جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد یک فیلمساز بسیار جوان با نخستین تجربه ‌خود بتواند بیشتریـن سیمرغ‌هــای بلـوریــن سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

سینما ایران

سعيد روستايي كه با فيلم‌هاي كوتاه و مستند خود بسيار تحسين شده بود، براي ساختن فيلم سينمايي «ابد و يك روز» حدود 2سال منتظر ماند تا فيلمنامه‌اش به‌دست سعيد ملكان، ركورددار كسب سيمرغ‌هاي چهره‌پردازي برسد. 24ساعت بعد، 2سعيد مقابل هم مي‌نشينند و حاصل آن بسته‌شدن قرارداد توليد ابد و يك روز در يك روز گرم تابستاني مي‌شود.

به گزارش همشهري، كارگردان، تهيه‌كننده و يكي از بازيگران تحسين‌شده‌ترين فيلم جشنواره امسال در يكي از روزهاي پاياني سال به همشهري آمدند و با همراهي 2منتقد و كارشناس درباره ويژگي‌هاي ابد و يك روز حرف زدند. آنچه مي‌خوانيد بخش‌هايي كوتاه از گفته‌هاي ملكان، روستايي، ريما رامين‌فر، علي علايي و رضا درستكار در آستانه آغاز اكران نوروزي فيلم است؛ با اين توضيح كه مشروح اين نشست 180دقيقه‌اي در آينده نزديك منتشر مي‌شود.

  • هديه‌اي براي روز تولد

روستايي درباره ايده فيلمنامه نخستين تجربه بلند خود مي‌گويد: بعد از ساختن چند فيلم كوتاه و مستند، انرژي عظيمي براي يك فيلم بلند داشتم. فيلمنامه ابد و يك روز را به خيلي‌ها دادم كه نتيجه‌اي نداشت و گويا اصلا آن را نمي‌خواندند. متن به واسطه يكي از دوستان به‌دست ملكان رسيد و در اوج نااميدي من، او تماس گرفت و بعد از گفت‌وگويي جدي در دفتر توليد «شهرزاد»، براي توليد ابد و يك روز قرارداد بستيم. نكته جالب اين بود كه آغاز توليد فيلم همزمان با روز تولد من شد.

ملكان كه پس از موفقيت در حوزه چهره‌پردازي چند سالي است وارد حوزه تهيه‌كنندگي شده، درباره دلايل انتخاب فيلمنامه ابد و يك روز مي‌گويد: وقتي متن به دستم رسيد، شروع به خواندن كردم و بايد اعتراف كنم كه اين فيلمنامه با تمام متن‌هايي كه خوانده بودم، يك سال نوري فاصله داشت. پس از خواندن بود كه مطمئن شدم ديگر تهيه‌كنندگان، فيلمنامه را نخوانده و از كنار آن رد شده بودند.

  • معيارهايي براي تهيه‌كنندگي

تهيه‌كننده «گينس» درباره انتخاب عوامل پشت صحنه و بازيگران همچنين توضيح مي‌دهد: نخستين كاري كه پس از امضاي قرارداد انجام داديم، تلاش براي يافتن يك لوكيشن مناسب بود. با توجه به موضوع خاص فيلم و زمان كم تا آغاز كار، نياز به يك خانه خاص داشتيم. نكته قابل توجه اين بود كه هر كدام از گزينه‌هايي كه مدنظر ما بودند، خيلي راحت موافقت مي‌كردند. اگر 10بار ديگر هم مي‌خواستيم اين فيلم را بسازيم، باز با همين عوامل كار مي‌كرديم.

  • يك كارگردان جزئي‌نگر

رامين‌فر هم با اشاره به تجربه همكاري در پروژه‌هاي شلوغ ازجمله «يه حبه قند» و «پايتخت» مي‌گويد: در تماس اول به من گفتند نخستين كار يك فيلمساز جوان است و بدون آنكه نقشي برايم درنظر گرفته باشند، فيلمنامه را خواندم. بلافاصله همكاري را قبول كردم.

من در طول سال نمايشنامه و فيلمنامه زياد مي‌خوانم اما معلوم بود كه براي ابد و يك روز خيلي زحمت كشيده شده است. يك عالم جزئيات در متن رعايت شده بود و از هوش و ذكاوت نويسنده حكايت داشت. نوع روايت برايم خيلي جذاب بود و با پايان يافتن هر قصه، قصه بعدي آغاز مي‌شد.

  • درباره ابد و يك روز

فيلم سينمايي «ابد و يك روز» كه تقريبا تمام جوايز اصلي 2بخش مسابقه نگاه نو و سوداي سيمرغ جشنواره فيلم فجر را برد، در اكران نوروز95 بايد با فيلم‌هاي «من سالوادور نيستم»، «باديگارد»، «خشم و هياهو»، «50كيلو آلبالو» و «كفش‌هايم كو؟» رقابت كند. پيمان معادي، نويد محمدزاده، پريناز ايزديار، ريما رامين‌فر، شبنم مقدمي، شيرين يزدان‌بخش، معصومه رحماني، مهدي قرباني، محمد عليمحمدي، اسماعيل گرجي و اميررضا فلاح بازيگران اصلي ابد و يك روز هستند كه از 26اسفند در سينماها روي پرده مي‌رود.

کد خبر 327913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha