دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: بازیگر سریال «وضعیت سفید» و فیلم‌های «بوفالو»، «امروز»، «مهمان داریم» و... از نخستین فیلم بلند خود در مقام کارگردان در جشنواره سی و سوم فجر رونمایی کرد.

پرویز پرستویی تهیه کننده و بازیگر «دو»

«دو» به كارگرداني سهيلا گلستاني و تهيه‌كنندگي پرويز پرستويي با نگاهي به داستان كوتاه «كفش‌هاي خدمتكار» برنارد مالامود توليد شد و پس از نمايش در ايران، به چند جشنواره بين‌المللي ازجمله شب‌هاي تيره تالين رفت. پرستويي، ‌مهتاب نصيرپور، سوگل خليق، محمد رباني و... بازيگران اصلي دوهستند كه اين روزها در گروه سينمايي هنر و تجربه روي پرده رفته است.

  • تماشاگراني قائل به تفكر

گلستاني كه از دنياي بازيگري تئاتر پا به سينما و تلويزيون گذاشت، درباره ورود به دنياي فيلمسازي به همشهري مي‌گويد: «به اين موضوع قائل نيستم كه هر كارگرداني بايد هر سال يك فيلم بسازد. البته اين امر به سبك و سياق هر فيلمساز بستگي دارد اما 2 فيلم اول و آخر من نيست و براي نشستن روي صندلي كارگرداني فيلم بعدي‌ام به كمي زمان نياز دارم تا بتوانم با نيرو و تفكر بيشتر كار را شروع كنم.

وي در ادامه مي‌افزايد: فيلمنامه خوب، انگيزه ساختن فيلم را در كارگردان ايجاد مي‌كند اما علاوه بر فيلمنامه قوي، بايد توانايي خودم، شرايط محيطي و اوضاع كلي را براي ساختن فيلم درنظر بگيرم. من فيلمنامه دو را با نگاهي به يك داستان كوتاه خارجي نوشتم. كفش‌هاي خدمتكار از مالامود كه از نويسندگان بزرگ آمريكايي است و آثارش در ايران كمتر شناخته شده، سال گذشته به همراه چند داستان ديگر با ترجمه اميرمهدي حقيقت در قالب يك كتاب به بازار آمد.

گلستاني درباره نوع مخاطبان فيلم خود هم مي‌گويد: اگر بگوييم تماشاگران خاص افرادي هستند كه قائل به تفكرند، بله اين فيلم براي آنهاست. دو از آن گروه فيلم‌هايي است كه فارغ از كيفيتي كه دارد، با يك فرمول كلي مطابق با عادت ذهني ساخته نشده و بر مبناي نشانه پيش مي‌رود. تماشاگر بايد با تفكر به تماشاي فيلم بنشيند و البته تمام اقشار جامعه و كساني كه در سينما قائل به تفكر هستند، مي‌توانند مخاطب دو باشند.

  • تأثير يك تهيه‌كننده فرهنگي

وي از تجربه همكاري با پرستويي در مقام تهيه‌كننده به نيكي ياد مي‌كند و مي‌گويد: من پيش از اين با آقاي پرستويي در چند فيلم همبازي بودم و در جريان اين همكاري‌ها، درباره طرح فيلمنامه با هم گفت‌وگو كرديم. ايشان مشوق من براي اجرايي شدن طرح دو بود و از همان ابتدا در جريان جزئيات پروژه قرار داشت. حضور آقاي پرستويي با آن نگاه خاص فرهنگي به‌عنوان تهيه‌كننده، در پيشرفت توليد بسيار مؤثر بود.

گلستاني در پايان درباره انتخاب بازيگران فيلم سينمايي دو هم مي‌گويد: با توجه به موضوع فيلم رده سني شخصيت‌ها محدود و دست ما در انتخاب گزينه‌هاي موردنظر تا حدودي بسته بود. حضور آقاي پرستويي و خانم نصيرپور كه تجربه‌هاي زيادي در بازيگري دارند، براي گروه توليد هم نوعي دلگرمي بود.

  • يك تأثيرگذاري طولاني‌مدت

«دو» نخستين تجربه بلند سهيلا گلستاني پس از تجربه ساختن فيلم كوتاه و 2فيلم تئاتر است. او درباره نمايش فيلم خود در گروه هنر و تجربه و تأثير اين گروه در سينماي ايران مي‌گويد: وقتي كار اين گروه شروع شد، نگاه مثبتي نداشتم و فكر مي‌كردم هنر و تجربه نمي‌تواند تأثير چنداني در اكران فيلم‌ها بگذارد اما با گذشت زمان و تماشاي فيلم‌ها، ديدم نتيجه كار خوب است و مهم‌ترين اتفاق اين گروه، شكلي از فرهنگسازي است. هنر و تجربه بعد از مدتي جاي خود را ميان سينماگران و تماشاگران باز كرده و حتي قشر غيرتخصصي هم براي تماشاي فيلم‌ها به سينما مي‌روند.

کد خبر 327405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha