بی‌نهایت باعث شادی می‌شود و اگر بی‌گدار به آب بزنید ممکن است بهترین فرصت خود را به هدر بدهید. خیلی‌ها چندین هفته مانده به نوروز و عده ديگري از مردم چندین روز مانده به آن، تصمیم می‌گیرند که شهرشان را به مقصد کدام شهر و روستا ترک کنند و سفر نوروزی شان را چطور و با چه افرادی بگذرانند. درست به همین دلیل است که نوروز تبدیل می‌شود به یک ماراتن نفس گیر برای ناوگان حمل و نقل عمومی و هتل‌ها و اماکن گردشگری که باید نزدیک به 20 روز در خدمت مسافران میلیونی باشند.

اما برای یک سفر نوروزی بی‌دردسر و خوب نباید بی‌گدار به آب زد و دل به جاده سپرد چرا که نوروز زمان مناسبی برای بی‌برنامه بودن و سرخوشی نیست دقیقا به علتی که در بالا اشاره کردیم. نوروز فرصت برابر سفر کردن را برای همه فراهم آورده و قطعا خیلی‌های دیگر مثل شما تصمیم ندارند این فرصت طلایی کوتاه را از دست بدهند.

پس چه کار کنیم که نه در چاردیواری تکراری خانه بمانیم و نه در سفری پر هزینه و استرس گرفتار شویم؟ کافی است که برخی از اصول سفر کردن در نوروز را رعایت کنیم تا لذت یک خاطره خوب در ذهن‌مان ثبت شود.

  • نه به اصفهان و شیراز

 اول از همه مقصد سفرمان را مشخص کنید. بنا دارید نوروز را در کجای ایران سپری کنید. قصد کرده‌اید به شهر و دیار پدری بروید و تعطیلات را در روستای آبا و اجدادی‌تان بگذرانید یا بنا دارید یکی از استان‌های زیبای ایران را ببینید. اگر مثل خیلی‌ها نظرتان به پیشنهاد دوم نزدیک‌تر است، از همین الان نقشه ایران را بردارید و دقیقا تعیین کنید قرار است مهمان کدام استان ایران شوید.

پیشنهاد ما این است که شهرهای مشهور و زبانزد مثل اصفهان، شیراز، مشهد و مازندران را برای سفر نوروزی‌تان انتخاب نکنید. این شهرها از سال‌های خیلی دور تا کنون مقصد بسیاری از گردشگران نوروزی است و به دلیل شهرت عامیانه‌ای که دارند، دارای ترافیک و حجم بالای مسافران غیربومی می‌شوند، بنابراین شما دقیقا با مشکلاتی مثل پیدا کردن محل مناسبی برای اقامت، هزینه بالای مواد غذایی، ترافیک‌های سنگین و خسته کننده، بهداشت مناسب و کافی در اماکن عمومی روبرو خواهید شد.

تجربه نشان داده مسافران این شهرها، برای بازدید از اماکن تاریخی باید ساعت ها در صف بمانند و در نهایت هم نمی توانند سر حوصله و به دلخواه آنها را بازدید کنند و بر همه این مشکلات، جاده های ورودی و خروجی این شهرها نیز پرتردد و پر خطر خواهند بود. 

آگاه و مطلع باشید که ایران به جز این استان‌ها، دارای شهرها و استان‌های بکر دیگری هم هست که می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگری باشد. به طور نمونه استان‌های کرمان و یزد را جایگزین اصفهان کنید یا به جای ماندن ترافیک چند روز در جاده های منتهی به استان مازندران، راهی استان زیبای گیلان شوید. اصرار نداشته باشید که قطعا در نوروز به شیراز بروید چرا که تعداد بالای گردشگران اثری از بوی بهار نارنج و طعم خوش شعر حافظ و سعدی نمی‌گذارد. یک جستجو کوچک به شما ده ها نتیجه بهتر ارائه می‌دهد. پس به شنیده‌هایتان اتکا نکنید و مقصد دیگری را برای سفرتان انتخاب کنید.

  • یک دو سه، ماشین رو چک می‌کنیم

اگر قصد سفر با اتوبوس، هواپیما و یا قطار را دارید، از بهمن ماه به فکر خرید بلیط باشید. معمولا دولت یک بار با اعلام عمومی بلیط های نوروزی را پیش فروش می‌کند و بار دیگر شرکت‌های مسافربری برای جامانده ها بلیط تهیه می‌کنند. تلاش کنید هر دو بلیط رفت و برگشتتان را خریداری کنید تا برای تهیه آن اذیت نشوید. معمولا در روزهای منتهی به سال جدید و روزهای نوروز، قیمت بلیط های آزاد به ویژه مسیرهای دور در بازار سیاه گران است و مجبور می شوید گاهی چندین برابر قیمت واقعی هزینه کنید.

همچنین اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خودتات مسافرت کنید، یک بار آن را به تعمیرگاه برده و از سلامت کامل فنی آن مطمئن شوید. این کار را به روزهای آخر اسفند موکول نکنید، چون تعمیرگاه ها معمولا روزهای شلوغی را سپری می کنند و اگر خودروی شما مشکل فنی اساسی داشته باشد که از آن بی‌خبر باشید، تحویل آن را به تعویق می‌اندازند. ساعتی قبل از سفر هم خودتان موارد ساده‌ای مثل آب و روغن و سلامت چراغ ها را کنترل کنید و در پایان یادتان نرود که زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

  • تهیه سقفی برای خواب

این بخش مهم ترین و اصلی‌ترین برنامه پیش از سفر است چرا که در نوروز تقریبا هیچ هتل، هتل آپارتمان ، مسافرخانه و اقامتگاه خالی نیست و تمام آنها از چندین هفته قبل رزرو می شوند. بنابراین شما هم باید قبل از سفر محل اقامتگاهتان را به ویژه در شهرهای توریستی مشخص کنید به ویژه اگر فرزند کوچک یا افراد میانسال همراه خود دارید.

همچنین وزارت آموزش و پرورش چندین سال است که برخی از مدارس استانها و شهرستانها را مجهز به امکانات اولیه ای کرده است که قیمت های بسیار ارزان و مناسبی دارند و ورود برای عموم مردم آزاد است. می توانید چندین ساعت قبل از سفر سایت وزارت آموزش و پرورش را ارزیابی کنید و با رزرو اینترنتی محل پیش بینی شده، راهی سفر شوید.

  • حال هوا چطور است

هواشناسی را یک روز قبل از سفر بررسی کنید. هوای مسیر، هوای مقصد، وضعیت دما در مدت زمان اقامتتان را کنترل کنید. از اسم بهار، حال و هوایش مشخص است، یک لحظه بارانی است و ساعتی بعد آفتابی، به آسمان اطمینان نکنید و اخبار هواشناسی را روزانه پیگیری کنید. اینگونه با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته اید. هم وضعیت جاده ها دستتان می‌آید و هم لباس کافی و مناسب آب و هوا برمی دارید و از برداشتن لباس اضافه خودداری می کنید.

  • دارو، شناسنامه، دفترچه بیمه مثلث همیشه همراه

مانند همه سفرهای دیگر، برخی داروهای مورد نیاز مانند آرام بخش، سرماخوردگی، قرص معده را به همراه داشته باشید. یک شیشه کوچک عرق نعناع و ترنجبین هم در چمدانتان بگذارید بد نیست. تلاش کنید در برخی رستورانهای نامرغوب بین راهی غذا نخورید. دفترچه بیمه یادتان نرود، شناسنامه و کارت ملی هم همچنین. به عابربانک ها و دستگاههای پز اطمینان نکنید و مقداری پول نقد در جیبتان برای امور جاری بگذارید.

  • برای برگشتن عجله نکنید

سفرتان را با برنامه شروع کنید، انتهای باز برای سفرتان نگذارید. برگشت را به روز آخر و ساعت های پایانی موکول نکنید. تلاش کنید در ساعت‌های اوج ترافیک حرکت نکنید. ولی اگر کار به روز پایانی کشید، ديگر عجله نکنید و حتی در صورت ممکن، بازگشت را بعد از روز آخر تعطيلات بیندازید و ترجیحا صبح زود را برای جاده انتخاب کنید، چرا که معمولا مسیر خلوت تر است.

کد خبر 328325

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha