سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه علیزاده: به برکت رسیدن بهار، پای بسیاری از فامیل‌های دور و نزدیک و آشنایانی که از این سال تا آن سال فرصتی پیش نیامده تا آنها را ببینیم، به خانه‌مان باز می‌شود.

آمد بهار جان‌ها

 حتما شما هم به رسم هرساله نوروز، سفره‌ هفت‌‌سيني در كنج خانه پهن مي‌كنيد و بساط كوچك يا بزرگي براي پذيرايي از مهمان‌ها فراهم خواهيد كرد اما بد نيست چند نكته را هم درباره آسايش خودتان و مهمان‌هاي عزيزتان در روزهاي نوروز بدانيد؛ نكته‌هايي كه شنيدن‌شان خالي از لطف نيست و آرامش را در جمع مهربانتان افزون خواهد كرد.

  • خلاقيت داشته باشيد

گاهي صرف هزينه‌هاي زياد و استرس فراوان براي پذيرايي مهمان‌ها آنقدر ذهن شما را به‌خود مشغول مي‌كند كه لذت بردن از ديدن دوستان و افرادي كه مشتاق ديدارشان بوديد را فراموش مي‌كنيد. بهتر است براي پذيرايي، از 2 نوع ميوه استفاده كنيد تا هم فضاي روي ميز پذيرايي‌تان بيش از حد اشغال نشود و هم تازگي ميوه‌ها حفظ شود. اگر رفت‌وآمد در خانه‌تان زياد است، بهتر است هر 3 يا 4روز يك‌بار ميوه كم وتازه خريداري كنيد. خلاقيت در پذيرايي از مهمان‌ها اوقات خوشي را براي آنها رقم مي‌زند. حتما لازم نيست به سنت تمام خانه‌ها از مهمانتان با بشقاب‌هاي بزرگ ميوه و شيريني پذيرايي كنيد. خودتان دست به‌كار شويد و يك سوهان عسلي ممتاز درست كنيد. براي ميوه هم مي‌توانيد 2 يا 3 نوع ميوه را قبل از رسيدن مهمان‌ها خرد كنيد يا با قالب‌هاي كوچك طرح گل يا ستاره ميوه‌ها را قالب بزنيد و با ميوه‌ها و كمي آبميوه يا آب پرتقال يك سالاد ميوه زيبا درست كنيد و يا آنها را به سيخ بكشيد و در يك بشقاب سفيد، رنگين كمان ميوه‌اي درست كنيد و از باقيمانده ميوه‌ها هم مي‌توانيد به كمك يك دستگاه مخلوط‌كننده يك نوشيدني ميوه‌اي خوشمزه درست كنيد. كافي است خرده‌ميوه‌ها را همراه با كمي بستني وانيلي، كمي آب ميوه يا شير درون مخلوط‌كن بريزيد و از مهمان‌هايتان با يك نوشيدني خنك بهاري پذيرايي كنيد.

  • جزئياتي از سر نظم

قبل از رسيدن نوروز حتما يك بازنگري اساسي در ظروف پذيرايي‌تان بكنيد. اما اين بدان معني نيست كه كلي خرج روي دست‌ خودتان بگذاريد و برويد يك دست كامل سرويس غذاخوري بخريد. از پيشدستي‌هاي قديمي استفاده كنيد. استفاده از 2 يا 3 نوع پيشدستي با طرح‌هاي مختلف اما هماهنگ، نشانه بي‌نظمي يا شلختگي شما نيست. پيشدستي‌هاي چيني با طرح گل‌سرخي را مي‌توانيد در كنار ظرف‌هاي سفالي آبي لاجوردي يا فيروزه‌اي استفاده كنيد. اگر آشپزخانه كوچكي داريد بهتر است وسايل پذيرايي مانند پيشدستي و ظرف شيريني‌خوري و ظرف چاقو و چنگال‌ها را در اتاق يا بخش پذيرايي خانه قرار دهيد. چاقو و چنگال را هم لازم نيست در يك ظرف نقره يا كريستال قرار دهيد. يك سبد كوچك حصيري يا چوبي براي اين كار بسيار مناسب‌تر به‌نظر مي‌رسد. مي‌توانيد براي اين كار از يك ميز كوچك يا كنسولي كه با ارتفاع كم باشد و با كشوهايي كه بتوان داخل آن خوراكي‌هاي پذيرايي را قرار داد استفاده كنيد. شايد بتوانيد سفره هفت‌سين‌تان را هم روي همان ميز بچينيد.

  • كمي به فكر همسايه

بعد از وارد شدن مهمان‌ها اگر اتاقي براي تعويض يا قراردادن لباس‌‌ها داريد، آنها را به آن سمت هدايت كنيد، در غيراين صورت به فكر يك جالباسي در ورودي خانه باشيد و كت مهمان‌هايتان را در آنجا آويزان كنيد. رخت‌آويزهايي كه با 2 قلاب از پشت در آويزان مي‌شوند نيز گزينه مناسبي براي فضاهاي كوچك هستند. بهتر است در ورودي خانه يك آينه قرار دهيد تا مهمان‌ها مجبور نشوند به‌خاطر مرتب كردن ظاهرشان به دستشويي يا اتاق خواب شما، يعني جايي كه آينه قرار دارد، بروند. هرگز لوازم شخصي مهمان‌ها را از دست آنها نگيريد و اجازه بدهيد تا آنها را در كنار خودشان داشته باشند، مگر اينكه خودشان تمايل داشته باشند آن را در اتاق ديگري بگذارند. اگر مهمانان زيادي داريد، بعد از واردشدن مهمان‌ها از فردي بخواهيد كفش‌هاي جلوي در را مرتب كند تا باعث آزار و مانع رفت‌وآمد همسايه‌ها نشود.

  • حواستان به كودكان و مسن‌ها باشد!

براي روي ميزهاي پذيرايي‌تان از گلدان‌‌هاي شيشه‌اي رنگي استفاده كنيد؛ گلدان‌هاي كوچكي كه يك يا دوشاخه گل تازه در آن جا بشود تا طروات بهاري تمام فضاي خانه‌تان را بگيرد. يادتان باشد بزرگ‌ترهاي فاميل را حتما به سمت بالاي اتاق يا مبلمان پذيرايي راهنمايي كنيد و هنگام پذيرايي هم حواستان باشد كه چيزي را زيادي به كسي تعارف نكنيد. شايد افراد رژيم غذايي خاصي داشته باشند كه علاقه‌مند نباشند آن را با شما در ميان بگذارند. پس كسي را معذب نكنيد.يك يا دو بار تعارف كردن براي پذيرايي كافي است. اگر ميان مهمان‌ها كودك خردسال و به‌اصطلاح شيطاني داريد كه ممكن است به وسايلي كه شما روي آن حساس هستيد دست بزند يا چيزي را بشكند، بهتر است محيط را براي آمدن او امن و خيال خودتان را نيز راحت كنيد. براي همه بچه‌ها عيدي بگيريد. اما لازم نيست اين عيدي حتما پول باشد. از قبل وقت و حوصله به‌خرج بدهيد و كارت‌پستالي خلاقانه براي بچه‌ها بسازيد. الگوهاي كارت‌پستال‌هاي سه‌بعدي را مي‌توانيد به‌راحتي در اينترنت جست‌وجو كنيد. خلاصه اينكه تا مي‌توانيد كاري كنيد كه هم به‌خودتان و هم به مهمان‌هايتان خوش بگذرد و اصل مهم يعني صبر و آرامش را حسابي با خودتان از همين روزها تمرين كنيد.

  • «دو دقه اومديم خودتونو ببينيم!»

يادتان باشد شما در نقش يك ميزبان بايد لباس تميز و آراسته‌اي به تن كرده باشيد و مهم‌تر از آن اينكه طوري كارهايتان را برنامه‌ريزي كنيد كه تمام‌مدت براي سرويس دادن، در راه آشپزخانه و پذيرايي در حال حركت نباشيد؛ مثلا به‌جاي آوردن و شارژ كردن دائمي ليوان‌هاي چاي بهتر است چاي دم‌كرده‌تان را داخل يك قوري قديمي و نوستالژيك بريزيد و زير آن يك شمع وارمر روشن كنيد. فنجان‌‌ها را در يك سبد حصيري بچينيد و روي ميز بگذاريد. يك‌جعبه كوچك يا ظرف مناسب براي قراردادن بسته‌‌هاي چند نوع دمنوش يا قهوه فوري و پودر شكلات داغ انتخاب كنيد تا در كنار يك قوري آب‌جوش، بساط يك كافه كوچك و دلچسب را در خانه‌تان فراهم كرده باشيد. در هرحال تاجايي كه ممكن است مهمان‌هايتان را ترك نكنيد.

کد خبر 327581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha