چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: تعطیلات سال نو برای همه خوشایند است اما چیزی که شاید از کودکی عید و عید دیدنی را برای‌مان شیرین‌تر کرده عیدی گرفتن است.

شوق  عیدی دادن!

حالا اما سال‌هاست كه نوبت به ما هم رسيده و بايد بودجه‌اي را براي عيدي دادن درنظر بگيريم. بهتر است پيش از هر چيز ليستي از افرادي كه قصد عيدي دادن به آنها داريد تهيه كرده و هزينه‌ تقريبي‌ مدنظرتان را هم يادداشت كنيد. با نگاهي به ليست‌تان و درنظر گرفتن رده‌هاي سني، علايق هر فرد و چيزهايي كه ممكن است نياز داشته‌باشد را بنويسيد و پس از آن براي خريد اقدام كنيد. پيشنهاد ما اين است كه براي خودتان يك سقف هزينه‌اي درنظر بگيريد؛ اين كار باعث مي‌شود، هنگام خريد به دخل و خرجتان توجه كنيد و بيشتر از آنچه تخمين زده‌ايد و به‌عنوان مبلغي براي خريد عيدي كنار گذاشته‌ايد خرج نكنيد. اينها پيشنهادهايي براي خريد عيدي با درنظر گرفتن رده‌هاي سني متفاوت تا سقف ۱۰ هزار تومان است.

  • براي پدر و مادرها

مادر و پدرهايمان با اينكه به موفقيت و سلامتي ما راضي‌اند اما يك هديه خيلي كوچك در لحظه تحويل سال مي‌تواند خوشحال‌شان كند. براي مادرها مي‌توانيد با حدود ۵ تا ۶ هزار تومان يك گلدان كوچك حاوي يك گياه آپارتماني بخريد، با همين مبلغ مي‌توانيد 2گلدان حاوي گياه‌هاي مينياتوري هم بخريد. علاوه بر آن مي‌توانيد براي مادرتان با قيمتي برابر ۷ تا ۱۰ هزار تومان ظروف تزييني بسيار كوچك از جنس آبگينه يا سفال بخريد كه هم زيبا هستند و هم جاي خيلي كمي را اشغال مي‌كنند اما يادگاري‌هايي مناسب هستند. اگر مادرتان از شال‌هاي نخي زياد استفاده مي‌كند مي‌توانيد با هزينه ۸ تا ۹ هزار توماني براي او يك شال نخي ساده بخريد، با اين تفاوت كه اين بار براي او يك رنگ شاد انتخاب كنيد و او را به استفاده از رنگ‌هاي شادتر تشويق كنيد. شايد باورتان نشود اما مي‌توانيد با ۱۰هزار تومان يك عطر جيبي ۲۵ ميلي‌ليتري با يك جعبه زيباي مقوايي هم براي مادرتان بخريد كه حتما او را خوشحال مي‌كند. همه مي‌دانيم كه پدران مان با يك جفت جوراب هم راضي مي‌شوند اما اين بار اصلا سراغ خريد جوراب نرويد، هر چند هزينه‌اي كه مي‌توانيد بپردازيد تا سقف ۱۰ هزار تومان باشد، سعي كنيد خلاقيت به خرج دهيد و حتي با اين هزينه كم علايق پدرتان را درنظر بگيريد. مثلا اگر خانه پدر و مادرتان حياط و باغچه دارد و پدرتان كمي اهل باغباني است براي او با ۱۰ هزار تومان يك قيچي ساده باغباني بخريد كه بتواند شاخه‌هاي كوچك را هرس كند يا اگر پدرتان براي مطالعه يا ديدن تلويزيون عينك مي‌زند اما هميشه مشكل پيدا كردن آن را دارد، مي‌توانيد با ۸ تا ۱۰ هزار تومان براي عيد يك بند آويز عينك نخي هديه بخريد و اين مشكل را حل كنيد، علاوه بر اينها اگر پدرتان به حل كردن جدول علاقه‌مند است با هزينه‌ ۶ هزارتوماني مي‌توانيد يك كتابچه جدول سودوكو بخريد و سرگرمي خوبي براي او ايجاد كنيد.

  • براي همكاران

اگر تصميم داريد براي همكاران خود عيدي بخريد، لازم است هزينه كمتري را براي هر فرد درنظر بگيريد، زيرا معمولا تعداد آنها كم نيست. كارت‌هاي تبريك سال نو از ۲ تا ۳ هزار تومان گزينه مناسبي است براي كساني كه تعداد همكاران‌شان از 10نفر بيشتر است. اگر تعداد همكاران شما به زير 10نفر مي‌رسد مي‌توانيد كمي دست و دل‌باز‌تر عمل كنيد و سراغ سالنامه يا تقويم‌هايي با قيمت ۴تا ۶ هزار تومان برويد. توجه كنيد كه هميشه ممكن است در محل كارمان با تعدادي از كارمندان رابطه نزديك‌تري داشته‌باشيم، به اين همكاران مي‌توانيد بسته به علاقه‌مندي‌هايشان ماگ يا فنجان‌هايي با طرح‌هاي سنتي يا فانتزي هديه دهيد كه بتوانند در محل كار از آنها استفاده كنند. اين فنجان‌ها را با ۱۰ هزار تومان هم مي‌توانيد پيدا كنيد. علاوه بر آن‌ جامدادي‌هاي روميزي از جنس پلاستيك كه حاوي چند خودكار هستند براي قرار دادن روي ميزكار مناسب است كه با قيمتي برابر ۷ هزار تومان در بازار موجود هستند. مجسمه‌هاي سفالي كوچك هم گزينه‌هاي خوبي هستند چرا كه به‌عنوان يادگاري هميشه در ذهن مي‌مانند و هم قيمت مناسبي دارند؛ مي‌توان با قيمتي حدود ۵ تا ۹ هزار تومان آنها را خريد. در كنار اينها گزينه‌هايي مثل خودكار يا روان‌نويس‌هاي كلاسيك پيش روي شما وجود دارد كه براي پيدا كردن آنها حدود ۱۰ هزار تومان لازم است.

  • براي بچه‌ها

بچه‌ها تنها منتظران جدي عيدي هستند كه نبايد آنها را نااميد كرد. با سقف ۱۰ هزار تومان براي عيدي بچه‌ها دست‌مان باز‌تر است، هرچند دادن يك اسكناس هزار تا ۱۰هزار توماني هم مي‌تواند باعث خوشحالي‌شان شود اما اكثرا از هديه‌هاي ديگر راضي‌ترند، توجه كنيد اگر پول را به‌عنوان عيدي براي بچه‌ها انتخاب كرديد سعي كنيد از اسكناس‌هاي خرد استفاده كنيد، مثلا به جاي آنكه يك اسكناس ۱۰ هزار توماني هديه بدهيد، ۱۰ اسكناس هزار توماني به آنها بدهيد، اين كار خوشحالي آنها را دو چندان مي‌كند. نكته‌ ديگري كه براي خريد عيدي به بچه‌ها بايد به آن توجه كنيد رده سني آنهاست. براي بچه‌هاي ۳ تا ۵ ساله مي‌توانيد با ۶ هزار و پانصد تومان جورچين‌هاي ساده چوبي بخريد يا پازل‌هاي مقوايي ۱۰ تا ۳۰ تكه كه از ۷ تا ۱۰ هزار تومان در بازار پيدا مي‌شوند. اين عيدي براي اين رده سني كه در حال يادگيري هستند بسيار مناسب است. براي بچه‌هايي كه مدرسه مي‌روند يعني از ۷ سال به بالا گزينه‌ خريد لوازم‌التحرير هم مي‌تواند جزئي از ليست شما باشد. با ۴ هزار تومان مي‌توانيد يك آبرنگ ۶ رنگ و يك دفترچه نقاشي هزار توماني بخريد و همراه باهم هديه بدهيد. علاوه بر آن با ۵هزار تومان گِل مخصوص سفال بخريد، مطمئن باشيد مي‌تواند يك عيدي هيجان‌انگيز براي كودكان باشد كه امكان ساخت و خلاقيت به آنها مي‌دهد. براي بچه‌هاي ۱۰ تا ۱۲ساله گزينه‌هاي زيادي براي بازي‌هاي فكري با بودجه ۱۰ هزار توماني در دسترس نيست اما خريد يك مكعب روبيك ۳×۳ ساده با اين هزينه، عيدي جالبي براي اين سنين و حتي سن‌هاي بيشتر است. علاوه بر آن براي اين بچه‌ها هم خريد لوازمي مثل يك جعبه‌خودكار ۶ رنگ با حدود ۹هزار تومان جالب است. ناگفته نماند چيزي كه ممكن است بچه‌هاي اين رده سني را خوشحال كند خريد يك بازي كامپيوتري است. اين بازي‌ها را با حدود ۶ تا ۸ هزار تومان مي‌توانيد خريداري كنيد اما درنظر بگيريد كه اين عيدي ممكن است آنها را از تكاليف نوروزي‌شان غافل كند. خريد سي‌دي انيميشن‌هاي مناسب بچه‌ها هم انتخاب خوبي است كه با ۵ تا ۱۰ هزار تومان امكان‌پذير است.

  • براي خانم‌ها و آقايان جوان

براي خانم‌هاي جوان زيورآلات گزينه جذابي است. شما مي‌توانيد يك انگشتر بدلي اما زيبا را با حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان خريداري كنيد. توجه كنيد كه حتما سليقه فرد را درنظر بگيريد مثلا بعضي خانم‌ها از زيورآلات فانتزي نسبت به آنهايي كه زرق و برق دارند بيشتر استقبال مي‌كنند. اگر در بازار هنرهاي دستي گشتي بزنيد چيزهاي زيادي پيدا مي‌كنيد. مثلا مي‌توانيد يك جا شمعي با قيمت ۴ هزاروپانصد توماني بخريد. تخم‌مرغ‌هاي سفالي هم براي عيدي انتخاب خوبي به‌نظر مي‌رسند كه روي آنها با طرح‌هاي زيبايي نقاشي شده، قيمت آنها حدود ۳ تا ۴هزاروپانصد تومان است. به‌طور كلي دست‌ساز‌هاي سفالي در ابعاد كوچك، قيمت‌هاي مناسبي دارند؛ كبوتر‌هاي سفالي ازجمله آنهاست كه مي‌توانيد با حدود ۵هزار و پانصد تومان نمونه ساده‌ آنها را خريداري كنيد. جعبه‌هاي فلزي كوچك كه معمولا براي نگهداري زيورآلات استفاده مي‌شوند هم گزينه خوبي است كه با طرح‌هاي كلاسيك و فانتزي خانم‌هاي جوان را خوشحال مي‌كند. قيمت اين جعبه‌ها حدود ۴ تا ۸ هزار تومان است كه البته هرچه ابعاد آنها بزرگ‌تر شود، قيمت افزايش مي‌يابد. شايد خريدن عيدي براي مردها و پسرهاي جوان با اين هزينه كار سخت‌تري باشد، اما با گشتي در بازار مي‌توان گزينه‌هايي را پيدا كرد. كيف‌ نگهداري كارت‌هاي بانكي كه نمونه ساده آن را مي‌توان با مبلغي بين ۷ تا ۱۰هزار تومان خريد عيدي خوبي براي آن‌دسته از آقايان است كه كارت‌هاي بانكي خود را بدون هيچ محافظي در جيب‌ پيراهن يا شلوارشان نگه مي‌دارند. جاسوئيچي هم عيدي مناسبي است كه مي‌توانيد آن را با ۷ هزار تومان هم پيدا كنيد البته توجه كنيد كه اين قيمت يك جاسوئيچي بسيار ساده است كه معمولا يك آويز پارچه‌اي و نه فلزي يا چرمي به آن متصل مي‌شود. علاوه بر آن عطرهاي جيبي كه با ۱۰ هزار تومان قابل خريداري هستند عيدي خوبي براي آقاياني است كه مدت زيادي را بيرون از خانه صرف مي‌كنند.

  • عيدي‌هاي ارزشمند با هزينه صفر تومان!

وقتي چيزي را كه با دست‌هاي خودتان ساخته‌ايد هديه بدهيد احساس خوبي در شما و طرف مقابل‌تان ايجاد مي‌شود. لازم نيست حتما هنر خاصي را بلد باشيد، گاهي نوشتن يك نامه مي‌تواند يك عيدي ارزشمند باشد كه هيچ خرجي براي‌تان برنمي‌دارد. مي‌توانيد حتي يك عكس دسته‌جمعي كه با خانواده يا گروه دوستان‌تان گرفته‌ايد چاپ كرده و به آنها عيدي دهيد. مطمئن باشيد كه از اين عيدي لذت مي‌برند و با ديدنش هميشه به ياد شما خواهند افتاد. پيشنهاد ديگر كه هم جالب است و هم هزينه آنچناني لازم ندارد، تعمير كردن وسايل محبوب اعضاي خانواده و عيدي‌دادن به آنهاست. شايد خنده‌دار به‌نظر برسد، اما در خانه همه ما چيزهايي پيدا مي‌شود كه روزي برايمان بسيار با ارزش بوده‌اندولي از كار افتاده‌اند مثلا يك راديوي قديمي كه پدر خانواده علاقه خاصي به آن داشته و حالا خراب شده، فكرش را بكنيد تعميركردن آن و هديه دوباره‌اش به او چقدر مي‌تواند خوشايند باشد.

کد خبر 326919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha