علی ابراهیمی: «با ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو طی چند روز آینده، آیین‌نامه جدید از ابتدای سال۹۵ اجرایی خواهد شد».

خودرو

اين خبري است كه محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع و امير حسين قناتي، مديركل صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهري اعلام و تاكيد كردند كه با اجراي آيين‌نامه جديد، بسياري از كاستي‌هاي قانوني موجود براي استيفاي حقوق مصرف‌كنندگان خودرو مرتفع خواهد شد. اين در حالي است كه به‌رغم تصويب قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، هنوز هم تحميل قراردادهاي يكطرفه فروش، عرضه خودروهاي بي‌كيفيت و ضعف در ارائه خدمات پس از فروش از گلايه‌هاي مشتريان خودرو در كشورمان است.

  • انتظاري يكساله

با وجود تصويب قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو در سال‌1386، ابلاغ آيين‌نامه اجرايي اين قانون تا سال1389به تعويق افتاد اما اين تاخير 3ساله نيز موجب نشد تا آيين‌نامه مذكور گره كور حمايت از حقوق مشتريان خودرو را باز كند چرا كه به گفته متوليان امر، اجرايي نبودن آيين‌نامه مذكور سبب معطل ماندن اجراي اين قانون شد. موضوعي كه محمود نوابي، رئيس سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان نيز در پنجمين اجلاس سراسري رضايتمندي مشتري با اشاره به آن اعلام كرد: «در سال1389 آيين‌نامه‌اي براي اين قانون تصويب شد كه اجرايي نبود و به همين دليل اجراي اين قانون تاكنون معطل مانده است. اما در آيين‌نامه اصلاحي جديد مواردي مانند چارچوب خدمات، خدمات پس از فروش، شرايط و ميزان پيش فروش‌ها، جرايم خواب خودرو، ارتقاي نمايندگي‌ها و... لحاظ شده است». با اين شرايط بود كه وزارت صنعت براي بازنگري و اصلاح آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، اسفند‌ ماه93 اصلاحيه‌اي را به هيأت وزيران ارائه كرد؛ اصلاحيه‌اي كه بررسي آن در دولت يكساله شده‌ است. چندي پيش محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به همشهري اعلام كرد: «از آنجا كه آيين‌نامه اجرايي اصلاحيه قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو بسيار مفصل است، بررسي آن كار زيادي برد اما سرانجام اين آيين‌نامه چند هفته پيش در دولت نهايي شد. پيگيري مي‌كنيم و اميدواريم كه اين آيين‌نامه در سال94 ابلاغ و اجرايي شود».

  • شمارش معكوس براي تامين حقوق مشتريان خودرو

مديركل صنايع خودرو و نيرو محركه وزارت صنعت، معدن و تجارت به خبرنگار ما اعلام كرد: آيين‌نامه اجرايي جديد قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو در كميسيون‌هاي دولت و كميسيون اصلي با حضور وزراي عضو به تاييد رسيده و مطمئنا تا چند روز آينده و قبل از پايان امسال ابلاغ و قطعا از ابتداي سال95 اجرايي خواهد شد.

به گفته اميرحسين قناتي، در اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو، برخي مسائل جديد مرتبط با فروش و خدمات پس از فروش خودرو در دوره گارانتي (ضمانت) و وارانتي(تامين قطعات و خدمات) افزوده شده است. همچنين در اين آيين‌نامه الزام به پرداخت خسارت خواب خودرو يا ارائه خودرو جايگزين به هنگام طولاني شدن تعميرات به شكلي اجرايي ديده شده است.

معاون امورصنايع وزير صنعت، معدن و تجارت نيز به خبرنگار ما گفت: كار كارشناسي اين اصلاحيه در دولت انجام و در كميسيون اقتصادي دولت ويرايش نهايي شده و اين كميسيون براساس اولويت‌هايي كه براي ابلاغ موضوعات بررسي‌شده در دولت دارد، موارد را براي اجرا به دستگاه‌هاي ذيربط ابلاغ مي‌كند. محسن صالحي‌نيا تاكيد كرد كه تا هفته آينده (تا 22اسفند ماه) اين آيين‌نامه ابلاغ خواهد شد و اميدوارم پيش از پايان سال94 يا حداكثر ابتداي سال95 اجرايي شود چرا كه اينگونه آيين‌نامه‌ها بلافاصله پس از ابلاغ لازم‌الاجراست و دستگاه‌هاي ذيربط موظف به ‌اجرا يا نظارت بر اجراي آن هستند.

وي با بيان اينكه ابلاغ آيين‌نامه مذكور مسير حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو را هموار خواهد كرد، افزود: وزارت صنعت وظايف خود در زمينه تصويب و اجراي اين آيين‌نامه را انجام داده و در دولت نيز كار به اتمام رسيده اما به‌دليل آنكه در ايام پاياني سال ابلاغ قوانين و مقررات بسياري مانند قانون مقررات صادرات و واردات در دستور كار دولت قرار دارد، ابلاغ اين آيين‌نامه زمانبر شده است كه طي چند روز آينده ابلاغ و حداكثر از ابتداي سال95 اجرايي مي‌شود.

کد خبر 327271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha