با گذشت ۵ سال ازاجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، آمارها حکایت از عقب‌ماندگی بخش هزینه‌ها نسبت به درآمدهای آن دارد.

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای اولین‌بار از دخل و  خرج یارانه نقدی پرده برداشت.

گزارش رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها از اجراي 5ساله هدفمندي يارانه‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان پرداخت يارانه نقدي 28درصد بيشتر از درآمدهاي حاصل از آزادسازي قيمت‌ها بوده است تا از اين رقم به‌عنوان كسري بودجه هدفمندي يارانه‌ها ياد شود. طبق اعلام رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها، از دي‌ماه سال1389 تا پايان بهمن‌ماه امسال نزديك به 2تريليون و 200هزارميليارد ريال معادل 220هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به حدود 5ميليارد نفر يارانه بگير (با جمع دفعات پرداخت يارانه به هر نفر) پرداخت شده كه اين رقم نزديك به بودجه عمراني 5 سال كشور است.

اكبر ايزدي به خبرگزاري ايرنا گفت: يك تريليون و 600هزار ميليارد ريال معادل 160هزار ميليارد تومان يارانه پرداختي از محل اصلاح قيمت‌ها بوده و 530هزار ميليارد ريال معادل 53هزار ميليارد تومان نيز از محل بودجه عمومي مصوب توسط مجلس شوراي اسلامي و 57هزار ميليارد ريال معادل 5هزار و 700ميليارد تومان توسط دولت قبل از بانك مركزي استقراض شد.

طبق گفته ايزدي، علاوه بر پرداخت يارانه نقدي، طي 5سال گذشته مجموعا بيش از 20هزار ميليارد ريال معادل 2هزار ميليارد تومان براي كمك به بخش‌هاي مختلف توليدي، صنعتي، ارتقاي نظام سلامت و خدمات پرداخت شده است.وي ادامه داد: در دولت گذشته بدون درنظر گرفتن ميزان درآمد حاصله از محل اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي نسبت به توزيع يارانه نقدي به‌طور يكسان و غيرهدفمند به همه اقشار و پرداخت نشدن سهم ساير بخش‌ها ازجمله توليد اقدام شده است.

رئيس سازمان هدفمند‌سازي‌ يارانه‌ها تصريح كرد: اين امر هرچند سبب فشار سنگين به دولت يازدهم براي تأمين ماهانه نزديك به 35هزار ميليارد ريال شده، بلكه برخلاف دولت گذشته ريالي از بانك مركزي و خزانه داري كل استقراض نشده و مبالغ قابل توجهي نيز در امر سلامت، كمك به نيازمندان، توليد و شركت‌ها پرداخت شده است.

  • موفقيت 64 درصدي معترضان به قطع يارانه

كسري سنگين در پرداخت يارانه نقدي موجب شده است تا نمايندگان مجلس نهم در قانون بودجه سال94 ضرورت حذف يارانه 6ميليون نفر را به دولت تكليف كنند تا صرفه جويي 3هزار ميليارد توماني در پرداخت يارانه نقدي حاصل شود اما با وجود رسيدن به‌ماه پاياني سال هنوز چنين اتفاقي رخ نداده و نيمي از اين هدف روي زمين مانده است.

طبق گفته رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها در بهمن‌ماه امسال به تعداد 75ميليون و 236هزار و 829نفر يارانه پرداخت شده است. اكبر ايزدي گفت: تاكنون توسط وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي يارانه 3ميليون و 300هزار نفر كه به‌عنوان افراد غيرنيازمند تشخيص داده شده‌اند از آمار يارانه بگيران حذف شده است كه از اين تعداد حدود 870هزار نفر به حذف يارانه خود اعتراض كرده‌اند كه پس از بررسي، يارانه حدود 561هزار نفر از معترضان دوباره برقرار شده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه 64درصد از اعتراض‌ها به نتيجه رسيده و موجب برقراري مجدد يارانه‌ها شده است.

  • چرا يارانه غيرنيازمندان قطع نشد؟

اكبر ايزدي رئيس سازمان هدفمندي يارانه‌ها در مورد عدم‌توفيق در حذف يارانه 6ميليون نفر از غيرنيازمندان گفت: هر چند بدون اغراق پايگاه اطلاعاتي موجود در سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها ازجمله بزرگ‌ترين پايگاه اطلاعاتي در كشور است كه همواره مورد استناد بسياري از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در كشور قرار مي‌گيرد اما قابل اتكا نبودن اطلاعات ارسالي از سوي برخي دستگاه‌ها و به روز نبودن برخي از اطلاعات ارسالي از دستگاه‌هاي ذيربط به‌خصوص سازمان امور مالياتي و سازمان ثبت اسناد كه از بانك‌هاي اطلاعاتي اصلي هستند، سبب شده كار با مشكل مواجه شود و ميزان خطاي ناشي از شناسايي را بالا ببرد.

کد خبر 326882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha