مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان بریتانیایی موفق به کشف فسیل قارچ ۴۴۰ میلیون ساله‌ای شده‌اند که به نظر یکی از اولین ارگانیزم‌هایی بوده‌است که روی زمین متولد شده‌است.

قارچ

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان معتقدند اين ارگانيزم عامل آغاز فرايند پوسيدگي در زمين بوده‌است،‌فرايندي كه محيط زمين را دچار تحول ساخته و زمينه ايجاد حيات پيچيده‌تر را فراهم ساخت. فرايند پوسيدگي در نگاه اول شايد چندان خوشايند به نظر نيايد، اما در پا‌گرفتن حيات روي سياره زمين نقشي كليدي به عهده داشته‌است. در حقيقت انسان حيات خود را مديون اين فرايند است و اكنون دانشمندان دانشگاه كمبريج معتقدند يكي از اولين ارگانيزم‌هايي كه عامل آغاز اين فرايند بوده‌اند را كشف كرده‌اند.

قارچ

به گفته دانشمندان در حدود نيم‌ميليارد سال پيش تورتوتوباس،‌ ارگانيزمي كه شباهت زيادي به قارچ‌هاي مدرن دارد، مسير خود را به سوي زمين هموار ساخت و فرايند پوسيدگي در مواد را آغاز كرد،‌ اين روند منجر به تغيير ساختار خاك زمين شده و زمينه ايجاد شكل‌هاي پيچيده‌تري از حيات فراهم شد.

اگرچه گفتن اين‌كه اين قارچ اولين ارگانيزم زنده روي زمين بوده كار دشواري است،‌اما دانشمندان اطمينان دارند اين فسيل به يكي از اولين گونه‌هاي حيات زميني تعلق دارد و قديمي‌ترين فسيلي است كه تاكنون كشف شده‌است. 

به گفته مارتين اسميت، يكي از دانشمندان كمبريج در اين پروژه،‌ در دوراني كه اين ارگانيزم زندگي مي‌كرده‌است، تقريبا كل حيات محدود به اقيانوس‌ها بوده‌است،‌ هيچ شكل حياتي پيچيده‌تر از خزه و گلسنگ وجود نداشت. اما پيش از اينكه گياهان و درخت‌هاي گل‌زا يا حيواناتي كه به اين گياهان وابسته‌اند متولد شوند،‌ بايد فرايند پوسيدگي و شكل‌گيري خاك انجام مي‌گرفت. 

اين كشف زماني رخ داده‌است كه اسميت درحال مطالعه روي تعدادي از ريزفسيل‌هاي به دست آمده از سوئد و اسكاتلند بود. اين فسيل‌هاي كوچك كه از تار موي انسان نيز كوچكترند،‌ در اصل در دهه 1980 شناسايي شدند، اما دانشمندان تاكنون براين باور بودند اين فسيل‌ها تكه‌هايي از ارگانيزم‌هاي ديگر هستند.

پس از بررسي‌هاي بيشتر اسميت دريافت اين فسيل‌ها درواقع يك تك ارگانيزم هستند. دانشمندان براين باورند قارچ‌هايي مانند تورتوتوباس در دوران پالئوزوئيك و در حدود 500 ميليون سال پيش از جهان اقيانوس‌ها ظهور كرده‌است و در آن دوران از باكتري‌ها و خزه‌ها تغذيه مي‌كرده‌اند. با اين‌كار به خاك نيترات مي‌افزوده‌اند تا زمينه ايجاد ريشه براي رشد گياهان فراهم شود.اين گياهان سپس زمينه پا گرفتن ديگر گونه‌هاي حيات را فراهم آورده‌اند و به تدريج گونه‌هايي پيچيده‌تر مانند انسان نيز در زمين ظهور كرده‌اند.

کد خبر 327334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha