چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

آیین ملی نوروز در مراسمی مختصر در موزه ملی ایران گشایش یافت. تنها ۲سفیر خارجی از ۱۲کشور حوزه نوروزدر آیین حضور یافتند و نماینده یونسکو در تهران نیز در این آیین حضور نیافت.

نوروز

مسعود سلطاني فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نوروز را چهره زيباي صلح جهاني خواند و در سخناني گفت: نوروز به‌معناي نو شدن است؛ نه اينكه لباس كهنه را نو كنيم، بلكه نوروز نو شدن جان، جامعه و انسان است.

وي گفت: نوروز رنگين كماني است كه در هر نقطه از ايران فرهنگي ‌رنگ‌، بو و عطر خاص خود را دارد.

سميع‌الله حسيني مكارم معاون توسعه مديريت در سازمان ميراث فرهنگي و رئيس شوراي سياستگذاري جشن ملي نوروز نيز در آيين گشايش جشن ملي نوروز اعلام كرد كه ماندگاري نوروز نتيجه جشن گرفتن آيين‌هاي نوروزي از دوران كهن است.
او با بيان اينكه سازمان ملل نوروز را به‌عنوان روز صلح و يك جشن ايراني به ثبت جهاني رساند، افزود: در شرايطي كه صلح جهاني با ظهور جريان‌هاي افراطي همچون داعش، طالبان و بوكوحرام تهديد مي‌شود و جنايات آنها هر روز در منطقه افزايش مي‌يابد، مردم منطقه در يك روز كنار يكديگر مي‌نشينند و نوروز باستاني را جشن مي‌گيرند.

رئيس شوراي سياستگذاري نوروز تاكيد كرد: هر يك از آيين‌هاي نوروزي همچون چوگان بازي، سيزده‌بدر و چهارشنبه‌سوري ظرفيت ثبت‌جهاني دارند. وي گفت: پس از ثبت جهاني نوروز، ايران به مجامع بين‌المللي تعهد دارد كه آيين‌هاي نوروزي را تقويت و بخشي از آيين‌ها را كه كمرنگ شده‌اند احيا كند.

جالب‌ترين سخنان در آيين گشايش جشن ملي نوروز اما مربوط به علي يونسي وزير سابق اطلاعات ايران، رئيس سابق سازمان قضايي نيروهاي مسلح و دستيار ويژه كنوني رئيس‌جمهور در امور اقليت‌هاي ديني بود كه به نقش نوروز در دوري از خشونت‌هاي افراط‌گرايانه پرداخت.

يونسي كه‌زاده شهر نهاوند از شهرهاي باستاني ايران با برخورداري از آثار سلوكي است، گفت: به‌رغم ناكامي‌هاي تاريخي و شكست‌ها و اشغال كشور در طول تاريخ توسط اسكندر مقدوني، عرب‌ها و مغولان، و به‌رغم محدوديتي كه در طول تاريخ براي برپايي نوروز اعمال مي‌شد، اين سنت باستاني همچنان پابرجا مانده است.

به گفته وي، نوروز به هيچ حكومت، ‌دولت و دين وابسته نيست و با هيچ‌كدام از آنها نيز دشمني ندارد. اما هر كه بخواهد با اين آيين دشمني كند محكوم به شكست است.

او با اشاره به دشمني برخي دولت‌هاي منطقه در برپايي جشن نوروز گفت: اقوام كرد در برخي كشورهاي منطقه براي برپا داشتن جشن‌هاي نوروز حتي شهيد مي‌دهند و بايد از آن دولت‌ها پرسيد چرا از آيين‌هاي نوروزي و شادماني مردم كشورشان هراس دارند؟

او پرونده ثبت جهاني نوروز را موجب همگرايي منطقه‌اي و حتي آشتي بين كشورهاي منطقه دانست و افزود: كشورهاي منطقه بايد به جاي ترسيدن از آيين‌هاي ملي نوروز و جشن و شادماني ملت‌ها آيين‌هاي نوروزي را بپذيرند و بدانند كه برپايي آنها خواست مردم است.

علي يونسي آيين‌هاي نوروزي را نماد خردورزي، اقتدار و آينده‌نگري ايرانيان در طول تاريخ خواند و گفت: نوروز ظرفيت پيوند مردم و جامعه و برقراري اتحاد دارد و موجب پيوند مردمان منطقه است.

دستيار ويژه رئيس‌جمهور در امور اقليت‌هاي ديني گفت: از شمال چين تا آسياي صغير و ميانه تا شبه قاره هند و خليج‌فارس در پرتو نوروز تعريف شده كه اگر عملكرد خوبي در حوزه نوروز داشته باشيم مي‌توانيم ملت‌هاي منطقه را در برابر جنگ‌هاي قومي و فرقه‌اي منطقه براي ايجاد صلح و آشتي پيوند بزنيم.

يونسي نوروز را رستاخيز مكرر طبيعت خواند و تاكيد كرد: ما طبيعت را تخريب كرده‌ايم. خانه خود را ويران ساخته‌ايم و در شهرهايي زندگي مي‌كنيم كه با هر دم و بازدم مقداري سم استنشاق مي‌كنيم و به مرگ تدريجي گرفتار شديم. اين اتفاق‌ها نيز به‌دليل تخريب طبيعت افتاده و نوروز نيز پيام آشتي انسان با طبيعت است.

آيين‌هاي ملي نوروز كه از ديروز در موزه ملي ايران آغاز شد قرار است تا 29فروردين‌ماه در 20 استان كشور با برپايي بازارهاي نوروزي و نمايشگاه عروسك‌هاي بومي و موسيقي محلي نقاط مختلف كشور به‌كار خود ادامه بدهد.

کد خبر 327716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha