همشهری آنلاین: معاون عملیات اورژانس کشور از آماده باش و لغو مرخصی ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیروهای اورژانس کشور و اعزام هشت تیم بازرسی ویژه وزیر بهداشت برای نظارت بر وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم در ایام نوروز خبر داد.

امبولانس

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايرنا، محمد سرور گفت: وزیر بهداشت برای ارائه خدمات مناسب بهداشتی و درمانی به مردم در ایام نوروز یک دستورالعمل 35 ماده ای را به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرد.

وی افزود: بر اساس این دستورالعمل، طرح نوروزی خدمات وزارت بهداشت از 25 اسفند 94 تا 15 فروردین سال 95 در سه حوزه خدمات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی به مردم ارائه می‌شود.

  • فعالیت بخش‌های مراقبت ویژه با 100درصد ظرفیت

معاون اورژانس کشور گفت: بر اساس این دستورالعمل تمام اورژانس‌های بیمارستانی کشور، تمام تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های دولتی اعم از آی سی یو، سی سی یو، پی آی سی یو و ان آی سی یو با 100 درصد ظرفیت خود در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: بخش عمده خدمات بخشهای بستری و سرپایی بیمارستانی وزارت بهداشت نیز در ایام نوروز باز هستند و به کار خود ادامه می‌دهند اما با توجه به اینکه تعدادی از پزشکان و پرستاران در این ایام به مسافرت می‌روند با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیروهای مسلح تفاهم شده است که بخشی از ظرفیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این دستگاه‌ها (مانند بیمارستان‌های تامین اجتماعی) نیز در شهرهای مختلف در ایام نوروز باز باشند تا خلل در خدمت رسانی به مردم به وجود نیاید.

  • شلوغی اورژانس بیمارستان‌ها در ایام نوروز

معاون اورژانس کشور گفت: با توجه به اینکه در برخی شهرهای کوچک و حتی شهرهای بزرگی مانند شیراز، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس و شهرهای شمالی گاهی جمعیتی بیش از جمعیت ساکن وارد این شهرها می‌شوند، گاهی ظرفیت مراکز درمانی پاسخگوی مردم نیستند و معمولا اورژانس‌های بیمارستان‌های این شهرها در ایام نوروز با ازدحام جمعیت مواجه هستنند بنابراین از مردم می‌خواهیم برای گرفتن خدمت از این مراکز صبور باشند.

  • 25 درصد مراکز درمانی خصوصی ایام عید باز هستند

سرور افزود: با ابلاغ وزارت بهداشت 25 درصد از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی، مطب‌ها و مراکز دندانپزشکی دولتی و خصوصی نیز موظف شده اند در ایام نوروز باز باشند.

وی گفت: با ابلاغ وزیر بهداشت تیم‌های نظارت بر رستوران‌ها و مراکز عرضه غذا و نیز اسکان مسافران نظارت می‌کنند، تیم‌ها معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها نیز نظارت خود را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر بر اماکن عمومی شهری و جاده ای تشدید می‌کنند.

سرور افزود: علاوه بر آن هشت تیم بارزسی ویژه وزیر بهداشت به استان‌های مختلف کشور سفر می‌کنند و بر وضعیت بهداشتی و ارائه خدمات درمانی استان‌های مختلف نظارت می‌کنند و گزارش آن را به وزیر بهداشت ارائه می‌کنند.

وی گفت: بر اساس دستور وزیر بهداشت در هر دانشگاه علوم پزشکی باید یک نفر از هیئت رئیسه دانشگاه به صورت 24 ساعته حضور داشته باشد و پاسخگو باشد، در هر بیمارستان نیز یک نفر از مدیران بیمارستان باید به صورت 24 ساعته حضور داشته باشد.

معاون اورژانس کشور ادامه داد: مراکز بهداشتی-درمانی، بیمارستان‌های فعال، درمانگاه‌های شبانه روزی فعال و داروخانه‌های کشیک ایام نوروزی نیز در مبادی ورودی شهرها به مردم معرفی می‌شود.

  • آماده باش چهارهزار و 970 آمبولانس

سرور گفت: در ایام نوروز دو هزار و 158 پایگاه اورژانس شامل 833 پایگاه شهری و هزار و 325 پایگاه جاده ای با حضور 14 هزار و 500 نیرو آماده باش هستند، مرخصی همه این نیروها از 25 اسفند تا 15 فروردین لغو شده است و با احتساب آمبولانس‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مجموع چهار هزار و 970 آمبولانس در ایام نوروز برای خدمت رسانی به مردم آماده باش هستند.

  • افتتاح بیستمین پایگاه اورژانس هوایی

وی از فعالیت و آ ماده باش 19 پایگاه امداد هوایی اورژانس خبر داد و گفت: طی چند روز آینده و قبل از شروع سال جدید پایگاه اورژانس هوایی اردبیل نیز با حضور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود که در این صورت تعداد این مراکز در کشور به 20 پایگاه می‌رسد و در اوایل سال آینده پایگاه اورژانس هوایی بندرعباس نیز با حضور وزیر بهداشت و در مراسم ورود 800 آمبولانس نوی بنز اسپرینتر افتتاح می‌شود.

معاون اورژانس کشور همچنین از فعالیت 297 ایستگاه سلامت در شهرها برای آموزش به مردم و ارائه خدمات اولیه بهداشتی، درمانی و دارویی در ورودی شهرها خبر داد.

سرور گفت: هم اکنون دو پایگاه اورژانس دریایی نیز با ظرفیت دو قایق بین جزیره قشم و بندرعباس فعال است که قرار است به زودی دو پایگاه اورژانس دریایی با دو قایق دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود.

وی افزود: اورژانس کشور مسئولیت رسیدگی به مصدومان را در خشکی دارد بنابراین رسیدگی به مصدومان در آبها در حیطه وظایف ارگان‌های دیگر از جمله سازمان بنادر است و پس از تحویل مصدومان به اورژانس، مسئولیت آن با اورژانس کشور خواهد بود.

سرور گفت: با دستور وزیر بهداشت همچنین ارائه خدمات درمانی سطح بالا مانند پیوند عضو و حتی اعمال جراحی قلب و آنژیوگرافی نیز در بیمارستان‌ها در ایام نوروز تعطیل نمی‌شود و خدمات فوق تخصصی نیز با حضور متخصصان و فوق تخصصان کشیک به مردم ارائه می‌شود.

  • توصیه‌های نوروزی اورژانس

معاون اورژانس کشور گفت: با توجه به شلوغی اورژانس بیمارستان‌ها امکان خدمات رسانی سریع به مردم را نداریم و از این نظر شرمنده مردم هستیم، ممکن است برخی بیماران چند ساعت معطل شوند زیرا بیماران اورژانسی که جانشان در خطر است در اولویت قرار می‌گیرند، بنابراین از مردم می‌خواهیم در این مراکز صبور باشند.

وی افزود: هر سال تعداد زیادی از مسافران به مقصد نمی‌رسد، حدود هزار نفر جان خودشان را در تصادفات نوروزی از دست می‌دهند و بیش از 300 هزار نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان می‌شوند، بنابراین از مردم و رانندگان می‌خواهیم قوانین راهنمایی و رانندگی را جدی بگیرند، هنگام رانندگی شوخی نکنند.

وی گفت: بیماران به خصوص بیماران خاص و صعب العلاج نیز حتما داروهای خود را همراه داشته باشند زیرا بسیاری از این داروهای تخصصی در داروخانه های شهرهای کوچک وجود ندارد.

  • عکس نگیرید

سرور اضافه کرد: در صورتی که تصادفی رخ داد، از مردم می‌خواهیم برای تماشا کردن حادثه و عکس گرفتن توقف نکنند و راه را بازکنند تا نیروهای امدادی به سرعت برای نجات مصدومان برسند.

وی گفت: در سال‌های اخیر پدیده عکس گرفتن از مصدومان تصادفی‌ها و به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های مجازی افزایش یافته است، این کار عملی غیر اخلاقی است زیرا این مصدومان و همراهان آنها در شرایط مناسبی نیستند.

کد خبر 327691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha