یکشنبه ۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

امامت بردن امت است به راهی که پیامبر آنان را می برد؛ چون نبوت لطف خداست بر امت.

جز آنکه بر امام وحی نیاید. نهج‌البلاغه زمین را هیچ گاه تهی نمی‌داند « از کسی که حجت برپای خداست یا پدیدار و شناخته است  یا ترسان و پنهان از دیده‌هاست.» ( حکمت /147)امام علی(ع) در بیان تعداد و مکانشان گوید: « به خدا سوگند اندک به شمارند (دوازده‌گانه‌اند) و نزد خدا اما بزرگ مقدارند. همنشین دنیایند با تن‌ها و جانهاشان آویزان است در ملاء اعلی.

اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او می‌خوانند.» ( همان ) در نسبت « از قریش‌اند که درخت آن را در خاندان‌هاشم کشته‌اند و دیگران در خور آن نیستند» (‌خطبه /144) ویژگی شان این است که عالمان دینند و قرآن «‌گنجوران نبوتند و درهای رسالت و درخانه رسالت جز از درهای آنان نتوان شد و آنکه جز از در به خانه در آمد به دزدی شهره شد.» ( خطبه /154) راست گفتارند و پاک «‌اگر سخن گویند جز راست نگویند و اگر خاموش مانند بر آنا ن پیشی نجویند.» ( همان)

استمرار امرشان تا قیام قائم آل محمد (ص) به مثل « به ستارگان آسمان ماند اگر ستاره ای فرو شد ستاره دیگر بر آید.» ( خطبه /100) بنابراین دانش را باید نزد کسانی جست «که اهل آنند و آنان از خاندان پیامبرانند که دانش به آنان زنده است و نادانی به دانش آنان مرده» (خطبه /148)

ضرورت وجودشان همان ضرورت نبوت است «تا حجت خدا باطل نشود و نشانه‌هایش از میان نرود. » (حکمت/147) آنان از جانب خدا « تدبیر کننده کار مردمان و کارگزاران بندگانند. کسی به بهشت نرود جز آنکه آنان را شناخته باشد و آنان او را شناخته باشند و به دوزخ در نشود جز آنکه منکر آنان بود و آنان وی را نپذیرفته باشند»( خطبه /153)

 پس ای مردم «به خاندان پیامبر بنگرید و بدان سو که می روند بروید. پی آنان را بگیرید که هرگز شما را از رستگاری بیرون نخواهند کرد و به هلاکت تان باز نخواهند آورد. اگر ایستادند بایستید و اگر برخاستند برخیزید. بر آنان پیشی نگیرید که گمراه می‌شوید. از آنان پس نمانید که تباه می شوید.»
( خطبه /98)

کد خبر 32758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز